tysk lager

jag har gjort den här lagern och skall tappa den nu

9,5 l sammanlagt

1,25 kg extralight maltextrakt
Hallertauer humle
crystal humle
lager-jäst

I receptet står 88 gram brygg-socker. Verkar det ok? Är det någon som tror att det är för lite socker? Jag brukar göra en sockerlag på det. Grejen är att jag ibland har upplevt att det har varit för lite kolsyra? Finns det nåt knep att räkna ut rätt mängd socker eller är det bara att pröva sig fram?

Sedan undrar jag hur det är när man tappat upp ölen på flaska. Skall en lager stå en viss tid även i flaskan? kallt?

Sv: tysk lager

I brist på svar så - (har bara bryggt en lager i mitt liv, föredrar ale personligen)
Men lite hjälp kan jag kanske ge.

Det finns tabeller för det och dom har postats här på forumet ett par ggr så testa att söka.
Annars kan jag ur röven dra ett tal som jag brukar använda - 7g/liter i rumstemp.

Lagerölet ska stå i rumstemperatur under kolsyrejäsningen, när den sedan är komplett kan du åter flytta ölet till en kall plats och fortsätta
lagringen. Du kan kolsyrejäsa kallt också, men det är så kort tid att det inte kommer påverka ölet om du gör som med ale.

Dessutom får du kolsyra snabbare i ölet och kan påbörja lagringen snabbare.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hej

1.25 kg maltextrakt ger på 9,5 liter ett OG på ca 49. Det är ok. Humlen är ok samt jästen, om det är en lagerjäst som du skriver. Vilken temp jäste du din lager? Har du tappat om den?

Nu skriver du ju inte vilken mängd humle du har haft i din öl bortsett från sorten.

På det stora hela så tycker jag det verkar ok.

Så var det det där med kolsyran. Att tappa öl på flaska är oftast mycket mer "lurigt" än vad du samt många tror, det är inte bara att tillsätta en viss mängd prime (socker) samt sen tro att det blir bra.

Jag har kämpat på med flasktappning i 14 år,en hel del har jag lärt mig the hard way. Några tips:

1. Kolla alltid att dit öl är ordentligt utjäst, samma FG på ölen i minst 4 dagar.

2.Vid vilken temp har du jäst ditt öl, alltså Lager eller Ale?

3 En Lager binder mer kolsyra i din totala volym under jäsningen, alltså ju kallare en öl jäser ju mer kolsyra binder den, det blir inte mer total kolsyra.

4. Vill du ha säj ex 2,5 % kolsyra i ditt öl s¨å får du tillsätta mindre prime socker på ett öl som jäst i +12 c än ett öl som jäst i 20 c. I praktiken så blir det inga större skillnader, kanske 1 g/liter öl

5. Ju mer alc ditt öl har ju svårare är det att få kolsyra, nu menar jag öl från ca 7 % samt uppåt.

6. Varför nr 5 stämmer det är att ju starkare ett öl jäses upp ju mer får jästen att kämpa för att nå sitt mål. Då kan många gånger jästen vara i ett stadie utav hel utmattning, samt den jästen som finns kvar i suspensionen inte riktigt orkar kolsyra flaskorna.

7.Detta fixsar vi

8. En bra sak det är att alltid tillsätta ca 1-2 g torrjäst till primen, gör du det så får du till 95 % en hyfsad kolsyra, det är oxså en hel del olika saker som bestämmer.

9. Att brygga öl det är mycket ofta Trial and Error samt mycket ,mycket ordentlig skriftlig koll på vad du gör, inbilla dig aldrig, att det behöver jag inte anteckna, det kommer jag i håg. Jag lovar dej, Du har glömtr det efter 40 min.

10. Välkommen in i en konstig skuggvärld, där det ena som stämde i går absolut inte gör det i dag.  Trial and Error samt många frågor då kommer du allt närmare till Gralen.

http://hbd.org/cgi-bin/recipator/brew/w … intro.html

Bo

http://hbd.org/cgi-bin/recipator/brew/w … intro.html

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

88 gram för 9,5 liter låter för mycket.  Jag brukar ligga på 75-80 gr /10 liter för lageröl.

Ja, efter att du fått tillräckligt med kolsyra i ölet i rumstemperatur skall flaskorna in i ölkylen så nära nollgradigt som möjligt.  Låt dom stå i minst 4 veckor. Jag brukar låta mina får 6-10 veckor.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Portugisen skrev:

88 gram för 9,5 liter låter för mycket.  Jag brukar ligga på 75-80 gr /10 liter för lageröl.

Ja, efter att du fått tillräckligt med kolsyra i ölet i rumstemperatur skall flaskorna in i ölkylen så nära nollgradigt som möjligt.  Låt dom stå i minst 4 veckor. Jag brukar låta mina får 6-10 veckor.

Mvh
Pål

Hej Pål

Som du skriver så är 88 g socker beräknat på 9,5 liter öl alldeles för mycket. Nu står det bryggsocker och då kan man väl dra av ca 12 % jämfört med vanligt socker.

Cornsugar drar åt sig lite vatten, enligt vad jag lyssnat på Jamil.

Det gör ändå  ca 8,15 g vanligt socker/liter. Det passar ju ok till en Weissen (din favo öl, ha ha)

Jag gav ju gnuttas lite "goda" råd, men missade hans mängd socker, stort fel av mig.

Jag själv brukar ligga på 5,5 g/vanligt socker/liter lageröl.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20