1 Senast ändrad av krunchie (2009-10-01 22:18:16)

Honung i Stockholmstrakten

Efter att äntligen fått smaka mjöd på Stockholm Beer & Whisky (och en hel del god öl såklart!) så vill jag ge mig in i mjödmakandet! Jag har all utrustning, från ölbryggandet, och kunskap, efter en hel del research och otaliga timmar framför podcasts och annat, MEN var köper man stora lass honung i storstadstrakten??

Är det någon som känner till en bra biodlare i närheten av stan? Eller som vet var man kan få tag i bra honung? Vill ju inte köpa sånna där burkar från ICA där honungen är närmare kandisocker än flytande nam-nam.

Smakade för övrigt två otroligt goda mjöder på mässan! Sky River Semi-Sweet och California Sage Blossom (Heidrun om jag inte minns fel) - solklara favvisar på mässan (och jag som kom dit för ölen...känner mig som en riktig svikare med tanke på att jag är en lojal öltok!)

Jag ska nog satsa på ett halvtorrt traditionellt mjöd som första sats. Förresten, när jag ändå är igång: vilken jästnäring använder ni och var kan man få tag i bra jästnäring till mjöd? Har en jäddra massa Wyeast Brewer's Choice nutrient blend, men jag antar att det inte duger till mjöd...några tips?

Sv: Honung i Stockholmstrakten

Finns det ingen bondens marknad i fjollträsk?

Annars så tror jag det finns föreningar och forum för biodlare, bara att googla så hittar du
säkert ett liknande forum som detta fast om honung wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Kolla in denna sida
Där tror jag att du kan hitta honung

http://biodlingsforetagarna.nu/stockholm.htm

Thomas Fransson skrev:

Finns varken bönder eller marknader här inte smile Får väl flytta tillbaka till Gotland, där fanns det gott om god honung överallt.

Kenneth: Ja du det var inte en dum lista! Tackar som fasen!

5 Senast ändrad av purjo (2009-10-02 23:31:41)

har kört på lovö honung på coop forum i bromma. mjöderna(london ale, blåbär, krusbär och hallon) är bara 2 månader gammla en så länge men helt klart drickbara. känns som relativt bra när producerad(?) honung.
körde jästnäring från pgw bara.

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-10-02 23:40:00)

krunchie skrev:
Thomas Fransson skrev:

Finns varken bönder eller marknader här inte smile Får väl flytta tillbaka till Gotland, där fanns det gott om god honung överallt.

Konstigt, sådana marknader finns i städer betydligt större än fjollträsk.
Hoppas du hittar honung iallfall, kom ihåg att att kolla upp vilken typ av honung det är
innan du slår till och köper 5-10kg.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Bondens marknad på katarina bangårdsgata, mitt emot skatteskrapan:
"Höstmarknad lördagarna fr o m 1 augusti t o m 17 oktober kl 10 -15"

Var där förra året iallafall, då det var riktigt bra..om det finns nån honung vet jag inte, men om det finns kan du nog säkert få ner priset lie om du berättar vad det ska vara till, bjud på en färdig mjöd till våren så mjuknar dom nog..

//Mattias

Lite väl sent med svar nu...men jag var på bondens marknad i lördags och satte min första sats mjöd då och nu bubblar det lite allt (seg start, men mjöd tar ju lite längre tid)! Tack för tipset, lbfmalte! Får åka förbi på lördag igen och köpa mer... wink

Spännande.

Jag håller på att flytta (mellan två villor i Hässelby) och träffade
min granne Bosse 85 år, trot om du vill men jag har en biodlare
till granne... Lyckan lyser på mig:)

Jag bara måste gör mjöd nu. Hur gör man?

Vad gjorde du och hur såg ditt recept ut Krunchie?

Bosse (grannen) producerar ca 250 kg honung per år och ibland börjar
den jäsa av sig själv. Jag tänkte att den spontanjästa honungen ca 12
burkar (som han inte kan sälja) måste vara helt rätt till mjöd. Vad säger
ni i panelen??? Kan man använda honung som börjat jäsa själv?

MVH

//James

"A good brew is the best companion when contemplating"

James skrev:

Vad säger ni i panelen??? Kan man använda honung som börjat jäsa själv?

Uhhf! I hela vårt garage har vi proppat in gamla vaxkakor med resthonung i. Dom började jäsa nu i våras och det luktar verkligen mäsk i hela garaget..

Jag skulle nog först köpa EN burk av Bosse 85 och blanda det med vatten och jästnäring och låta det jäsa ut. Då får du ett litet hum om hur den "rena" förjästa produkten smakar. Alltså hur honungen utan socker smakar. Det kan skilja otroligt mycket odlare/honung emellan.

Själv har jag lyckats få till min värsta dryck någonsin när jag skulle göra mjöd. Smakade fruktansvärt. Försökte ett år senare med fin champagnejäst, näring, lite citron samt lätt mousserand flaskjäsning. Då blev det bra!

Mitt tips är att inte göra det för starkt. Första mjöden jag gjorde jäste ut ca. 110 OE. Och det blev en sjukt koncentrerad smak av de ämnen som sockret i vanliga fall döljer. Då kokte jag även ingefära och nejlikor till primärjäsningen.

11 Senast ändrad av James (2010-06-08 08:51:19)

Ok.

Jag satte mig och sökte lite på Mjöd i går och fann sidan http://www.gotmead.com
och efter lite läsande verkar det inte vara spontanjäsning man vill ha. Jag tänkte
därför använda vinjäst (champange). Jag har ju aldrig gjort mjöd förut så,
jag vill börja med endast honung. Svårt kanske, men jag är ju ölbryggare
och har lite koll.

Tror ni jag kan ta Bosses honung och döda den pågående aktiviteten
genom 95 gradigt vatten och sedan skumma/sila av oönskade produkter och
sedan använda denna must? Jag vill inte tillsätta något annat än jästnäring
och möjlgen lite citronsaft (har läst att man vill har lägre PH).

Jag tänkte börja med att utgå från ca 1.065 Öschele med champgnejäst.
Borde landa på ca 1.000 och därmed ett mjöd med ca 8,5% alkoholstyrka.
Efter omtappning och klarning, tappa på flaska med primsocker på ca 6 gram
per liter. Borde kunna vara klart i Oktober eller så? Eller? Tänkte testa göra
ca 8-10 liter i ett första försök.

Låter det vettigt?

//James

"A good brew is the best companion when contemplating"

Jag har aldrig gjort mjöd, men jag har letat lite info om pastörisering av honung för att tillsätta det för sekundärjäsning av öl. Som jag fatta det är en del smakämnen i honung flyktiga och en stor del av dom nyttiga ämnen bryts ner vid kokning/uppvärmning till höga temperaturer.

Följande är ifrån sidan 9 i http://biodlingsforetagarna.nu/files/kv … g/kap5.pdf

"Jäsning
I den nyskördade honungen finns nästan alltid en mycket liten mängd jästsvampar. Dessa svampar kan börja föröka sig om betingelserna är dom rätta. Oftast startar jäsningen i honungens ytskikt där vattenhalten genom separering kan bli något förhöjd. Vi kan inte på något enkelt sätt ta bort jästen från honungen. I en del länder pastöriseras honungen genom upphettning till 63°C under 30 minuter så att jästsvamparna dör.
En låg vattenhalt, under 18 %, gör att tillväxten i honung går mycket långsamt.
En temperatur över 27°C eller under 11°C gör också att tillväxten i honung går mycket långsamt."

Om pastörisering är bästa sättet att behandla honung vid mjödtillverkning vet jag inget om...

Jag har kommit på ett kanske fiffigt sätt att pastörisera honungen och samtidigt försöka behålla det mesta nyttiga och aromatiska.

Vet att många aromämnen, enzymer och andra nyttigheter börjar avta redan vid lätt upphettning runt 50-60. Och det är därför sällan man värmer den mer än 30 grader för lättare hantering.

1. Jag pastöriserar numera genom att ta burken/hinken med honung och ställa ner den i ett vattenbad som håller ca. 70 grader. Under några timmar får det stå med ett tätslutande lock på så att de flyktiga aromerna inte flyr. Honungen behöver som ovan skrivet en temp på minst 63 grader i 30 min för att bli pastöriserad.

2. Ett annat tips kan ju vara att blanda honungen med varmt vatten tills allt får en temp på minst 63, på med lock och försöka bibehålla tempen i minst 30 min.

3. Man kan även blanda ihop honungen med ljummet vatten, mäta fram rätt OG, och sedan svavla hela musten för att ta död på de flästa vildjästsvamparna. Därefter använder man en kraftig förkultur på en jäst med just bra motståndskraft mot andra jästkulturer (det finns!).

Enligt riktigt gammla recept så kokar dom nästan alltid honungen och tillsätter en massa örter av olika slag. Jag har både ett Danskt mjöd-recept från 1700-talet och ett Gammalt Ungerskt recept på mjöd där så är fallet.

14 Senast ändrad av krunchie (2010-06-08 14:36:28)

James: Jag tror att champagnejäst för ett mjöd med så svag must kan bli rejält torrt. En jäst som jäser ut lite sötare tror jag kan vara bättre för ett så (relativt) svagt mjöd...but I'm no mead expert smile

Jag satsade på 1.100, men kom på att jag var korkad när jag gjorde mjödet, för 10 liter vatten + 3kg honung blir inte 10 liter - snarare 12 liter, så musten landade på 1.073 smile. Det kan nog bli väldigt torrt, men inget hindrar en ju från att hälla i mer honung.

Nu var ju jag rätt klantig i min iver att göra mjöd att jag bara värmde honungen för att göra den lättflytande utan att tänka på vattnet och nu verkar det som om jag har en infektion (min första nånsin faktiskt!). Skulle rekommendera att pastörisera hela musten och använda bra jäst (koka vattnet innan!). Tror inte jästen jag fick på PGW var tillräcklig för att hinna etablera sig innan det var massa andra äckelpäckel som började mumsa på honungsmixen, trots att jästen skulle vara nog för 20 liter. Kan inte vara mycket jästceller i ett sånt där litet rör...

Skulle jag göra det igen skulle jag hälla all honung i, säg, 5 liter vatten och sen hälla på vatten till önskad batchvolym och sedan pastörisera. Och använda jäst man kan lita på!

Köpte 3kg honung till för någon vecka sen och jag tror jag ska göra en braggot först faktiskt (hälla på honungen vid slutet av koket) då är jag säker på att det är sterilt o gött smile

Kolla den här sidan:

http://mead.forum24.se/mead.html

Där kanske du kan få några tips...

Snackade med pappa biodlare och han sa att aromerna flyr redan man rör ner luft i honungen. Men ska man hetta upp den så ska det gå fort sa han. Då förlorar man så lite som möjligt av det viktigaste.