Inwit, nja /Hoeeg

Hej

Jag har beställt till vårt lilla System, 4 st Inwit, samt 3 st Sierra Nevada Torpedo.

Min favvo angående Wit har alltid varit Hoegaarden. För mig samt oxå tror jag väldigt många ansetts vara en arketyp för en Belgiski Wit.

Varför? Jag vet inte riktigt varför. Kanske för att den belgiska veten höll på att dö ut samt ja alla vet ju räddningsaktionen.

Hoegaa har ju för mig varit en arketyp för en Wit. Jag har samt fortfarande så tycker jag om den, spec det tjocka skummet.

Jag har då aldrig kännt av korianderna samt pomeransen i någon större mängd angående Hoegaa.

Jag har trots allt tyckt om ölet.
testade i dag några Inwit, en väldig skillnad angående Hoega.

Det var en väldigt stor skillnad på Hoeg samt Inwit. På Inwit så kände man ju plötsligt korianderna sam,t pomeransen.

Inwit är en kanon öl tycker jag

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Inwit, nja /Hoeeg

"If you can pick it out, youre using too much" wink

Många glas Hoegaarden har passerat min strupe under sommarhalvåret.
Dom stora baljliknande dricksglasen är helt underbara att dricka ur på en uteservering här i kvarteren på sommaren.

Har testat en del olika wit, men inte inwit. Har en oplockad gås med oppigård, deras öl har en tendens att hamna i vasken här.
Köper dock troget enstaka flaskor då och då för att se om deras "hus/bismak" falnat ngt.

Om du är i malmö någon gång, hojta till så går vi till Metro och dricker Hoegaarden tills vi blir ivägkörda wink
Får kanske testa inwit också nu när du talar så gott om den Bo.

http://www.metropamollan.se/

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Har en oplockad gås med oppigård, deras öl har en tendens att hamna i vasken här.
Köper dock troget enstaka flaskor då och då för att se om deras "hus/bismak" falnat ngt.

Är det kanske Safale S-04 du inte gillar? Jag var på studiebesök på Oppigårds i fjol och hittade då ett 500g paket Safale S-04 i kylen hos dom. Björn berättade då att dom använder mycket torrjäst då dom inte har lab-faciliteter för bra hantering av jäst. Torrjäst är helt enkelt ett bra och billigt sätt att minska risken för kontaminnering...

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-06-05 07:08:04)

jrm -
        jag har varit inne på er hemsida och kollat på bilderna från studiebesöket. Ni verkar vara ett trevligt gäng där uppe.
        Själv försöker jag valla ihop/in? skånebryggarna och bilda ngn slags lokal förening här nere. Det hade varit kul att kunna
        arrangera sådana saker och kanske bjuda in bryggare och annat folk som föreläsare på träffar etc.

Ang Oppigård -

Jag har själv använt S-04 flitigt men aldrig upplevt samma problem. Vad jag kan minnas ang. oppigård så kanske det är
       mer av ett problem med polyfenoler i kombination med lätt oxidation? Eller malt-tanniner? Kanske är det ett processproblem?
       Berättade dom om dom gjorde några vattenjusteringar?

www.bryggradio.com

5 Senast ändrad av bollen (2010-06-05 22:35:29)

jag ska försöka beställa några inwit på måndag. ska bli kul att pröva!
Har inte druckit så många olika wit och har ett blandat förhållande till hoegaarden. Blir rasande när bartendern trycker dit en citronklyfta på kanten. tycker det förstör ölen helt. fattar inte varför! ska det vara så? eller är det en ondskefull trend som slagit rot?
Vart lite besviken på sierras torpedo, tycker den vanliga pale alen är bättre.
angående oppigårds så gillar jag deras öl allt som oftast! slåtterölen var jättetrevlig sommar-lager helt i min smak. hur skulle du Thomas beskriva oppigårds "hussmak" skulle vara intressant att känna vad du menar. skulle även vara kul att höra någon som kunde jämföra sm-ölet-inwit och oppigårds-inwit. hur mycket det skiljer i karaktär!?

(en sista parentes angående oppigård. när jag drack min första oppigårds single hop. bland de första som kom till systembolaget för några år sen så tycket jag den smakade bränt gräs. och inte sånt gräs man går på. är det bara jag?!)

Jag testade den igår - fanns på bolaget här i umeå. Den är god men jag är inte imponerat faktiskt. Jag är annars tokig med oppigårds öl, så lilla thomas, du får skärpa smaken:-) Hur går det nera i good old skåne?: -)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Dricker gärna en Wit då och då....

Gillar Hoegaarden men håller nog Inwit något högre (som opartisk svensk hembryggare).

Vill dock passa på att tipsa om min favorit wit.

Ironiskt nog kommer den från Norge....?

Testa Nøgne Ø Wit om ni får tillfälle. Regerande mästare i klassen Wit om jag får bestämma.

Keep on brewing...

jan_johansen skrev:

Jag testade den igår - fanns på bolaget här i umeå. Den är god men jag är inte imponerat faktiskt. Jag är annars tokig med oppigårds öl, så lilla thomas, du får skärpa smaken:-) Hur går det nera i good old skåne?: -)

wink

Smaken är som röven, klöven wink

Jofan det är bara bra här, ska brygga en veteöl i veckan, kom att tänka på hur du guidade mig igenom min första witbryggning
men förklistring och pepparkorn and what not.

Jag fortsätter lite i samma bana o gör förklistring och enkel dekoktion i samma maner fortfarande.
Länge sedan man såg dig här, kul att du är tillbaka!

www.bryggradio.com

Nils Persson skrev:

Dricker gärna en Wit då och då....

Gillar Hoegaarden men håller nog Inwit något högre (som opartisk svensk hembryggare).

Vill dock passa på att tipsa om min favorit wit.

Ironiskt nog kommer den från Norge....?

Testa Nøgne Ø Wit om ni får tillfälle. Regerande mästare i klassen Wit om jag får bestämma.

Nøgne Ø er også et fantastisk bryggeri, som industriel hjemmebrygning. Deres øl får mig altid at få julelys i øjnene:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

10 Senast ändrad av jrm (2010-06-07 00:50:14)

Thomas Fransson skrev:

Ang Oppigård -

Jag har själv använt S-04 flitigt men aldrig upplevt samma problem. Vad jag kan minnas ang. oppigård så kanske det är
       mer av ett problem med polyfenoler i kombination med lätt oxidation? Eller malt-tanniner? Kanske är det ett processproblem?
       Berättade dom om dom gjorde några vattenjusteringar?

Tror Kenneth har skrivit någon gång att han har svårt för S-04 och även har svårt för Oppigårds hussmak. Minns inte om det var vid samma tillfälla, men i mitt lilla huvud knopplade jag det nog, så därav gissade jag på torrjästen... 

Det var ingen som frågade vad jag minns, men Björn nämnde att dom borrat ny brunn och på köpet fått mjukt vatten utan att utveckla det ytterligare.

Han berättade även att vid flasktappning är dom var noga med att få ölet att skumma upp innan kapsylering av hänsyn till hållbarheten på ölet. Jag antar att det är för att undvika syre i flaskan och därav oxidering. Däremot kanske det kan vara en effekt av HSA (hot side aeration). Många bryggerier är ju tvungen att pumpa runt het mäsk och vört mellan olika kärl, så det lär ju vara ett problem som många bryggerier får beakta i sin process. Jag minns dock inte Oppigårds set-up i detalj, så jag ska inte kunna säga om dom har sådana problem.

Det var ett mycket intressant besök. Mitt första bryggeribesök efter jag börjat brygga själv, och om jag får göra om det har jag en mängd frågar jag skulle ställa.
Har även varit på snabbbesök på Randers Bryghus, fast bara 15 min så det var utan frågarund smile

11 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-06-07 07:49:38)

Visst är det härligt att vara på bryggeribesök!
Man börjar drömma om sitt eget bryggeri och önskar att man fick ärva en rik okänd släkting wink

Kul att se att det poppar upp små bryggerier här och var i Sverige.
Vi ligger en bra bit efter grannarna i Danmark som nu är inne på andra omgången.
Men så är det lite "klyddigare" här i Sverige, och vi har väl inte samma ölkultur, men vi får väl se
det som en uppgift vi hembryggare att sprida kunskap och väcka intresse för öl.

Jag ser att Randers tillsätter olivolja istället för syrgas/syre.

www.bryggradio.com

Jens Rasmussen, en av bryggarna på Randers Bryghus och ganska aktiv på haandbrygforum.dk med inlogget "admin", berättade att dom dom testat det (http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=12&t=2008 och http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic. … p;t=1994). Har dock inte tänkt på att dom numera gör det jämt.

Är det någon som har druckit originalet av Peter Högströms SM-vinnare InWit och kan jämföra den med Oppigårds variant? Peter själv kanske?

Hade varit intressant att se hur mycket skillnad det var från hembryggeriet till storbryggeriet?

Hmmm jodå nog har jag druckit orginalet alltid, knasigt vore det annars (c:

Vad tycker jag då om Oppigårds kontra min egen?

Ja ska jag vara ärlig, och det försöker jag alltid att vara, så finns det deffinitivt skillnader. Den största skillnaden ligger i jäsningsprofilen i och med att vi av olika anledningar, som jag inte tänker gå in på här, inte kunde använda samma jäststam på Oppigårds som jag använde i min brygd. Den jäst vi till slut använde gav en lite för lageraktig jäsningsprofil/smak åt ölet för att jag ska vara 100%-igt nöjd. Men trots att det inte riktikt blev en wit så tycker jag faktiskt att det blev en djäkligt fräch och riktigt god sommaröl som jag utan att skämmas rekomenderar till alla jag känner.

Tyvärr kan jag inte erbjuda någon paralellprovning då tyvärr orginalInWit gått ur tiden )c;

För den som vill veta mer detaljer och smaka andra goda sommaröl rekomenderas en trip till Humlegården och sommarölsträffen på lördag. Se Humlegårdens nya facebooksida eller SHBf´s forum för mer info.

Sommar, sol och mer fräsch sommaröl,

Peter

Det låter ju ändå som om du kan vara nöjd. Ser fram emot ett utlåtande om min egen wit på lördag!

Det verkar ju också som om förra årets recept från SM dröjer på shbf.se - kan du kanske posta ditt recept här?

Visst no problem,

Här är receptet i korthet.

Maltsort                 Mängd (g)
Vetemalt                 1350
Omältad vete           800
Pilsnermalt                 2150
Havremalt                    45
Havregryn                  360
Koriander nymald      10

Rast    Temp.                     (°C)    Tid (min)
Syrarast                           47    20
Proteinrast       
Försockringsrast                   65    60
Utmäskning                   77    5

Vattenbehandling:    Ingen, 15 liter vatten från Uppsala användes till inmäskning. Vattnet från uppsala är hårt vilket är orsaken till detta stök...

Lakning: Hälften uppsalavatten och hälften sthlm´s vatten

Humle                Alfasyra (%)            Mängd (g)             Tid (min)         BU    Sort
Bitter                     5,9                            35                     45                 19    Riwaka

g humle/l    1,4    Tot BU:    18,6    Mål = 15-25

Kokning:    75 minuter               

Kokning av Kryddor:   
Koriander       15g    Nymald            7 min   
Stjärn anis       2  uddar    Grovsmulad    5 min   
Svartpeppar 1 krm    nymald           10 min   

Essence, i 35%-ig sprit 3 veckor
Pommerence*    40ml    Essence    Direkt i jäskärlet/flaskan    * Torkad hel grovkrossad
Ingefära, färsk    5ml    Essence    Direkt i jäskärlet/flaskan

Jäsning: Belgian wit 3944
Temperatur 16 grader och inte ett öre mer för annars blir det för mkt nejlikssmak!

OG: 1046
FG: 1012   

mvh,

Peter

Peter Högström skrev:

Hmmm jodå nog har jag druckit orginalet alltid, knasigt vore det annars (c:

Vad tycker jag då om Oppigårds kontra min egen?

Ja ska jag vara ärlig, och det försöker jag alltid att vara, så finns det deffinitivt skillnader. Den största skillnaden ligger i jäsningsprofilen i och med att vi av olika anledningar, som jag inte tänker gå in på här, inte kunde använda samma jäststam på Oppigårds som jag använde i min brygd. Den jäst vi till slut använde gav en lite för lageraktig jäsningsprofil/smak åt ölet för att jag ska vara 100%-igt nöjd. Men trots att det inte riktikt blev en wit så tycker jag faktiskt att det blev en djäkligt fräch och riktigt god sommaröl som jag utan att skämmas rekomenderar till alla jag känner.

Tyvärr kan jag inte erbjuda någon paralellprovning då tyvärr orginalInWit gått ur tiden )c;

För den som vill veta mer detaljer och smaka andra goda sommaröl rekomenderas en trip till Humlegården och sommarölsträffen på lördag. Se Humlegårdens nya facebooksida eller SHBf´s forum för mer info.

Sommar, sol och mer fräsch sommaröl,

Peter

Det var fortfarande en bra öl, och enligt mitt personliga tycke mycket bättre än mainstream wit'en Hoegaarden, men jag tänkte internt att jag mycket gärna skulle ha vilja testat originalen (hembrygde). Tvekar absolut inte på det sättet, så jag hoppas att du förstod mig rätt. Själv är veteöl vanligvis inte min styrka som bryggare även om jag älskar alla variationer av veteöl på varje sitt sätt, utan det är det mer välhumlade som jag har min styrka. Ska dock brygga en veteale efter sommarlovet, men även denna på grund av val av jäst och mängden av humlen kommer det att understrykas att det är mer en variant på en pale ale :-)

Mvh
-Jan

ALBA GU BRATH

Imundigade idag en Inwit i solgasset efter att ha klippt gräset, d.v.s perfekta förutsättningar, och den smakade också MKT bra.. kryddig och fin med nästan en apelsinskalsbeska.. mumsi....
iaf så fanns det hel del jäst i botten på flaskan,  så då undrar jag vilken jäst som användes?  tänkte kanske göra ett försök att odla upp den.. smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Flasktömmaren skrev:

Imundigade idag en Inwit i solgasset efter att ha klippt gräset, d.v.s perfekta förutsättningar, och den smakade också MKT bra.. kryddig och fin med nästan en apelsinskalsbeska.. mumsi....
iaf så fanns det hel del jäst i botten på flaskan,  så då undrar jag vilken jäst som användes?  tänkte kanske göra ett försök att odla upp den.. smile

wb-06?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

20 Senast ändrad av Techno (2010-06-18 19:57:55)

Flasktömmaren skrev:
Flasktömmaren skrev:

wb-06?

Hej

wb-06!

Kan det va så enkelt? Oftast är det enkla det bästa

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20