1

För låg OG, vad gör jag för fel?

Hej,
för att få 25 liter öl gör jag på följande sätt.
Mäskar 6.8 kg krossad malt i 17 ltr 75 C i 90 minuter,
lakar i dubbla hinkar med ytterligare  17 ltr 75 C, det tar ca 3 timmar,
kokar ca 18 ltr av vätskan med humle, resten kokar jag ner utan humle till 7 ltr och häller allt i jäshinken. Nu visar hydrometern 1040. ProMash föreslår 1.062. Verkar inte vettigt. Måste allt kokas med humle? Fel på mätaren, den är ny?
Någon som har några synpunkter?
Hls
/Jürgen

Sv: För låg OG, vad gör jag för fel?

Du bör ju justera promash för ditt utbyte. Alla har lite olika. Dock så är ditt skenbara utbyte att döma av 1.040 lite väl lågt, vilket tyder på att något inte stämmer. Fast jag har gjort öl med lågt utbyte som blivit goda.

Fast det första jag skulle fråga är om du mätt rätt? och att vörten är blandad (om du spätt/blandat). Rätt temperatur är oerhört viktigt. En vört som har 1.050 vid 20C, har ca 1.040 vid 50 grader eftersom vörten expanderar. Så om det är så att du mäter på varm vört kan det ge stora fel också.

Humlekoket kan inte rimligen göra någon större skillnad på mätningen.

Vilke utbytet brukar du ha normalt?

/Fredrik

3 Senast ändrad av svensson.lu (2005-11-15 10:48:55)

Du mäskar kanske vid för hög temperatur.
Vid 75 grader så kommer du inte få nån nedbrytning med beta-amylas.
67 grader hade kanske varit bättre.

http://www.howtobrew.com/images/f79.gif

Jag utgick ifrån att 75 var tempen på vattnet före tillsats. Isåfall bör du hamna hyfsat rätt, kring 67 eller så i mäsken. Jag har dock itne testat så många olika metoder. Jag brukar ha lite tunnare mäsk och ligga lite lägre i temp, men jag tror inte det orsakar så stora skillnader att det är hela förklaringen iallafall.

/Fredrik

du mäskar för varmt!

mäskningstemperaturen ligger i spannet 63-70 C, ung. enzymerna dör vid 75 C, temperaturen man brukar ha för utmäskning.

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Hej,
Det vanligaste felet till för lågt OG är att man blandat vätska med högt OG med vätska med lågt OG och inte rört om och väntat tills det blivit homogent vilket tar en stund. Effekten förstärks om vätskan med lägre OG har högre temperatur.
Om du tex häller de 7 litrarna (som jag gissar är ren lakvört) över de 18 litrarna och direkt tar ett prov i ytvattnet är det troligen OG för lakvörten som du mätt.

Jag utgick från att du börjat med 75 grader före tillsats vilket ger ca 67 grader som du sedan håller. Om du verkligen mäskat vid 75 grader får du ett dåligt utbyte, men det borde ProMash ha visat.

8

Hej igen,
tack för alla utmärkta svar. Blir nog bra nästa gång med lägre temp, omrörning mm.
För övrigt tycker jag att "Reinheitsgebot" bör man hålla sig till
Hls
/Jürgen

9

Fredrik skrev:

Fast det första jag skulle fråga är om du mätt rätt?

Det visade sig att hydrometern visade fel, i kranvatten visade den 0978, vilket ju rimligtvis betyder att vörten höll 1062. Tack en gång till för alla tips
/Jürgen

10 Senast ändrad av urgusinka (2005-11-15 17:29:08)

hej

har du korrigerat densiteten med hänsyn till temperaturen? varje hydrometer är kalibrerad till en viss temperatur, och tar man inte hänsyn till detta kan felen bli gigantiska.

det dåliga utbytet du har måste bero på mäskningstemperaturen. jag rör mig mellan 63 och 70 C för försockringsfasen av mäskningen och jag får regelbundet ut 255-260 Öl/kg vanligt basmalt utan att vare sig ha proffsgrejor eller laka nitiskt. förut, när jag köpte färdigkrossat malt, var utbytet ännu högre, antagligen beroende på den bättre krossningen av kornet.

tor

Död åt Reinheitsgebot!

11

urgusinka skrev:

jag får regelbundet ut 255-260 Öl/kg vanligt basmalt utan att vare sig ha proffsgrejor

Hej urgusinka,
nu börjar det bli invecklat, vad menas med  255-260 Öl/kg? Finns det i ProMash? Jag kan inte hitta det där.
Hls
/Jürgen
PS
För övrigt tycker jag att "Reinheitsgebot" bör följas.

Öl/kg står för Öchseleliter per kilo. Det är ett sätt att mäta extrakthalt i malt.

I Promash är det samma som IOB-HWE vilket står för Hot Water Extract.

-= Ken =-

Precis, gå in i Options->Brewhouse Efficiency och välj IOB-HWE så ser du det potentiella extraktet i grader Öl/kg i maltlistan för dina recept. Helt klart användbart.

P.S. Har inte Reinheitsgebot varit dött sedan länge? D.S.

Think globally. Drink locally.

14 Senast ändrad av jan_johansen (2005-11-15 20:43:23)

Jurgen skrev: För övrigt tycker jag att "Reinheitsgebot" bör följas

Om reinheitsgebot skulle följas innebär det att vi kan vinka adjö till de flesta underbara belgiske ales som t.ex. Duvel, Westvleteren - no way. Varför får man inte heller krydda en öl? Det är tackat vara kryddor att t.ex. Traquir Jacobite Ale är så förbaskat bra. Nej - Reinheitsgebot är en begränsning och inte något ädelt man bör följa!

Off topic, men jag var bara tvunget......

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

jan_johansen skrev:

Off topic, men jag var bara tvunget......

Off topic, kanske, men intressant! Själv brygger jag i huvudsak varianter på belgiska/flanderska ölsorter med inblandning av vadhelst jag kan mäska (plus kandisocker, melass, muscovado, sirap, honung etc.), så jag befinner mig väl i princip på din sida i den här frågan. Å andra sidan, när jag brygger münchner, bock, alt, kölsh etc. så följer jag ju naturligtvis Reinheitsgebot. Det hör ju till stilen.

Det skulle vara intressant att höra vad Tor tänker kring detta, givet den (medvetet) provocerande signaturen. Kom igen nu, vi fajtas på tok för lite på det här forumet!

> Död åt Reinheitsgebot!

Vet inte om det är mig det är fel på men men jag tycker det är humor på högsta nivå smile

För den som är inne på det spåret finns också födjupningslitteratur big_smile

"If You're Riding a Horse and It dies, Get off"

-- http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de … 8?v=glance

/Fredrik

Det kan jag lätt uttala mig om eftersom han är min kompis och vi har samma hållningar. Reinheitsgebot är en hindring för ölets utveckling. Klart att om vi bryggar en ljus lager hållar vi oss åt Reinheitsgebot, men varför inte krydda en bock t,ex med pors och rönnbär? Det kan bara smaka super gott alltså!!! Snart bryggar vi en APA (American Pale Ale) och där är det förstås också de klassiska 4 ingridienser som ingår i receptet. Så vi är nu så att vid vissa sorter hållar vi oss till de 4 klassiska, men generelt är det helt tokigt att ha en lag som gör att man inte kan variera smakarna tillräckligt mycket. Jag gjorde en stout för inte så länge sedan bryggat på vetemalt, pilsnermalt, karamelmalt, chokladmalt, rostat korn, aning aroniabär, enris, rönn, hassel, ek och för skojs skull testade en belgisk jäst på en stout och just till denna stout passade mycket mycket bra. Tillsätta även en tsk vaniljsocker vid karboneringen och även lite mörk maltextrakt. Resultat: Aning fruktig, ceder, kakao, stor beska (Northern Brewer för beska och Fuggle för arom), rostade nyanser - kan bli hur gott som helst. Så just här var jag inte rädd för att bryta mot "reinheitsgebot".

Det är roligt att det bara är vid lager att det står att det är tillverkat efter reinheitsgebot. Tänka sig om det stod på en IPA: Bryggat enligt den tyska traditionen Reinheitsgebot som indikera att öl bara får bli bryggat av malt, vatten, humle & jäst - tanken är kul:-)

Kort sagt: Vid de ölsorterna var "reinheitsgebot" passar bryggar vi som "förskrivet" i lagarna, och om det är ales eller liknande då är vi inte rädda för att experimentera. Dock har vi  förövrigt tänk på en rökt bok, som ska få jäsa på ekträd som har lagt i bourbonwhisky (t.ex. Jim Beam Black 8 years)....kunde bli spännande....

Reinheitsgebot är dumt i sig själv, men vid vissa sorter får man det bästa resultat genom att tillämpa det (Ljus Lager, Münchener, Kölsch, IPA, ESB eller andra) Å andra sidan hade Westvleteren eller Duvel varit helt annorlunda öl om de var tillverkat enligt renhetlagarna, eller Traquiar Jacobite Ale för den saks skull.

Förresten - prata om reinheitsgebot. Jag och tor bryggade i september en ale på vetemalt, pilsnermalt, ambermalt, anings chokladmalt (1%), pors, gran, ljung, älgört, enris och brittish ale jäst (OG 1046 - precis som planerat). Resultat: Otrolig god, fast väldigt speciell smak som krävar att man smakar den 2 gångar för verkligen att bli såld, mycket uppfriskande, blommig parfumerat smak, vete, aning karamel, och ganska svag svag beska från porsen....mycket mycket gott, och här var vi glada att bryta mot reinheitsgebot:-) (Jurgen - hoppas du inte tar illa upp - det är bara humor att debattera detta).

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

18

jan_johansen skrev:

(Jurgen - hoppas du inte tar illa upp - det är bara humor att debattera detta).

Jag tar verkligen inte illa upp av diskussionen, tvärtom. Det är bara roligt att se så många synpunkter. Som fd tysk är jag naturligtvis präglat av detta. Jag har inga problem med att krydda öl, har själv ett julöl på gång, men när belgiskt öl skulle konkurrera med tysk öl i min gröna ungdom i fd V-Tyskland, visade det sig att det av någon anledning fanns bl a blodplasma i det belgiska ölet, det blev ingen framgång. Men detta är historia. Jag tycker själv att det är så enkelt att brygga gott öl med "Reinhetsgebot" i minnet. Egentligen handlade tråden om förmodat lågt OG, men som sagt, bra med lite fart på forumet.
Hls
/Jürgen

Man kan ju betrakta Reinheitsgebot från många olika sidor. Tänk om det fanns en lag som förhindrade skrupelfria svenska/danska/norska storbryggerier att blanda i ris och majs och gud vet för genmanipulerad smörja som råkar vara billigast just då för att producera "stor stark" till massorna. Man skulle kunna ta Ringnes och Carlsberg till domstol för att de gör dåligt öl!

Det roliga är att Carslberg varken användar majs eller ris för deras öl. De massproducera ölet, använder nästan ingen humle, och låter inte ölet mogna tillräckligt länge. Men harboe, vestfyen, slottsbryggerierne, ceres osv däremot blandar i majs i deras öl. Fortfarande är hur man ska gradböja sådan en lag, som hindrar tillsättningar? Kandis gör det ju även billigare att brygga en stark öl, å andra sidan tycker vi ju om belgisk ale som knappast, eller inte alls innehållar mörk malt, men var det är kandisen som färgar ölet. Grëjen är bara inte att köpa öl som innehållar majs eller ris, eftersom vi inte gillar det.

ALBA GU BRATH

Är inte tricket som hembryggare att göra PRECIS som man vill, det är det som gör hembryggning kul tycker jag.
Sen om man exakt följer reinheitsgebot eller inte är väl upp till var och en. Exprimentera mera säger jag.....även om jag är otroligt konservativ för närvaranade smile Har just snöat in på Amerikansk Pale Ale med 160 gram humle på de senaste 40 litrarna jag bryggde. Men det är ju hela charmen egentligen, att pröva och testa olika grejer.
Höll på att spekulera på "torrmäskning" eller vad man ska kalla det, dvs man gör en batch, säg 40 liter t ex engelsk bitter, sen delar man upp den i 3-4 satser som sedan tillsätts olika humle/mera på-sidan-mäskad-malt eller varför inte enbär eller annat. På så sätt får man 3-4 olika sorter av en bryggning. Har spekulerat ett tag på detta, men inte tagit tag i saken bara.... Men å andra sidan, det kan ju inte mer än gå åt helvete! :-)

/U

Om ma lakar med mycket vatten så blir OG lägre.

Öl är jättegott, tycker vi som har smakat det.

vi diskuterar egentligen inte lågt OG, utan utvunnet extrakt (OG*Vol)

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Vattnet kanske är klorat (kloramin)?