Det kan jag lätt uttala mig om eftersom han är min kompis och vi har samma hållningar. Reinheitsgebot är en hindring för ölets utveckling. Klart att om vi bryggar en ljus lager hållar vi oss åt Reinheitsgebot, men varför inte krydda en bock t,ex med pors och rönnbär? Det kan bara smaka super gott alltså!!! Snart bryggar vi en APA (American Pale Ale) och där är det förstås också de klassiska 4 ingridienser som ingår i receptet. Så vi är nu så att vid vissa sorter hållar vi oss till de 4 klassiska, men generelt är det helt tokigt att ha en lag som gör att man inte kan variera smakarna tillräckligt mycket. Jag gjorde en stout för inte så länge sedan bryggat på vetemalt, pilsnermalt, karamelmalt, chokladmalt, rostat korn, aning aroniabär, enris, rönn, hassel, ek och för skojs skull testade en belgisk jäst på en stout och just till denna stout passade mycket mycket bra. Tillsätta även en tsk vaniljsocker vid karboneringen och även lite mörk maltextrakt. Resultat: Aning fruktig, ceder, kakao, stor beska (Northern Brewer för beska och Fuggle för arom), rostade nyanser - kan bli hur gott som helst. Så just här var jag inte rädd för att bryta mot "reinheitsgebot".
Det är roligt att det bara är vid lager att det står att det är tillverkat efter reinheitsgebot. Tänka sig om det stod på en IPA: Bryggat enligt den tyska traditionen Reinheitsgebot som indikera att öl bara får bli bryggat av malt, vatten, humle & jäst - tanken är kul:-)
Kort sagt: Vid de ölsorterna var "reinheitsgebot" passar bryggar vi som "förskrivet" i lagarna, och om det är ales eller liknande då är vi inte rädda för att experimentera. Dock har vi förövrigt tänk på en rökt bok, som ska få jäsa på ekträd som har lagt i bourbonwhisky (t.ex. Jim Beam Black 8 years)....kunde bli spännande....
Reinheitsgebot är dumt i sig själv, men vid vissa sorter får man det bästa resultat genom att tillämpa det (Ljus Lager, Münchener, Kölsch, IPA, ESB eller andra) Å andra sidan hade Westvleteren eller Duvel varit helt annorlunda öl om de var tillverkat enligt renhetlagarna, eller Traquiar Jacobite Ale för den saks skull.
Förresten - prata om reinheitsgebot. Jag och tor bryggade i september en ale på vetemalt, pilsnermalt, ambermalt, anings chokladmalt (1%), pors, gran, ljung, älgört, enris och brittish ale jäst (OG 1046 - precis som planerat). Resultat: Otrolig god, fast väldigt speciell smak som krävar att man smakar den 2 gångar för verkligen att bli såld, mycket uppfriskande, blommig parfumerat smak, vete, aning karamel, och ganska svag svag beska från porsen....mycket mycket gott, och här var vi glada att bryta mot reinheitsgebot:-) (Jurgen - hoppas du inte tar illa upp - det är bara humor att debattera detta).
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH