Några förmodligen dumma frågor om allt möjligt
Har lite blandade frågor:
1.Har sett lite trådar om öl som råkat fryst, osv. Och en sak som brukar sägas är att ölen får en "söt" smak, och förlorar kolsyran. Frågan är: Vad händer med kolsyran, hur försvinner den när ölet fryser? (Under förutsättning att flaskan fortfarande är hel givetvis) Och kan kontrollerad frysning vara ett sätt att "rädda" en öl som inte blev så söt som man önskade?
2. När vi mäskar, så gör vi följande: Vi använder 2 st vita 30l plasthinkar, sånna som man kan köpa på humlegården, och har borrat kanske ett 100-150 3-4 mm stora hål i botten på den inre hinken. När vi sedan ska mäska, så fyller vi falskbotten med lite vatten, och lägger sedan i malten, och fyller på med 65gradigt (eller vilken mäsktemperatur vi nu vill ha) vatten, virar ett liggunderlag runt, och väntar sedan. När vi har mäskat färdigt så har vi ställt kastrullen på golvet, och mäskhinkarna på ett bord ovanför, hällt i lite vatten i kastrullen som vi kokat upp, och häller rakt ned i det kokande vattnet. Vi återför några liter av det som först kommer ut ur mäskhinken, men jag vet ärligt talat inte om det gör någon skillnad, väldigt sällan grumligt.
Vi har aldrig några problem med att det är svårt att laka, och får alltid väldigt klara öl.
Brister/fel med denna metod? Jag tycker mig läsa att många har väldiga problem med mäskningen, vilket får mig att tro att vi inte har en aning om vad vi gör för fel.
3. Bra tråd om böcker att köpa?
4. Vi har slarvat väldigt med att mäta OG-FG, med motiveringen att vi inte bryr oss det minsta om hur starkt/svagt ölet blir, så länge det blir gott. De gånger som vi har mätt så blev det rätt nära de värden som vi trodde att vi skulle hamna på enligt recept. Finns det någon finare poäng med det som vi missar?
5. Min absoluta favorittyp av öl är nog sydtysk veteöl. Saker som jag hört att man bör göra för att få det att smaka bra är: Lite lägre jästemperatur 17-18 grader, hög mäsktemperatur. Vad mer? Läste nått om att man ska ta bort "skitranden" under jäsningen?
6. Vi har bara använt torrjäst och smackpack. Många rekommenderar att göra förkulturer för att det ger fler friska jästceller. Jag har också läst att jästen utgör en väldigt stor del av smaken av ölen, och att ju mindre jäst från början: Mer jästsmak, men större risk att den inte jäser alls. Mer jäst: Mindre jästsmak, men jäser ut bättre, och lite risk att den inte börjar jäsa.
Så, om man vill ha mycket av jästsmaken, vilket är bra efter som det är en stor del av öltypens smak, så bör man inte har så mycket jäst. Så varför göra en förkultur? Ska nämnas att vi aldrig hitills haft några som helst problem med att öl inte jäser ut eller inte börjar jäsa.
7. Finns det något negativt med att efter en vecka på jäshink, hälla över ölen till ett corneliusfat? Och låta den kolyra sig självt lite.
Okey, det är det jag kommer på nu.
Väldigt tacksam om nån orkar svara