Några förmodligen dumma frågor om allt möjligt

Har lite blandade frågor:

1.Har sett lite trådar om öl som råkat fryst, osv. Och en sak som brukar sägas är att ölen får en "söt" smak, och förlorar kolsyran. Frågan är: Vad händer med kolsyran, hur försvinner den när ölet fryser? (Under förutsättning att flaskan fortfarande är hel givetvis) Och kan kontrollerad frysning vara ett sätt att "rädda" en öl som inte blev så söt som man önskade?

2. När vi mäskar, så gör vi följande: Vi använder 2 st vita 30l plasthinkar, sånna som man kan köpa på humlegården, och har borrat kanske ett 100-150 3-4 mm stora hål i botten på den inre hinken. När vi sedan ska mäska, så fyller vi falskbotten med lite vatten, och lägger sedan i malten, och fyller på med 65gradigt (eller vilken mäsktemperatur vi nu vill ha) vatten, virar ett liggunderlag runt, och väntar sedan. När vi har mäskat färdigt så har vi ställt kastrullen på golvet, och mäskhinkarna på ett bord ovanför, hällt i lite vatten i kastrullen som vi kokat upp, och häller rakt ned i det kokande vattnet. Vi återför några liter av det som först kommer ut ur mäskhinken, men jag vet ärligt talat inte om det gör någon skillnad, väldigt sällan grumligt.
Vi har aldrig några problem med att det är svårt att laka, och får alltid väldigt klara öl.
Brister/fel med denna metod? Jag tycker mig läsa att många har väldiga problem med mäskningen, vilket får mig att tro att vi inte har en aning om vad vi gör för fel.

3. Bra tråd om böcker att köpa?

4. Vi har slarvat väldigt med att mäta OG-FG, med motiveringen att vi inte bryr oss det minsta om hur starkt/svagt ölet blir, så länge det blir gott. De gånger som vi har mätt så blev det rätt nära de värden som vi trodde att vi skulle hamna på enligt recept. Finns det någon finare poäng med det som vi missar?

5. Min absoluta favorittyp av öl är nog sydtysk veteöl. Saker som jag hört att man bör göra för att få det att smaka bra är: Lite lägre jästemperatur 17-18 grader, hög mäsktemperatur. Vad mer? Läste nått om att man ska ta bort "skitranden" under jäsningen?

6. Vi har bara använt torrjäst och smackpack. Många rekommenderar att göra förkulturer för att det ger fler friska jästceller. Jag har också läst att jästen utgör en väldigt stor del av smaken av ölen, och att ju mindre jäst från början: Mer jästsmak, men större risk att den inte jäser alls. Mer jäst: Mindre jästsmak, men jäser ut bättre, och lite risk att den inte börjar jäsa.
Så, om man vill ha mycket av jästsmaken, vilket är bra efter som det är en stor del av öltypens smak, så bör man inte har så mycket jäst. Så varför göra en förkultur? Ska nämnas att vi aldrig hitills haft några som helst problem med att öl inte jäser ut eller inte börjar jäsa.

7. Finns det något negativt med att efter en vecka på jäshink, hälla över ölen till ett corneliusfat? Och låta den kolyra sig självt lite.

Okey, det är det jag kommer på nu. smile Väldigt tacksam om nån orkar svara

Sv: Några förmodligen dumma frågor om allt möjligt

3. http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3076 <----

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

3 Senast ändrad av Techno (2010-05-29 18:10:05)

Hej

Det finns inga dumma frågor. Man måste fråga annars så får man ju inget veta.

Att mäska i hinken funkar nog bra, många mäskar ju i kyllådor. Är det bara isolerat ok upp och ner samt runt så är det ok. Hur mycket skiljer tempen före och efter mäskning?

Hur stora är volymerna ni brukar använda?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Temperaturen ändrar sig väldigt lite. Har slarvat med att mäta nu för tiden, eftersom det fungerade så bra när vi kollade i början. Brukar binda ett liggunderlag runt, och lägga en filt/kudde ovanpå. Om vi börjar på 68 så kanske det har sjunkit till 67 efter en timme. Vi brukar ha 23 liter som brukar bli runt 19-20 liter efter koket. (Vi brukar ofta ha locket på för att det ska koka ordentligt)

1.
Ngt händer med öl som fryst och sedan tinats upp igen. Hade ett fat stående på balkongen under 7-8 månader som frös.
Kolsyra va det inga problem med. Men dom brukar aldrig bli sig lika igen. Jag vet iofs inte hur gas löst i vätska reagerar när vätskan fryses.
Men gasen finns ju fortfarande i behållaren oavsett om vätskan är frusen.

2.
Det man vill åstadkomma med recirkulering av vörten innan lakning är -

a) - Fixering av maltbädden, speciellt när man som ni använder falsk botten, i synnerhet i kombination med flysparging/continous sparging.
      dvs. att man under lakningen hela tiden fyller på med nytt vatten på maltbädden för att hålla den 2-3 cm under ytan.
      På så vis förhindrar man att vattnet bildar kanaler genom maltbädden och inte extraherar allt socker. Vätskan tar alltså enklaste vägen ut,
      vanligtvis brukar det vara längs sidorna på lakkärlet.

b) - För att inte få med maltrester ex. skal i vörten som under kok kan ge upphov till astrigens, men även mer skit i ölet i form av "mjöl" och
      okonverterad stärkelse osv.

3. ....

4.
Helt klart, genom att mäta ditt OG och FG får du koll på din effektivitet. Om du ex. får ett recept av mig som har ca 82% effektivitet
receptets og är 1.054, du följer receptet till punkt och pricka men ditt OG blir kanske 1.041 för att du har en lägre effektivitet än den jag har. Genom att veta din effektivitet som i sådana här fall fungerar som en "matematisk faktor" kan du kompensera för lägre utbyte och få reda på
hur mycket mer malt du behöver tillsätta för att landa på samma OG.

Med effektivitet menas hur pass mycket socker du med din utrustning och din process klarar att få ut ur den malt du använder i ett recept.

För att återkoppla till exemplet. I receptet är IBU-halten i mitt recept 40 IBU till en öl på OG 1.054 & FG 1.011 = 5.6%
Ditt öl får OG 1.041 FG. 1.011 = 3.9% med IBU på strax över 40 IBU (pga. aningen högre IBU-utbyte vid lägre OG)
Man skulle kunna likna det vid att hälla salt till 5 liter soppa i 3 liter soppa istället...

5.
Använd rätt malt och vete och testa olika jästsorter tills du hittar din favorit.
Värt att tänka på är att det oftast kan vara så att pitch nr. 2 och uppåt ger ett roliga öl än första pitchen från ett smack pack eller torrjäst.
Dvs. om du brygger en öl på måndagen och den börjar jäsa på måndag kväll, så kan du brygga en öl till på ex. tisdag eller onsdag och tillsätta
jäst som du skördar från toppen av måndagsölen och tillsätter den sedan i öl 2. Denna metod "kreusning" utvecklar jästen i upp till 4 generationer. Om du istället använder sedimenterad jäst efter avslutad jäsning så brukar utvecklingen gå något snabbare.

Om man sedan upplever det som ngt positivt eller inte är nog iofs. en smak sak och beroende på vilken typ av öl och jäst man använder/brygger.

6.
Om man vill ha mycket jästsmak så ska man använda en jäst som ger sådan smak.
Men jag antar att du mer syftar på biprodukter som kan uppstå under jäsning och i synnerhet när det inte är en väldigt viril sådan wink
Då pratar vi om smaker som ex. gröna äpplen, smör, tvål, aceton, banan, nejlika osv. Inte direkt kronjästsmak wink

Att göra en förkultur är nästan alltid en bra ide, bortsett från om man använder torrjäst.
Dels försäkrar du dig om att du har rätt eller iallfall en bra bit på vägen när det gäller mängd jästceller till din vört.
Samt det du själv skriver, jäsningen till stor sannolikhet inte kommer att avstanna eller att några andra oväntade överraskningar skall uppstå.

7.
Inte eg. Kan man sedan tappa ur en halvliter eller tills ölet börjar bli klart och sedan förflytta ölet till ett rent fat så bör man inte stöta på några
problem. Viss typ av öl ex. vissa engelska och belgiska samt tyska veteteöl kan säkert tjäna på att primas på fat istället för att tvångskarboneras. Det man behöver vara observant med är att jästen ska få möjlighet att rensa upp efter sig efter avslutad jäsning.
Dvs. "äta upp" diacetyl (smör) och acet aldehyd (gröna äpplen) samt att svavel ska få en chans att försvinna ur ölet innan man stänger in det i ett fat. Om du har ett öl ex. en lager med en stor eller liten del svaveltoner i bör du låta den stå kvar i hinken ett tag extra så dessa kan försvinna
ut. Annars blir du aldrig av med dem.

Läs lite om jäst och jäsning och lagring och dess syfte. Då menar jag inte enbart lageröls lagring.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Att göra en förkultur är nästan alltid en bra ide, bortsett från om man använder torrjäst.
Dels försäkrar du dig om att du har rätt eller iallfall en bra bit på vägen när det gäller mängd jästceller till din vört.
Samt det du själv skriver, jäsningen till stor sannolikhet inte kommer att avstanna eller att några andra oväntade överraskningar skall uppstå.

Varför är det inte en bra idé att göra förkultur på torrjäst?

Om du tar en hel påse törrjäst till en förkultur så kommer du få motsatt effekt.
Det troliga är att eftersom det finns så lite mat till all jäst så kommer den att kannibalisera och då får vi autolys vilket inte är kul.
Du skulle kunna göra en förkultur på en liter på till exempel bara ett gram torrjäst.

För mycket jäst kan leda till bekymmer likväl som för lite jäst eller för trött jäst.

Okej, så problemet är att torrjästen är tillräcklig från början och förkulturen i princip alltid därför är för liten? Man väcker den och ger den en liten liten smak på godiset som snabbt tar slut och sen börjar de käka på varandra istället?

Borde inte det kunna ske med ett smackpack också om den av nån outgrundlig anledning var i sjukt gott skick hela vägen från amerkat?

9 Senast ändrad av Kenneth (2010-06-03 08:26:24)

En påse activator i gott skick räcker till 5 gallons enligt Wyeast.
Klippt från Humlegårdens webshop

Humle skrev:

Wyeast har två serier av jäststammar: Brewer's Choice med öljäster, och Vintner's Choice med vin-, cider- och mjödjäster. Den klassiska förpackningsstorleken för Brewer's Choice är 50 ml Propagator med 15-18 miljarder jästceller. Wyeast packar Vintner's Choice i en XL-storlek med 50 miljarder celler. Den senaste utvecklingen är 125 ml "Activator"-förpackning för Brewer's Choice, med 100 miljarder celler! Vi har sedan flera år gått över till att lagerhålla den nya Activator-förpackningen för Brewer's Choice. Den motsvarar alltså sex paket Propagator, och ger en avsevärt snabbare och säkrare start på jäsningen. Förkultur är därmed som regel inte nödvändig, om man ska jäsa upp till 20-25 liter ale eller 10-15 liter lager av normal styrka. För större volymer eller starkare öl rekommenderas förkultur.

Om man brygger starkare öl (> 5% ) eller större mängder så behöver man öka mängden.
Samma sak gäller med torrjäst. En påse till 5 gallons ale.
Mer vid större volym, högre alkoholstyrka.

10 Senast ändrad av hedefalk (2010-06-03 17:01:02)

Jag har förstått att antal glada jästceller vid pitch bör öka och minska med OG och volym av ojäst vört. Vad jag inte riktigt förstod är vari skillnaden mellan torrjäst och flytande gör att det är en dålig idé att göra starter på torrjäst men i princip alltid en bra idé med flytande?

Om jag kollar här http://www.fermentis.com/FO/pdf/HB/EN/S … -05_HB.pdf så menar de att det skulle finnas potentiellt 11 * 10^9 = 66 miljarder celler i ett torrjästpaket.

Är svaret kanske att i fallet torrjäst så är just dessa 66 miljarder celler antagligen ganska nära sanningen och då har inte en liten starter på säg 2-3 liter särskilt mycket att tillföra utan gör snarare skada? Medan i fallet flytande jäst (med 100 miljarder vid paketering) är antal levande jästceller väldigt mycket lägre här hemma i Sverige ett halvår efter paketering. Och då är en starter en väldigt god idé för att få upp antal celler från några få till ett hyffsat antal?

Eller är det någon annan aspekt i torr/flytande jag har missat?

Jag har även förstått att det kan vara bra med en starter för att väcka och få igång jästen, inte bara för att propagera.

Men en till följdfråga:

Ponera dessa förutsättningar:

*25 liter 1.070
*En påse med 11 gram torrjäst
*spraymalt till 2 liter starter

Är det en dålig idé att göra en starter här? Kommer jag inte få upp mängden att närma sig vad jag egentligen borde ha utan får bara sämre jäst om jag drar igång en förkultur?

Är ingen jästexpert alls.
Men Kenneth är nog inne på rätt spår där.

När väl torrjästen är återfuktad och aktiv kommer en förkultur bara att göra att cellerna blir som ett stim pirayor.
Finns där ingen mat att hugga i så... kommer det att resultera i att jästen börjar använda sin egen energireserv vilket innebär
att jästen försvagas och kommer inte kunna göra ett lika gott jobb i vörten framöver.

Då är det istället viktigare att återfukta jästen i 2-3 dl avsvalnat (ca 37-40C) kokt vatten 15 minuter innan pitch.
Det kommer att göra mer nytta än en förkultur i det fallet tror jag. Får för mig att anledningen till att man ska återfukta jästen
innan man pitchar är för att sockret i vörten inte är nyttigt för jästens torkade cellväggar. En del av torrjästen kommer alltså inte att vakna
om den tillsätts på detta viset. Kanske har med osmos att göra eller att vörten blir ngt av en konservering. Fortfarande kommer det finnas jästceller kvar som sköter jäsningen, men inte det antal man ursprungligen räknade med.

En annan tanke bakom förkultur och torrjäst är att maltextrakt och arbete med kok, kylning och desinficering samt skakande (om man inte har
en omrörare) inte är enklare än att köpa två paket torrjäst istället...

Om man vill vara nogran så mäter man upp 200g vatten (tillberett enligt ovan) i en desinficerad skål, tarerar sin våg och tillsätter jästen. först 11g sedan ex. fem gram till från paket nr 2...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Enligt flera källar (bla. Jamil ifrån the Brewing Network) så dör upp emot 60% att jästcellerna i ett paket torrjäst om man har i torrjäst direkt i kall vört. Givetvis beror det på ett antal faktorer, bla. vörtens temperatur och stamstyrka. Om man återfuktar torrjästen rätt får man alltså upp emot dubbelt så mycket jäst för samma penningar...

Beträffande förkultur på torrjäst tror jag det avrådas eftersom tillverkarna av torrjäst jobbar ganska hårt på att "bygga in" energireserv i jästcellerna. Dessa reserv börjar jästen använda ganska snabbt, och då antalet jästceller i ett paket torrjäst är relativt stort menar "experterna" det är bättra att bara återfukta jästen för sedan att låta den använda sin energireserv på att uppförmera sig o vörten istället för i en förkultur...

Dom som använder torrjäst bör absolut läsa detta: http://koehlerbeer.com/2008/06/07/rehyd … yton-cone/

Hej

Ett klipp från Mr malty

Some exciting work has been done on dry yeast lately. Reports are coming in of better quality, cleaner dry yeast. Personally, I really prefer the liquid yeasts, but the lure of dry yeast is strong. The biggest benefit is that it is cheap and does not require a starter. In fact, with most dry yeasts, placing them in a starter would just deplete the reserves that the yeast manufacturer worked so hard to build into the yeast. Most dry yeast has an average cell density of 20 billion cells per gram. You would need about 9.5 grams of dry yeast if you were pitching into 5.5 gallons of 1.048 wort to get the proper cell counts. (Recently there have been other numbers mentioned for cells/gram of dry yeast and folks have asked me why I believe there are 20 billion cells. I've actually done cell counts on dry yeast and they're always 20 billion per gram +/- less than a billion. Dr. Clayton Cone has also stated that there are 20 billion per gram, and other folks I trust tell me that 20 billion is correct. Until I see something different, practical experience tells me this number is correct.) For dry yeasts, just do a proper rehydration in tap water, do not do a starter

Bo

Cool! Tack för all bra info!

Jag har emellertid läst och hört att man ska tillsätta socker eller en del av vörten för att kontrollera att jästen är vid liv. Vad tycker ni som är mer erfarna om detta?

jonhalling skrev:

Jag har emellertid läst och hört att man ska tillsätta socker eller en del av vörten för att kontrollera att jästen är vid liv. Vad tycker ni som är mer erfarna om detta?

Lägg av, läs om tråden...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

jonhalling skrev:

Hej

Lägg av: Vet du/ni alla vem som en gång i tiden började en sång så

ICA Stig: En gammal proggare som glömt idealen. ICA Stig sjöng i Nationalteatern, känd med låtar som "Hanna från Arlöv" kommunismens lov, jag var en "gammal" Nationalteater head", ungefär som dom i USA som följde Greatful Dead över hela USA, s.k. dead heads.

Ok nu glömmer vi Stig och sin nya fina kåk.

Du fick ett rätt så tufft svar från Flasktömmaren. Lägg av, läs om tråden...

Jag håller helt med Flasktömmaren. Lägg av, läs om tråden...

Tråden tyckte jag, då när den var i gång,var rätt så avancerad med många olika bra inlägg. Efter att ha läst tråden igen,, inte har den blivit mindre sämre snarare efter som sagt var läst den igen mer avancerad.

Hoppas du inte blir avskräckt men det du skrev i den tråden det visar att du inte riktigt förstår det hela.

Socker skall överhuvudtaget inte vara inblandad när det gäller en förkultur.

Som sagt var läs tråden så får du en god inlevelse i hur det skall va.

Sen så kan socker funka bra i själva ölframställningen, men socker skall inte finnas med i en förkultur.

Bo