Champagne - korkar i plast med agraff.

Hej!

Jag undrar om Humlegården har möjlighet att köpa in champagnekorkar i plast med agraff (grimma).

Hade tänkt att använda dessa till lambik och champagneflaskor.

Såg att företaget "flaskor o burkar" har sådana men jag har för mig att dom bara levererar större parti åt företag.

Har en hel del snygga, halva samt hela, champagneflaskor som står o väntar på att få korkas igen.

Tack på förhand.

Sv: Champagne - korkar i plast med agraff.

En möjlighet är att använda 29mm kronkapsyler -> http://shop.humle.se/se/art/29-mm-kronk … t-guld.php

Annars finns dom hos PGW i 10-pack -> http://www.pgw.se/product_info.php?cPat … cts_id=331

3 Senast ändrad av imsogreen (2010-06-01 08:38:14)

Jo, jag har också funderat över kronkapsylerna på 29mm men då måste man ha den stora kapsyleringsapparaten samt det kompatibla 29mm-kapsyl-verktyget också.
Eller kan man kanske köpa bara själva ringen och sedan banka på kapsylerna ändå?

Även om en träkork och en 29mm kapsyl är fint så passar det sig inte om man får för sig att göra mousserande vin med högt tryck. Plastkork med agraff är då det säkraste och finaste för lite längre lagring. Dessutom underlättar plastkorkar när man degorgerar en flaska eftersom jästen fälls ut in i korken eftersom den är ihålig.. mycket praktiskt! wink

Jag har köpt dom korkarna av pgw förut och tycker absolut att humlegården borde ta in dom med då jag hellre stödjer humlegården. Då så slipper man betala 80 kronor i frakt från pgw endast för några korkar dessutom.

Tack för tipsen om 29mm kapsylerna. De vore läckra.

imsogreen skrev:

Dessutom underlättar plastkorkar när man degorgerar en flaska eftersom jästen fälls ut in i korken eftersom den är ihålig.. mycket praktiskt!

Smart! Så du bara byter korken lite försiktigt mot en ny efter flaskjäsningen är klar? Fryser du flaskan/halsen innan du gör det?

Think globally. Drink locally.

Jag har haft sådan tur att min lokala... öl,vin och tingeltangelbutik har plastkorkar hemma så jag har köpt mina där.
Men jag håller med om att humlegården borde fundera på om dom inte skulle kunna ta in dem i sortimentet.

Tips när man ska tvinna ihop agraffen, använd antingen en pensel med avsmalnande skaft för att kunna dra ut skaftet när agraffen är åtdragen.
Alternativt en fjädrande näbbtång. Hehe kommer ihåg när jag för första gången testade med en vanlig klädglage, den tvinnade ihop på fel håll
så jag fick ingen ring att ta i. Dessutom gjorde den lilla kulan på galgkroken det omöjligt att dra ur kroken när agraffen var åtdragen.
Det var inte superlätt att klippa av en galgkrok med en sidavbitare wink

http://z.about.com/d/familycrafts/1/0/0/7/2/ct-paintbrush.jpg

http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/309757_X_2007-07-04_115803_402.jpg

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

6 Senast ändrad av imsogreen (2010-06-01 14:40:06)

peps skrev:
imsogreen skrev:

Dessutom underlättar plastkorkar när man degorgerar en flaska eftersom jästen fälls ut in i korken eftersom den är ihålig.. mycket praktiskt!

Smart! Så du bara byter korken lite försiktigt mot en ny efter flaskjäsningen är klar? Fryser du flaskan/halsen innan du gör det?

Yes, precis! Efter att jag remuerat klart och lagrat champagnen, cidern eller ölen så brukar jag ta en smal burk att stoppa ned flaskhalsen i. Därefter fyller jag glaset med krossad is och resten vatten så får det stå i frysen 30-60 min beroende på alkoholhalten. Därefter sköljer jag bort isklumpen som bildats runt korken och kan i vissa fall vända helt på flaskan utan att jästen åker tillbaka med. Bäst är ifall en lite bit av själva vätskan ovanför jästen också har frusit så att man verkligen får med all jäst när man byter kork. Brukar använda en desifencerad trasa att torka rent med inne i flaskhalsen för att få bort jästen från väggarna. Och sist fyller jag upp det förlorade utrymmet och sätter på ny kork samt agraff.

Thomas Fransson skrev:

Tips när man ska tvinna ihop agraffen, använd antingen en pensel med avsmalnande skaft för att kunna dra ut skaftet när agraffen är åtdragen.
Alternativt en fjädrande näbbtång. Hehe kommer ihåg när jag för första gången testade med en vanlig klädglage, den tvinnade ihop på fel håll
så jag fick ingen ring att ta i. Dessutom gjorde den lilla kulan på galgkroken det omöjligt att dra ur kroken när agraffen var åtdragen.
Det var inte superlätt att klippa av en galgkrok med en sidavbitare wink

Hahahaa! jag kan inte minnas hur många blyertspennor jag brutit av tills jag fick samma ide.

Ett lite primitivare sätt att försegla sina korkar är som på bilden här under. Vanlig vinkork och ståltråd. Men det går ju förstås inte att degorgera dom så lätt och dessutom måste man kila in t.ex. en en-krona mellan korken och ståltråden för att inte tråden skall dela korken på mitten av trycket. hehee..
http://www.humle.se/punbb/images/upload/grimma.JPG

imsogreen skrev:

Hej!

Jag undrar om Humlegården har möjlighet att köpa in champagnekorkar i plast med agraff (grimma).

Hade tänkt att använda dessa till lambik och champagneflaskor.

Vi räknar med att få in dessa om några veckor.

-- Svante

Woohoo! Tack Svante, dessa kommer användas väl.

Nu har vi fått in champagnekorkar i plast och agraffer. Säljs separat i 100-pack. Se nyhetssidan.

-- Svante

imsogreen skrev:

Ett lite primitivare sätt att försegla sina korkar är som på bilden här under. Vanlig vinkork och ståltråd. Men det går ju förstås inte att degorgera dom så lätt och dessutom måste man kila in t.ex. en en-krona mellan korken och ståltråden för att inte tråden skall dela korken på mitten av trycket. hehee..
http://www.humle.se/punbb/images/upload/grimma.JPG

Jag väcker denna tråd med två korta frågor:
- Hålls kolsyran av en vanlig vinkork nerkörd i en champagneflaska?
- Har någon provat att använda vanligt snöre, typ steksnöre, istället för ståltråd? Det har potential att se ännu snyggare ut.

Vänligen,
Mattias

Ett alternativ som är betydligt snabbare är att använda 29mm kapsyler för att hålla korken på plats...

ex. Cantillon gör på detta viset -

http://www.crackedkettle.com/store/images/cantillon%20geuze%20lambic%20bio%20375.jpg

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Ett alternativ som är betydligt snabbare är att använda 29mm kapsyler för att hålla korken på plats...ex. Cantillon gör på detta viset -

Å andra sidan så är det ju inte ovanligt att man måste ta till en korkskruv för att få ut korken på Cantillons flaskor (har dock hört om de som sett korken flyga ut direkt när kapsylen lättats). Men det är ju onekligen en mycket smidig lösning (som jag nog tänker pröva sjäv någon gång, vanligtvis kör jag den bökiga varianten med belgisk öl-kork och grimma).

TheSultan skrev:

- Har någon provat att använda vanligt snöre, typ steksnöre, istället för ståltråd? Det har potential att se ännu snyggare ut

Jag har provat med hampasnöre och det har fungerat bra (åtminstone för måttligt tryck i några veckor). Om man blöter snöret (så det sväller) innan man drar åt (så hårt det bara går!!!), så får man en extra åtdragning genom att snöret krymper igen när det torkar. Det viktiga är såklart att snöret sitter extremt hårt runt halsen, för det är där det kommer glida av i värsta fall. Man får använda lite annorlunda teknik än med ståltråden (gör knutar så att tråden runt halsen nyper "separat" innan man går över korken). Använd relativt grov tråd, så skär den inte igenom korken lika lätt. Resultatet blir mycket snyggt och "robust". Kan kombineras med vaxning/lackning för det där lilla extra (men vänta några veckor först, så att allt hinner "sätta sig")...

/Calle

CalleT skrev:
Thomas Fransson skrev:

Ett alternativ som är betydligt snabbare är att använda 29mm kapsyler för att hålla korken på plats...ex. Cantillon gör på detta viset -

Å andra sidan så är det ju inte ovanligt att man måste ta till en korkskruv för att få ut korken på Cantillons flaskor (har dock hört om de som sett korken flyga ut direkt när kapsylen lättats). Men det är ju onekligen en mycket smidig lösning (som jag nog tänker pröva sjäv någon gång, vanligtvis kör jag den bökiga varianten med belgisk öl-kork och grimma).

TheSultan skrev:

- Har någon provat att använda vanligt snöre, typ steksnöre, istället för ståltråd? Det har potential att se ännu snyggare ut

Jag har provat med hampasnöre och det har fungerat bra (åtminstone för måttligt tryck i några veckor). Om man blöter snöret (så det sväller) innan man drar åt (så hårt det bara går!!!), så får man en extra åtdragning genom att snöret krymper igen när det torkar. Det viktiga är såklart att snöret sitter extremt hårt runt halsen, för det är där det kommer glida av i värsta fall. Man får använda lite annorlunda teknik än med ståltråden (gör knutar så att tråden runt halsen nyper "separat" innan man går över korken). Använd relativt grov tråd, så skär den inte igenom korken lika lätt. Resultatet blir mycket snyggt och "robust". Kan kombineras med vaxning/lackning för det där lilla extra (men vänta några veckor först, så att allt hinner "sätta sig")...

/Calle

Ett extra moment som bygger upp spänning och förväntan wink

www.bryggradio.com

14 Senast ändrad av Kiwi (2013-01-31 23:19:57)

Hej,

Till att börja med får ni ursäkta att jag livar upp en så pass gammal tråd, tänkte att det vore bättre att fortsätta på en befintlig än att skapa en ny smile

Jo till saken, jag hade tänkt buteljera min cider på bl.a. 4 champagneflaskor och var idag iväg till PGW och köpte plastkorkar med agraff. (Ledsen Humle, men behovet av 100p fanns tyvärr inte annars hade valet varit mycket enkelt.)

Det jag anmärkte på i butiken var att den lilla "metallkapsylen" saknades i förpackningen men butiksbiträdet bortförklarade det med att det inte behövdes. När jag kom hem och satte i en av korkarna och provade att sätta på en av agrafferna satt det inte helt hundra, kändes inte alls lika stabilt och tillförlitligt som när man köper en från systemet.

Frågan är då om det bara är jag som upplevde det så eller om det verkligen gör skillnad mellan att använda eller inte använda metallkapsylen?

/Kiwi

Går utan också, viktigast är att ha rätt längd på kork vs. agraff så du får en "snug fit" kring halsens "nedre flens"
Korken är tät, agraffen håller det täta på plats.

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Går utan också, viktigast är att ha rätt längd på kork vs. agraff så du får en "snug fit" kring halsens "nedre flens"
Korken är tät, agraffen håller det täta på plats.

Hej Thomas,

Tack för ditt svar!
Har nu provat att testmontera en till agraff och fick till det lite bättre den här gången, men även den lyckades jag ha sönder när jag tvinnade den med agrafförslutaren från Humle. Finns det någon speciell teknik man ska använda sig av?

/Kiwi

Jag har kört helt utan verktyg utan problem.

1. Tryck ner korken helt
2. Sätt agraffen på plats
3. Dra till ståltråden (med högerhanden) i botten så den ligger tätt mot flaskan i de "sektionerna" som du inte tvinnar i.
4. Håll flaskan i vänsterhanden så att tråden fortsätter ligga och tryck ihop ståltråden i den sista sektionen. (Tummen och långfingret brukar jag använda)
5. Tvinna ihop öglan med högerhanden (tumme och pekfinger).

Jag antar att agrafförslutaren skulle ersätta högerhanden om man har en sådan.

jag använde najverktyget (det till armeringsnät, http://www.luftbutiken.se/tillbehor-iso … tta.html).

Fast när agrafferna tog slut så tog jag najtråd, trä en över en annan funkar rätt bra faktiskt.

En sak som brukar hända mig är att jag tvinnar för mycket. Då går den oftast sönder.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

20 Senast ändrad av Thomas Fransson (2013-02-02 01:29:09)

Trixet jag tycker funkar är att sträcka ut ståltråden och tvinna innåt 3-4 varv.
Det låter lite flummigt, men det är viktigt att försöka sträcka upp direkt när man börjar tvinna och tvinna inåt.
Annars kan man snurra agraffen till den går av och se hur överflödet utåt minskar (öglan blir mindre) samtidigt som tråden inte sträcks kring flaskan.

Nyp gärna ihop tråden kring flaskan men den "o-tvinnande handen"

Ha siktet inställt på en så stor ögla som möjligt

www.bryggradio.com