Kaffebönor

Någon som testat haft i kaffebönor, hela eller krossade, i t.ex. en stout/porter? Har funderat på att brygga en mörkare öl med kaffe i, dock brygga kaffet först men har funderat lite på om man inte ska slänga i en näve lätt krossade bönor av favoritkaffet istället?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-05-25 18:20:06)

Sv: Kaffebönor

Har testat hela bönor och bryggt kaffe samt espresso.

Nästa kaffeporter jag brygger kommer inte att ha kaffe i kok eller liknande.
Tror mer på kallextraktion och tillsättning i slutet av primärjäsningen eller under lagring.
Det innebär att du kan ta ut en liten mängd öl, tillsätta kaffe i den till önskad nivå och sedan
skala upp till hela batchsizen.

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2056

Basic brewing har en video när de experimenterade med kaffe i öl, basicbrewing.com
sök på coffee så hittar du säkert.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tänkte mest på att aromen från nymalda bönor är sjukt god! Och skiljer sig ganska mycket från aromen från färdigbryggt kaffe, även om aromen där också är väldigt god.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-05-25 20:15:41)

Well, den kommer att försvinna under jäsningen och precis som humlearom kommer den även att försvinna
ju fler veckor ölet blir. De aromämen i kaffe du beskriver är väldigt flyktiga. I en kopp kaffe är dom borta på bara några minuter...

Givetvis är det färskrostade och nymalda/krossade bönor du ska använda vilken metod du än använder dig av.

Jag tror att du kommer att få laborera en hel del innan du får till smakerna som du vill ha dem. Testa olika metoder, olika typer
av kaffebönor, olika typer av rostad malt och balansen mellan eventuellt fler olika sorter rostad malt...

Men det är ngt du gör en gång, när du väl har ditt recept så har du ju din killer coffee stout eller porter och kan reproducera den
för all framtid.

Om du har ett basöl redan, testa att tillsätta kaffe till det och se om du hittar rätt böna och rätt mängd.
Eller gå till närmaste bättre ölpub och beställ en bra basöl och en kopp kaffe wink

www.bryggradio.com

Har provat kallextraherat kaffe i en Imperial Stout och fy f.n det gör jag inte om...

Hade  problem med jäsningen och fick pytsa i champagnejäst för att jäsa ut den vilket resulterade att den fick stå länge på jäskärlet. Kontentan av det kanske är att smaken beror på någonting annat än kaffet men det är fortfarande den enda av mina bryggda öl som jag inte kan dricka vilket måstre ses som ett rejält misslyckande.

Tror en liten espresso i en stout vid servering är en bättre idé så slipper man eventuellt förstöra en hel sats öl.

Smakade du på kaffet innan du hällde i det i ölet?

Låter ju som att det var ngt som spökade i den ölen...
Kaffe känns inte som ngt som i sig skulle göra att ölet inte jäste ut...

Absolut, gör ett litet test först och skala sedan upp, då riskerar man inte att förstöra gott kaffe med dålig öl wink

www.bryggradio.com

Chubb skrev:

Någon som testat haft i kaffebönor, hela eller krossade, i t.ex. en stout/porter? Har funderat på att brygga en mörkare öl med kaffe i, dock brygga kaffet först men har funderat lite på om man inte ska slänga i en näve lätt krossade bönor av favoritkaffet istället?

Hej

Ett inlägg från tidigare

Patrick skrev:

Hej! Vi testade med ca 12 olika kaffen innan vi fastnade för Rwanda Gatsinga. Det var alltså ingen slump. Att vi valde det kaffet beror på att det ger bärig frukt och syrlighet till ölet, vilket föll oss i smaken. Många andra kaffen, som tex Zoegas ovan har, i huvudsak rostade aromer och liknande, som redan kanske kan återfinnas i ölet. Vi brygde sedan 1200 koppar espresso och tillsatte i samband med filtreringen. Vi blandade kaffet i doseringsbehållaren för kiselgur och pumpade in kaffen med guren in i ölflödet. Kaffebryggning ägde rum på rosteriet Johan & Nyström i Tullinge och kaffet fraktades i Corneliusfat.
Vi har, hittills gjort tre tappningar och jag har bryggt kaffe till två av dem, tillsammans med Richard på J&N. Den ena gången så gjorde han det själv. Han verkade vilja klara av en maratonbryggning för sportens skull.

Själva ölet är en stout, med en stor del mörk karamellmalt och en humlegiva för att inte konkurrera med kaffearomen.
Patrick på Nils Oscar

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Nystar upp en äldre tråd. Det gäller kaffe och öl. Det verkar inte vara något större fel på min Imperial Stout med kallextraherat kaffe i. Jämförde den nämligen med en Péché Mortel http://beeradvocate.com/beer/profile/1141/10325/ som tydligen ska vara en bra Imperial Coffee Stout och den hade också den där äckliga obestämbara smaken som verkar komma från kaffet, smaken var dock mindre påträngande än i min men trots det var jag tvungen att hälla ut det sista. Kontentan är att jag inte ska brygga/dricka öl med kaffe i. Trots att jag älskar både kaffe och öl så blir två plus ett minus när de förenas i flaskan.

If you can pick it out, your using too much wink

www.bryggradio.com