Mozzarella

Jag tänkte försöka mig på att göra mozzarella, jag blev inspirerad när jag såg något gammalt avsnitt av Basic Brewing som handlade om ost.

Det finns ju många likheter mot att brygga öl om man tänker efter.

Är det någon som har några erfarenheter av osttillverkning?

I de recept jag sett anges ofta att man skall använda sig av citronsyra, jag tänkte emellertid att det borde gå lika bra med mjölksyra, det känns dessutom mer genuint på något vis.

Så idag har jag varit på mitt storköp och handlat ostlöpe och gammaldags mjölk.
I övrigt tänkte jag göra pH sänkning med mjölksyran jag använder i ölbryggandet, och tillsätta lite Kalcium klorid också den från ölbryggandet.

Återkommer med resultat senare, det kommer förmodligen gå åt pipsvängen men det är iaf roligt att testa något nytt.

/Peter

Sv: Mozzarella

Har inte provat att göra just mozzarella, men här är en länk som kanske kan vara till nytta:

http://www.byo.com/component/resource/a … mozzarella

/Per

Think globally. Drink locally.

Intressant, det ystar nu så jag är redan på gång.

Ser det mest som ett experiment denna gång men kommer säkert göra det fler gånger, det var ju inte en så oerhört komplicerad process.
Men jag hade gärna prövat att göra hårdost också, får nog bli ett framtida projekt.

Så nu är osten klar.
Den blev helt okey, smakar gott.

Men möjligtvis blev det några fel.
Osten blev inte riktigt lika blank som en mozarella brukar vara och konsistensen blev mer som halloumi

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=68330.0

Tackar svensson.lu, en helt fantastisk länk. Hittade även svaret på min lite gummikonsistens då, jag kom helt enkelt för långt ner med mjölksyran.. Borde nog köpa en lite pH remsor, de verkar kunna komma till nytta på flera ställen...

Jaja nu blir det pizzadeg med vasslen och en sedan en hembryggd öl i kroppen!

Ha det gott!

Var hittar man löpe?
/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Det gamla "Apoteket" (innan avregleringen) hade löpe.
Du får väl kolla vilka av de nya avknoppade som
fortsatt har kvar det.

Golfkompis, jag har sett löpe i båda de två affärerna jag brukar handla i. Det brukar stå i mejeriavdelningen, jag köpte min på Coop men har sett det på Hemköp också.