Ale eller lager

Nu har jag varit här på forumet ett tag....

Det mesta det pratas om här är ale... Varför? Är äle så mycket godare än lager?

Jag har inte druckit många ale så jag vet inte riktigt. Sen säger en del att lager är mycket svårare att brygga. Jag har aldrig vågat mej på en ale, för jag vet inte om jag gillar det.

Jag vet i alla fall att jag inte tycker om sån där seg mörk tjok stout som guinnes å inte heller kilkenny. Men vad är IPA och APA??? Vad ska man titta efter på systemet om man vill köpa nån för att testa?

Lager verkar vara lite ute om man läser trådarna här på forumet. Kanske bara nybörjare som vill brygga lager?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Ale eller lager

Jag tror absolut inte det bara är nybörjare som vill brygga lager.

Vad jag har förstått är det en svår ölstil att lyckas med och kräver extra utrustning.

Personligen tycker jag Ale är godare än lager, tror det kan bero på att jag gillar de fruktiga och blommiga smakerna som brukar finnas i dem.

I min värld är Guinnes relativt tunn och har en relativt blaskig smak, men smaken är som baken.
Om vi börjar med pale ale så är det ett ljust grund ale. APA är en amerikansk motsvarighet till den mer traditionella Brittiska Pale alen, där man bytt ut humlesorterna mot typsik amerikanska.
India Pale Ale, IPA, är ett öl där humlen får stort spelrum, finns även den i en amerikansk variant.
Jag har inga lysande kommersiella exempel på rak arm, men systembolaget brukar ha ett par hyllor med ale och andra öl.

Alltså, det är avgjort svårare att brygga lager än ale. Min första lyckade lageröl var min batch #35 eller så (var inte så noga med räkningen i början), innan dess hade jag inte tillräcklig koll för att få det bra.

Å ena sidan är det ju kontrollen av temperaturen vid jäsning och lagring, men det går ju att fixa ganska lätt med ett kylskåp. Det luriga (tycker jag) är att ha så bra koll på sina bryggprocesser att man vet exakt hur mycket man kan laka, har koll på mäskens pH etc. för att inte få ut astringenta bismaker från malten. Sådana små brister i processen döljs ganska väl av en alejäst, och vräker man i massvis med humle spelar de ingen roll alls.

Det förekommer att nybörjare dyker upp på forumet och vill brygga lageröl, och forumet brukar vanligtvis avråda från detta. De första batcherna man brygger kommer man göra misstag, men brygger man en ale behöver det inte spela så stor roll. Min första öl var en porter, allting gick åt skogen men ölen blev god. Det är ju liksom den upplevelsen man vill unna en nybörjare: massor av saker jag kunde gjort bättre, men resultatet blev ändå bra!

Om man har Staropramen som favoritöl och vill brygga en likadan så har man antagligen en lång räcka misslyckanden framför sig innan man börjar få till det någorlunda.

När det gäller kommersiella exempel på ale så är det faktiskt så att artrikedomen inom ale är ofantligt mycket större än bland lageröl. Lageröl har en handfull ölstilar, medan ale har hundratals. I princip all Belgisk öl är ale (trappist, blonde, brune, lambic, alltihop), brittisk likaså (bitter, porter, ipa, mild). Och sedan förstås den amerikanska hembryggarölsorterna (apa, apa och mera apa). Om du gillar det maltiga kan du försöka hitta någon skotsk ale att prova, tyckte mig se wee heavy på bolaget senast. 1698 från Shepherd Neame är ett trevligt (om än starkt) exempel på en välavvägd engelsk ale.

Återigen, jag har precis börjat bygga upp ett självförtroende vad gäller lagerölsbryggning, så för egen del tänker jag brygga mindre ale den närmsta tiden för att snarare utforska "livet på den ljusa sidan".

Think globally. Drink locally.

Hm... ja kommer nog att fortsätta ett tag till med "lagerbryggning" Eller ska vi säga ale med lagerjäst? Har ju inget kylskåp som är stort nog.
Men kan ändå säga att jag har fått otroligt bra kritik av alla som har smakat. Bland det svåraste tycker jag är att väga av svart/chokladmalten så man inte får för mycket rostad smak, vilket inte ska vara i lager. Att brygga en schwartzbier som är kolsvart, men smakar som en halvljus bayersk dunkel är inte lätt.
Sen är det ganska svårt att väga in rätt mängd humle, då humlesmaken varierar utefter lagringen. Bitterheten rundas av samtidigt som smaken framträder. Man vet inte om man har lyckats förrän efter 1-2 månader. Det allra allra svåraste är väntan.............

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Mange.  Allt handlar om att utveckla sina smaklökar, eller hur?  Okey, vissa ölsorter gillar man bara inte, andra tycker man är ok och vissa rycker mattan undan fötterna på en.  Jag tror det flesta av oss har börjat med att uppskatta ljus lager och sedan lite mörkare lager, för att sedan fortsätta med andra ölsorter.  Att du själv frågar är et tecken på att du vill bredda dina horisonter. Kul.

IPA, brittisk India Pale Ale, och APA, American Pale Ale, är varianter på samma öl.  Lite högre OG (1.050-1.065) och betydligt mer beska och humlesmak.  Ölet är i regel ljust och bryggt på pale malt, samt med varierande mängd karamellmalt.  De brittiska domineras av blommiga brittiska humlesorter som EKG och Fuggles, de amerikanska av citrusaktiga flambojanta humlesorter som Cascade, Centennial och Amarillo.  Sedan Systembolaget tog bort Youngs Special London Ale dricker jag inte IPA längre, men om du är intresserad av att prova APA så rekommenderar jag Anchor Liberty, Sierra Nevada Pale Ale och Red Seal, i den ordningen.

Browns ales är ju också populära.  Newcastle Brown ale är en lättdrucken historia som de flesta gillar. Vill man byta upp sig förslår jag Brooklyn Brown Ale, mycket amerikanska humlesorter här också. Sen finns det Altbier från Dusseldorf och Kölsch från Köln, lagerliknande ales.  Irländska rödöl som Kilkenny Irish Red och utsökta skotska Belheavens Wee Heavy (gillar du inte den blir jag besviken på dig).

Till sist finns det ett universum av belgisk öl.  Allt från öl som får dig att spy på dojjorna till att få ett leende på dina läppar.  Leffe Blond är en bra inkörsport, likaså Chimay Rouge.

Vill du börja nånstans mitt imellan lager och ale, föreslår jag att du köper utsökta Anchor Steam. Ett amber lageröl som jästs varmare och därför smakar både ale och lager.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

När det gäller vad hembryggare vill brygga så handlar det nog om flera saker. 

Att lageröl kräver kylmöjlighet under jäsning och lagring är givetvis en begränsande faktor, men det finns ju Wyeasts California jäst 2112 som löser det jäsningsproblemet, kallagringen av fat eller flaska kommer man inte ifrån.  En annan orsak är att man har betydligt mindre utrymme för att dölja fel i en lager. Smaken skall vara krisp och ren, konsistensen ren och klar, osv.  Sedan tror jag att man av någon anledning försöker hålla sig närmare kommersiella öltyper när man brygger lager än när man brygger ale, något som ofta inte tål den jämförelsen.

En annan orsak är att många hembryggare brygger för att dom inte gillar storbryggerierna öl, som i regel är ljus lager.  Hade det inte varit för hembryggare och mikrobryggerier skulle sannolikt den öl vi kunde köpa idag varit helt smaklös. Ale har blivit lite av en tyst protest mot megabryggeriernas utpissning av lagerölet.  Men fler och fler mikrobryggeier börjar brygga lager också.  T.o.m. Dugges i Götet!  Inte för att jag gillar deras No.1 Lager, men deras Spring Edition var smaskens.

Det som är inne bland svenska hembryggare i dag är starka pale ales, s.k. DIPA (double pale ale) och motsvarande starka porters och stouts, som kallas Imperial.  I SM i hembryggning vann en DIPA.  Det lustiga är att i en omröstning innan SM på vilken typ av öl som skulle vinna SM så fick DIPA/IPA mest röster.  Det var inte uppgjort, men det var avgjort!  wink

Själv fick jag bra betyg och feedback på min Negra Modelo kusin, Enskede Oscura, och är jätte nöjd för det!  Men högst poäng fick min Red Rascal, en humlig american amber ale.  Dess enda negativa feedback var att den inte var humlig nog!!!  You go figure...

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.