Alltså, det är avgjort svårare att brygga lager än ale. Min första lyckade lageröl var min batch #35 eller så (var inte så noga med räkningen i början), innan dess hade jag inte tillräcklig koll för att få det bra.
Å ena sidan är det ju kontrollen av temperaturen vid jäsning och lagring, men det går ju att fixa ganska lätt med ett kylskåp. Det luriga (tycker jag) är att ha så bra koll på sina bryggprocesser att man vet exakt hur mycket man kan laka, har koll på mäskens pH etc. för att inte få ut astringenta bismaker från malten. Sådana små brister i processen döljs ganska väl av en alejäst, och vräker man i massvis med humle spelar de ingen roll alls.
Det förekommer att nybörjare dyker upp på forumet och vill brygga lageröl, och forumet brukar vanligtvis avråda från detta. De första batcherna man brygger kommer man göra misstag, men brygger man en ale behöver det inte spela så stor roll. Min första öl var en porter, allting gick åt skogen men ölen blev god. Det är ju liksom den upplevelsen man vill unna en nybörjare: massor av saker jag kunde gjort bättre, men resultatet blev ändå bra!
Om man har Staropramen som favoritöl och vill brygga en likadan så har man antagligen en lång räcka misslyckanden framför sig innan man börjar få till det någorlunda.
När det gäller kommersiella exempel på ale så är det faktiskt så att artrikedomen inom ale är ofantligt mycket större än bland lageröl. Lageröl har en handfull ölstilar, medan ale har hundratals. I princip all Belgisk öl är ale (trappist, blonde, brune, lambic, alltihop), brittisk likaså (bitter, porter, ipa, mild). Och sedan förstås den amerikanska hembryggarölsorterna (apa, apa och mera apa). Om du gillar det maltiga kan du försöka hitta någon skotsk ale att prova, tyckte mig se wee heavy på bolaget senast. 1698 från Shepherd Neame är ett trevligt (om än starkt) exempel på en välavvägd engelsk ale.
Återigen, jag har precis börjat bygga upp ett självförtroende vad gäller lagerölsbryggning, så för egen del tänker jag brygga mindre ale den närmsta tiden för att snarare utforska "livet på den ljusa sidan".
Think globally. Drink locally.