APA på extrakt

Knappt har flaskorna korkats igen innan jag börjar spana på ingredienser till nästa batch (någon som känner igen sig där?).

Efter som min första öl blir en ganska mörk, mild historia så siktar jag jag inför sommaren att göra en ljus, fortfarande relativt mild, APA, säg runt IBU 40. Jag vill fortfarande hålla mig till ren extraktbryggning. Ungefärlig smak/arom jag vill få till är Sierra Nevada Pale Ale.

Funderingarna hittills cirkulerar runt Weyermanns Bavarian Pilsener 4kg + Munton light spraymalt 0,5kg för att få till en alkoholhalt runt 6% på ca 22L. Jästen tror jag få bli American Ale II (igen).

Så det jag gärna tar emot förslag på är humlingen, med max 2 sorter (där jag nog bestämt att Cascade ska vara en av dom). Jag vill hålla det enkelt men jag kan tänka mig att torrhumla.

En sista funderation: jag har 40g Fuggle 5,8% kottar kvar - är det bara dumsnålt att använda dom till bittergivan, risk att det förstör APA-karaktären?

Sv: APA på extrakt

Jag tycker du ska köra cascade som bitter också.
Dessutom är jästen 1056 Sierras egna jäst, så vill du brygga ngt liknande så använd den.

Kommer inte ihåg om dom kör northern brewer till bitter, men de kan du säkert hitta ngn stans.
Du skulle inte kunna tänka dig att stöpa lite malt i vattnet innan du sätter igång?
Jag tror du kommer märka skillnad.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hmm har varit inne lite på att stöpa som nästa naturliga steg.. men hur blir det med färgen då, om jag vill ha en relativt ljus öl? Bavarian Pilsener ligger på typ 20 EBC och är ju gjort på pilsnermalt och carapils.. är det någon karamellmalt eller chokladmalt du tänker på?

Jag bryggde 40L IPA i januari där jag torrhumlade ena hälften med 40g Fuggle och 30g Cascade, andra hälften enbart med 50g Cascade. Min favo är den med båda Fuggle och Cascade, men om det beror på dom extra 20g humle vet jag inte riktigt...

För beska hade jag i Chinook och som 10, 5 och 1-min giva Cascade, Northern Brewer och Cascade

TheJaff skrev:

Hmm har varit inne lite på att stöpa som nästa naturliga steg.. men hur blir det med färgen då, om jag vill ha en relativt ljus öl? Bavarian Pilsener ligger på typ 20 EBC och är ju gjort på pilsnermalt och carapils.. är det någon karamellmalt eller chokladmalt du tänker på?

Då stöper du en ljus karamellmalt.
http://shop.humle.se/se/art/carapale-lj … d-2-kg.php

www.bryggradio.com

Följande är mitt försök på en APA, tog det från något förslag på Sierra Nevada Klon som jag hittade någonstans:

4,50 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 91,8 %
0,40 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 8,2 %

10,00 gm Magnum [13,60%] (60 min) Hops 15,5 IBU
10,00 gm Pearle [7,70%] (30 min) Hops 6,7 IBU
20,00 gm Cascade [5,80%] (10 min) Hops 4,8 IBU
40,00 gm Cascade [5,80%] (0 min) Hops   

1 Pkgs American Ale (Wyeast Labs #1056) Yeast-Ale

Est Original Gravity: 1,051 SG
Est Final Gravity: 1,013 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4,9 %
Bitterness: 27,0 IBU

Thomas Fransson skrev:
TheJaff skrev:

Då stöper du en ljus karamellmalt.
http://shop.humle.se/se/art/carapale-lj … d-2-kg.php

Angående den färdigkrossade malten, hur länge håller den sig, särskilt efter påsen är öppnad en gång? Jag funderar på om jag ska steepa med hela påsen (2kg) eftersom det ändå kanske dröjer ett par månader innan jag ev. har användning för resten.. finns det något mått hur mycket "fyllighet" man får av steepning?

Oj 2 kg... Tänkte du ersätta en del av ditt extrakt med steeping i så fall?

Malt tappar smak med tiden, men stärkelsen består i princip för alltid, så att steepa
(är jag inte så bekant med det) innebär ju att du tillför mer socker... 2 kilo mer socker
minus förluster i metoden. Slutresultatet blir ju i så fall ett OG som drar iväg ordentligt.

Jag har märkt att smaken förgås ordentligt på ett år, men det beror ju också på hur du
förvarar din malt. Krossad innebär ju större syerangrep och därmed större smak förlust.

Själv använder jag krossad malt i flera månader efter inköp och som regel får man kanske
öka givor av mer rostade toner då dessa tenderar att försvinna sabbare, beroende på
öltyp förstås.

Tips. Smaka och lukta på malten varje gång du köper den och använder den. Då kommer du
efterhand märka skillander och därmed dra egna slutsatser för dina recept. Ny mältad och nykrossad
malt luktar och smakar mycket mer och godare än gammal dito. Sockret är dock detsamma....

MVH

James

"A good brew is the best companion when contemplating"

James skrev:

Oj 2 kg... Tänkte du ersätta en del av ditt extrakt med steeping i så fall?

Malt tappar smak med tiden, men stärkelsen består i princip för alltid, så att steepa
(är jag inte så bekant med det) innebär ju att du tillför mer socker... 2 kilo mer socker
minus förluster i metoden. Slutresultatet blir ju i så fall ett OG som drar iväg ordentligt.

Jag har läst att steeping inte påverkar SG nämnvärt (mellanmörk malt ska tydligen ge mest)? BeerSmith verkar hålla med, har inte siffrorna här just nu dock.

Det blir Citra som får ackompanjera Cascade i mitt försök till en APA. Den låter spännande, läste att Torpedo IPA torrhumlas med den.

Inte förrän nu så har jag förstått vad Boil size har för inverkan - hur mycket alfasyra som man får ut. Så jag ska se till att koka så stor volym som möjligt, och annars kompensera med mängden humle för att landa på 30-35 IBU.

Batch Size: 23,00 L
Boil Size: 20,00 L
Boil Time: 60 min

Ingredients

0,50 kg Extra Light Dry Extract (5,9 EBC) Dry Extract 9,09 %
4,00 kg Bavarian Pilsener (17,0 EBC) Extract 72,73 %
1,00 kg Carapale (8,0 EBC) Grain 18,18 %

10,00 gm Citra [12,00 %] (60 min) Hops 9,1 IBU
10,00 gm Cascade [6,30 %] (60 min) Hops 5,3 IBU

20,00 gm Citra [12,00 %] (15 min) Hops 9,0 IBU
20,00 gm Cascade [6,30 %] (15 min) Hops 5,3 IBU

10,00 gm Citra [12,00 %] (5 min) Hops 1,8 IBU
10,00 gm Cascade [6,30 %] (5 min) Hops 1,1 IBU

10,00 gm Citra [12,00 %] (2 min) Hops 0,8 IBU
10,00 gm Cascade [6,30 %] (2 min) Hops 0,4 IBU

10,00 gm Citra [12,00 %] (Dry Hop 4 days) Hops - 
10,00 gm Cascade [6,30 %] (Dry Hop 4 days) Hops -

Est Original Gravity: 1,060 SG
Est Final Gravity: 1,014 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,94 %
Bitterness: 32,1 IBU
Est Color: 18,4 EBC

Total Grain Weight: 4,54 kg 
Steep grains as desired (30-60 minutes)

Blir nog bryggning efter receptet ovan (ungefärligt, funderar på att förenkla humlingschemat lite). Är det någon som ser några uppenbara brister? Hur är det med mängden jag stöper med, kan det bli för mycket med 1kg?

Personligen tycker jag att du kan skippa CaraPalen helt. CaraPale är Vikings motsvarighet till Weyermanns CaraPils som ditt Bavarian Pilsner extrakt innehåller en del av. Du kommer nog få tillräckligt hög restsötma från extrakten utan karamellmalten även om den ger ett lägre utbyte vid steeping. Den malten är gjord för att inte bidra med så mycket smak utan istället för att ge kropp och skum, särskilt i ljusare öl.

Lite vetemalt kan ju annars ha sin plats i en APA så torrextraktet kan ju bytas ut till en Wheat spraymalt.

Weinkeller skrev:

Personligen tycker jag att du kan skippa CaraPalen helt. CaraPale är Vikings motsvarighet till Weyermanns CaraPils som ditt Bavarian Pilsner extrakt innehåller en del av. Du kommer nog få tillräckligt hög restsötma från extrakten utan karamellmalten även om den ger ett lägre utbyte vid steeping. Den malten är gjord för att inte bidra med så mycket smak utan istället för att ge kropp och skum, särskilt i ljusare öl.

Lite vetemalt kan ju annars ha sin plats i en APA så torrextraktet kan ju bytas ut till en Wheat spraymalt.

Men tanken med att steepa Carapale är just för att få till lite mer "kropp och skum" än vad extrakt kan ge, trodde jag?

TheJaff skrev:

Knappt har flaskorna korkats igen innan jag börjar spana på ingredienser till nästa batch (någon som känner igen sig där?).

Efter som min första öl blir en ganska mörk, mild historia så siktar jag jag inför sommaren att göra en ljus, fortfarande relativt mild, APA, säg runt IBU 40. Jag vill fortfarande hålla mig till ren extraktbryggning. Ungefärlig smak/arom jag vill få till är Sierra Nevada Pale Ale.

Funderingarna hittills cirkulerar runt Weyermanns Bavarian Pilsener 4kg + Munton light spraymalt 0,5kg för att få till en alkoholhalt runt 6% på ca 22L. Jästen tror jag få bli American Ale II (igen).

Så det jag gärna tar emot förslag på är humlingen, med max 2 sorter (där jag nog bestämt att Cascade ska vara en av dom). Jag vill hålla det enkelt men jag kan tänka mig att torrhumla.

En sista funderation: jag har 40g Fuggle 5,8% kottar kvar - är det bara dumsnålt att använda dom till bittergivan, risk att det förstör APA-karaktären?

Hej

Jo, det där med att flaskorna just har korkats igen, det har jag varit ut för många gånger. I mitt fall går det i bland så långt att just under en bryggning så drar tankarna i väg till nästa brygd.

Du vill alltså fortfarande hålla på med extrakt? Ok.  Vad menar du med en rel. ljus, mild APA. Vad i en APA tycker du är mild? Absolut ingen kritik från mig. 

Jag undrar bara? är det alc halten eller beskan du menar? En BU på 40 är ju knappast mild.

Du verkar ju hyfsat kunnig inom området ölbryggning. Varför hålla på med extrakt då? Absolut ingen nervvärdighet, jag har bryggt själv kanon ale på extrakt.

Men ett tips om du vill brygga på extrakt, skippa alla flytande extrakt, det kvittar om dom kommer från Weyermann eller från ja det kvittar.

Flytande maltextrakt i alla dess former, humlade eller ohumlade drar alltid med sig en sorts klibbighet. Det är den klibbigheten som gör att alla nybörjare när dom blir lite mer avanserade  börjar tycka om öl.

Du får ett 100 % minst bättre öl om du använder torr ljus maltextrakt, ohumlat, eller s.k. spraymalt.

Det jobbiga är att du måste tillsätta humle för att få beska, smak samt arom.

Det lätta det är att formeln är rätt enkel att lära sig samt att det finns hur många som helst IBU calc på nätet att ladda hem

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

15 Senast ändrad av Portugisen (2010-04-24 11:22:37)

Det blir säkert ett gott öl, men jag tror inte det blir väldigt likt Sierra Nevada.  Färgmässigt kommer dom att likna varandra men risken är att du får som redan nämnts väldigt mycket restsötma och en mycket full munkänsla med så mycket ljus karamellmalt.  Jag skulle föreslå att du drar ner på Carapale till 400-500gr och steepar 200gr mörk karalmellmalt i stället.  Jag har heller inte provat Citra, som är lite av en ny innehumle i USA, men jag tror inte den heller kommer ge en smak som liknar den du har i SN.   

Mangsters recept på SN klonen är samma som jag har sett, men dock utan Magnum som bitterhumle utan bara Perle.  Det är mig veterligen bara Perle och Cascade i SN.  Men receptet är beprövad och lär ge en öl mycket lik SN.

Jag har rätt nyligen gått över till all grain men det var ganska odramatiskt för min del.  När jag började brygga började jag också steepa rätt omgående i mina extraktbrygder med bra resultat.  Sedan gick jag över till minimäskning, dvs jag mäskade alla specialmalter samt en del av basmalten.  Successivt ökde jag mängden malt upp till 50-70% av extraktet, resterande 30-50% fick jag från maltextrakt, det gjorde att mina öl blev mer och mer lika all grain och hade mindre tecken från maltextrakt.  I princip var den min utrustning som var den begränsande faktorn, jag hade inte kapacitet att mäska mer 2,5 kg malt.  Men det gjorde det väldigt lätt att därefter gå över till all grain helt och hållet.  Efter tre års extraktbryggande blev det all grain för mig.

Det du gör är något av ett mellanting av steepa och minimäska.  Om du ändå har kapacitet och intresse av att mäska 1-2 kg, köp en maltpåse och mäska en del pale ale malten också.  Räkna med ett lägre utbyte, cirka 50%, men det kommer att höja kvaliteten på ölet och höja svårighetsgraden på ditt bryggande på ett roligt sätt.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Techno skrev:

Du vill alltså fortfarande hålla på med extrakt? Ok.  Vad menar du med en rel. ljus, mild APA. Vad i en APA tycker du är mild? Absolut ingen kritik från mig. 

Jag undrar bara? är det alc halten eller beskan du menar? En BU på 40 är ju knappast mild.

Du verkar ju hyfsat kunnig inom området ölbryggning. Varför hålla på med extrakt då? Absolut ingen nervvärdighet, jag har bryggt själv kanon ale på extrakt.

Men ett tips om du vill brygga på extrakt, skippa alla flytande extrakt, det kvittar om dom kommer från Weyermann eller från ja det kvittar.

Flytande maltextrakt i alla dess former, humlade eller ohumlade drar alltid med sig en sorts klibbighet. Det är den klibbigheten som gör att alla nybörjare när dom blir lite mer avanserade  börjar tycka om öl.

Du får ett 100 % minst bättre öl om du använder torr ljus maltextrakt, ohumlat, eller s.k. spraymalt.

Det jobbiga är att du måste tillsätta humle för att få beska, smak samt arom.

Det lätta det är att formeln är rätt enkel att lära sig samt att det finns hur många som helst IBU calc på nätet att ladda hem

Bo

Med rel. mild menar jag just beskan. SNPA tycker jag är ganska lagom, och den ligger på 37 IBU.

Det är mitt andra försök och jag känner inte för att ta steget till att bygga mäsk/lak-kärl riktigt än.

Roligt det där med flytande vs. spray-extrakt, vissa skriver att de flytande är överlägsna och andra förespråkar spray..

Portugisen skrev:

Det blir säkert ett gott öl, men jag tror inte det blir väldigt likt Sierra Nevada.  Färgmässigt kommer dom att likna varandra men risken är att du får som redan nämnts väldigt mycket restsötma och en mycket full munkänsla med så mycket ljus karamellmalt.  Jag skulle föreslå att du drar ner på Carapale till 400-500gr och steepar 200gr mörk karalmellmalt i stället.  Jag har heller inte provat Citra, som är lite av en ny innehumle i USA, men jag tror inte den heller kommer ge en smak som liknar den du har i SN.   

Mangsters recept på SN klonen är samma som jag har sett, men dock utan Magnum som bitterhumle utan bara Perle.  Det är mig veterligen bara Perle och Cascade i SN.  Men receptet är beprövad och lär ge en öl mycket lik SN.

Jag gjorde så att jag steepade 1 kg men jag lakade inte ur påsen utan lät den bara droppa ur.. kanske inte så länpligt om man vill kunna upprepa receptet men men..

SNPA kör med Magnum och Perle som bitter och Cascade som arom (http://www.sierranevada.com/beers/paleale.html).

Hur som helst, bryggde idag och så här blev det slutgiltiga receptet:

Batch Size: 25,00 L
Boil Size: 20,00 L
Boil Time: 60 min

Ingredients

Amount Item Type % or IBU
0,50 kg Extra Light Dry Extract (5,9 EBC) Dry Extract 9,09 %
4,00 kg Bavarian Pilsener (17,0 EBC) Extract 72,73 %
1,00 kg Carapale (8,0 EBC) Grain 18,18 %
20,00 gm Fuggle [5,80 %] (60 min) Hops 8,1 IBU
20,00 gm Cascade [6,30 %] (60 min) Hops 9,8 IBU
20,00 gm Citra [12,00 %] (15 min) Hops 8,3 IBU
20,00 gm Cascade [6,30 %] (15 min) Hops 4,9 IBU
20,00 gm Cascade [6,30 %] (1 min) Hops 0,4 IBU
20,00 gm Citra [12,00 %] (1 min) Hops 0,7 IBU

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,055 SG
Est Final Gravity: 1,013 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,46 %
Bitterness: 32,2 IBU
Est Color: 17,4 EBC

Sedan tänkte jag torrhumla i sekundären med 50/50 Cascade/Citra.

Nu en fråga: jag råkade spilla (det sprutade ur den svullna påsen) ut en del jäst, svårt att bedöma hur mycket. Vad ska jag göra om jästen som hamnade i jästunnan inte räcker till och jäsningen inte kommer igång inom säg 1-2 dygn? Köpa torrjäst och smula i? Isåfall vilken, och är det nån som vet om det finns att köpa i Sundsvallsområdet?

Jäsningen kom igång utan problem inatt och det lukar väldigt trevligt, jag är nöjd med mitt sena humlande, citrustonerna från cascade/citran känns tydligt från jäsröret.

Men, jag är dåligt inläst på jästbiten, finns det risk att jag får dåligt utjäsning, mycket restsötma eller annat om jag hade i för lite jäst?

Hej.

Jo, visste finns det en risk att utjäsningen blir sämre.  Men kommer jäsningen bara igång bra brukar det gå vägen.  Det du kan göra är att skaffa en torrjäst från Fermentis, Safale US-05, tillgängligt.  Det är samma Sierra Nevada jäst som du använder från Wyeast.  Ha den i reserv om jäsningen stannar av för tidigt.  Sannolikt behöver du den inte.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Tack för tipset. Som du säger så behövs det antagligen inte för det bubblar på för fullt fortfarande efter 2 dygn.

Tappade om till sekundär idag. SG låg på 1011 så det har jäst ut väldigt bra, med priming lär jag hamna strax över 6% ABV.

Smaken/lukten: Vilken fruktig doft! Aprikos, passionsfrukt finns det där, inte så mycket citrus. Även i smaken är frukten påtaglig, dock inte lika mycket som på doften. Bitterheten känns perfekt, tror att 35 IBU stämmer bra.

Färgen: aaah.. lite ljusare aprikos, lite liknande dom där 2L multivitamindryckerna man kan köpa, dock återigen aningen ljusare.

Att det finns så mycket fruktighet i smak och doft gjorde att jag skippade Citran i torrhumlingen och körde med endast Cascade för att få fram lite mer skog, och dessutom endast 20g, ganska lite för 25L men efter att ha druckit några riktiga humlebomber senaste dagarna så nöjer jag mig med det.

Längtar till om 3-4 veckor då den har stått på flaska och gonat sig, min alldeles egna sommaröl!

Tänker prima och sätta ölet i flaskor imorgon. Sitter inte framför Beersmith just nu men hur tänker den vad gäller parametrar för kolsyrning vad gäller mängd socker och temperatur? Ölen har stått i garaget under sekundären i 10 dagar i ca 6C, är det den temperaturen jag ska knappa in? Det bildas mer kolsyra ju kallare det är vill jag minnas att jag läst.

22 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-05-13 09:03:31)

Det kan ta 3 månader för ölet att kolsyras vid den tempen om du hade använt en lagerjäst.
En alejäst som du använt till din öl tror jag inte skulle orka bilda många bubblor alls...

Kolsyrejäsning görs vanligtvis i rumstemperatur, oavsett om det är lager eller ale.
7-8g socker/ liter brukar jag köra med.

Vid tvångskarbonering på ex. fat är det dock en fördel att ha en låg temperatur på ölet
då det innebär att kolsyran lättare löser sig i ölet.

www.bryggradio.com

Det bildas inte mer kolsyra vid lägre temp snarare tvärtom jäsningen går mycket saktare, däremot binds det mer kolsyra i ölet i lägre temp.
Även alejäst jäser faktiskt vid låga temperaturer. Jag har sparat jäst (och en skvätt öl) i glasburkar med lock (typ gamla gurkburkar) i kylskåpet.
Efter ett par månader när jag ska använda jästen igen så brukar det vara ett bra övertryck i burken.

24 Senast ändrad av TheJaff (2010-05-13 20:15:04)

Buteljerade idag och sedan till middagen så provade jag Oppigårds Amarillo Spring för första gången och lustigt nog så påminner min öl väldigt mycket om den på färg, doft och smak (åtminstone vad som går att säga nu innan den har bildat någon nämvärd kolsyra). Cascade + Citra = Amarillo?

Mest för att det blir snyggt så tappade jag en IKEA patent-flaska, blir att dricka den inom ett par veckor, har läst att den inte håller kolsyran så bra..

http://www.humle.se/punbb/images/upload/2010_05_13_P1010842.jpg

25 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-05-13 20:50:28)

Se även till att förvara flaskorna utom räckhåll för solljus och UV-ljus.
Energin från ultravioletta strålar fungerar som en katalysator för en väldigt otrevlig reaktion i ölet.
iso-alfasyra (humlebeska) reagerar med svavelföreningar och bildar samma illaluktande ämne som gjort skunken så (ö)känd.

Fenomenet kallas på engelska "skunking eller skunked" på svenska finns det nog inte vedertaget begrepp varpå "skunkad" kanske
kan vara en passande översättning.

Här hittar du en liten filmsekvens från Basic Brewing, när de utför ett litet skunkningsexperiment.

länk 1 - http://www.basicbrewing.com/index.php?p … nking-beer

länk 2 - http://media.libsyn.com/media/basicbrew … unking.mp4

Det finns ju som bekant öl i klarglasflaskor. Dessa bryggs dock med ett modifierat humleextrakt (tetra).
Extraktet saknar de ämnen som reagerar och skunkar ölet.

De öl i klarglasflaskor som inte bryggs med detta eller liknande extrakt har ett par saker gemensamt bla. en lång smal hals
som gör att aromerna inte letar sig upp till näsan lika lätt. Dessutom serveras de gärna med en aromatisk limeklyfta nerkörd i halsen
för att maska/mörka ytterligare wink

Bäst skydd ger bruna flaskor iom. att de bryter uv-strålarna till skillnad från gröna flaskor och också bör undvikas.

www.bryggradio.com