Mikkeller 1000 BU

Hej saxar lite om humlemängden i ovan nämda öl

The name IBU 1000 refers to the theoretical IBU of this beer. There are physical limits to how much bitterness beer can soak up. For the benefit of those especially interested in the process of brewing we can tell you that 6? kilogram of alpha-acid extract was used og 10 kilograms of simcoe-pellets per 1000 liters beer! This means that ?easy to drink? is only for the hardcore hopheads....

Jaja...

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Mikkeller 1000 BU

Drack den här på The Rover i Göteborg nyligen och den är ju som alla förstår besk som få. Trots att jag gillar väldigt välhumlade öl måste jag säga att den här var lite too much även för mig. En galopp hade nog varit lagom men dum som man var beställde jag in 30 cl. wink

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.

Drack den i söndags på samma ställe. Jag är som jag sagt många gånger ingen fantast av överhumlad öl, så jag hade egentligen inte ens tänkt slösa mina pengar på den, men jag ändrade mig och tog en galopp.

Det smakade inte riktigt som jag hade trott. Det är liksom inte öl, utan någon slags humleessens, lite åt det vinösa hållet. Inte gott, men mycket elegantare än de amerikanska humlespasmerna.

Think globally. Drink locally.

4 Senast ändrad av Jonte (2010-05-11 10:42:20)

Är lite less på Mikkeller, Brewdog och andra extremölsbryggare. Börjar inte sånt här med 1000 IBU och världens starkaste öl bli ganska tröttsamt?

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Äsh strunta i att dricka dem då! Jämför antalet "extrem öl" med antalet "vanliga öl". Tycker det är kul med folk som försöker sig på att göra något nyskapande i ett område som ölbryggning som nästan enbart handlar om traditioner och att följa dem.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Kan hålla med om att öl med hög alkholhalt eller tre och fyrsiffrig IBU nog börjar kännas lite uttjatat. Det är helt enkelt inte speciellt nyskapande _längre_. Vad tror ni att nästa "nyskapande trend" kan tänkas bli?

Jäser: julöl

Chubb skrev:

Äsh strunta i att dricka dem då! Jämför antalet "extrem öl" med antalet "vanliga öl". Tycker det är kul med folk som försöker sig på att göra något nyskapande i ett område som ölbryggning som nästan enbart handlar om traditioner och att följa dem.

Hej

Jag håller med dej. Tänk dej "bara" USA, en befolkning på 315 miljoner, där dricks det väl säj lika många liter /dag i ett snitt.

Av dom ölen så är väl ca 99,5 % Bud eller Coor eller Schlitz. Att det då finns någon som experimenterar, det är väl häftigt, tycker jag

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Håller med om att det börjar bli tjatigt - Brewdogs förutsägbara påhitt redan 2007 gick ju att läsa i gårdagens tidning. Lika spännande som när någon säger "fett roligt".

Jag drack Mikkeller 1000 IBU på nya Mikkeller-baren i förrgår och tyckte det var väldans gott och inte alls extrembeskt.

http://www.olprovningar.se/

Chubb skrev:

Absolut, jag struntar fullständigt i den här typen av öl, och dricker dem i princip aldrig. Men personalen var väldigt mån om att jag skulle prova.

Håller inte riktigt med om din koppling att "extrem öl" är lika med nyskapande öl, som i sin tur står i motsats till "vanlig öl" vilket skulle vara samma som de traditionella öltyperna.

Man får kanske välja att se 1000 IBU som en slags filosofisk verklighet...
Undrar om det ändå inte funnits ett par bryggare och hembryggare som i ett lindrigt nyktert tillstånd funderat över hur 1000 IBU skulle upplevas...

Som dom äldre brukar säga, 407 km/h, vad ska man med sådant skit till, man får inte köra snabbare än 110km/h i sverige.

http://www.bugattipic.com/bugatti/car/pictures/2010/04/2007-bugatti-veyron-image-0-5255-116.jpg

Det mest nyskapande inom öl är väl att försöka tänja på gränsen till vad som eg. är öl?
Samt att med hjälp av förbättrad teknik och vetenskap förbättra och tänja på gränser på det viset...
Lite som molekylär gastronomi. Att sedan blanda in nya (om man utgår från renhetslagen) ingredienser.

Spontanjäsning har haft ett rätt stort uppsving i usa nu sedan ett par år tillbaka.
Det skapar nya ölstilar som Sonambic osv. Ölstilar kommer kanske även att återigen bli mer lokala?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Undrar om det ändå inte funnits ett par bryggare och hembryggare som i ett lindrigt nyktert tillstånd funderat över hur 1000 IBU skulle upplevas...

Helt övertygad om att så har varit fallet sedan historiens början. Varje generation bryggare sedan hedenhös har ställt sig samma fråga och givetvis provat. Även om de inte mätte i just IBU...

Thomas Fransson skrev:

Det mest nyskapande inom öl är väl att försöka tänja på gränsen till vad som eg. är öl?
Samt att med hjälp av förbättrad teknik och vetenskap förbättra och tänja på gränser på det viset...
Lite som molekylär gastronomi. Att sedan blanda in nya (om man utgår från renhetslagen) ingredienser.

Alla brygger ju av olika anledningar, och var och en brygger inte nödvändigtvis alltid av samma anledning. Själv började jag inte alls brygga för att omforma och utmana folks uppfattning om vad öl egentligen är, utan för att återknyta till vår regions kulturella fundament i form av mat och dryck. Plus att det var riktigt svårt att få tag i hyfsad porter på den tiden.

I en parallell tråd diskuteras ju Bonnagaarden, den verkar ju vara en spännande kombination av både nyskapande och tillbakablickande. Och absolut med ett element av teknologi och mikrobakteriell kontroll våra förfäder bara kunde drömma om.

Thomas Fransson skrev:

Ölstilar kommer kanske även att återigen bli mer lokala?

Det vore kul! Hoppas!

Precis, det finns ju många fler dimensioner än humlebeska att experimentera med. Jag är rätt trött på alla humlebomber men jag har väl å andra sidan aldrig varit någon stor humleälskare, även om det är gott med en riktigt välhumlad öl då och då. Men förr eller senare kommer säkert öltrenderna att bli mindre enkelspåriga även här hemma i Svedala. Vi upplever ju just nu en parallell till ölrevolutionen i USA för några år sedan och även där var det ju humle som stod i fokus de första åren. Det tar helt enkelt tid för folk att få upp ögonen för att öl kan vara något annat än stor stark. Och en person som upptäcker IPA kommer nog också att bli mer nyfiken på andra öltyper med tiden.

Fram för mångfalden - en öl för varje tillfälle!

Visst kan det vara intressant att tänja på gränserna.
Och smaken är som bekant delad...

Jag vill ha öl som jag tycker är goda och spännande.
Idiotstarka och/eller idiotbeska öl tycker jag inte är gott.

Jag fick en fråga en gång varför jag bryggde Barley Wine som "bara" låg på c:a 40-50 IBU.
Svaret jag gav var: Jag tycker det blir godare öl.