Vattensjustering med pH-stabilisator.
Såg nu att humlegården fått in och säljer en trevlig burk med innehållande pH-stabilisator.
Är detta något att ha?
Vi är ganska nya på detta så möjligheten att förenkla uppskattas. Att hålla på med justering och kemi när man är nästintill helt grön kanske är att ta i, men skall det göras skall det göras ordentligt.
Anledningen är att jag läst en del här och på SHBF:s forum om problemet att få till bra mörk öl med Göteborgs mycket mjuka vatten, vilket ju så klart suger då vi är bra förtjusta i Porter och Stout!
Så, funkar denna istället för att behöva trixa med kalciumklorid, bikarbonad, bordssalt, kalk och fan å hans moster eller fyller detta andra funktioner än justerar ph (vilket jag misstänker) och vad skulle man kunna utesluta genom att använda sig av en pH-stabilisator och vad måste man tänka på och fortfarande justera? Eller kan det kanske räcka att börja med det här, en pH-stabilisator som i alla fall fixar ordning det problemet... Men dock, vill man så vill man!
Har läst vad som står i t.ex how to brew och tittat en hel del på diverse inlägg om hur beersmiths möjligheter att hjälpa till att räkna men vi känner nog att jag behöver få lite hjälp ändå.
Tacksam för all tänkbar hjälp!