Vattensjustering med pH-stabilisator.

Såg nu att humlegården fått in och säljer en trevlig burk med innehållande pH-stabilisator.

Är detta något att ha?
Vi är ganska nya på detta så möjligheten att förenkla uppskattas. Att hålla på med justering och kemi när man är nästintill helt grön kanske är att ta i, men skall det göras skall det göras ordentligt.

Anledningen är att jag läst en del här och på SHBF:s forum om problemet att få till bra mörk öl med Göteborgs mycket mjuka vatten, vilket ju så klart suger då vi är bra förtjusta i Porter och Stout!

Så, funkar denna istället för att behöva trixa med kalciumklorid, bikarbonad, bordssalt, kalk och fan å hans moster eller fyller detta andra funktioner än justerar ph (vilket jag misstänker) och vad skulle man kunna utesluta genom att använda sig av en pH-stabilisator och vad måste man tänka på och fortfarande justera? Eller kan det kanske räcka att börja med det här, en pH-stabilisator som i alla fall fixar ordning det problemet... Men dock, vill man så vill man!

Har läst vad som står i t.ex how to brew och tittat en hel del på diverse inlägg om hur beersmiths möjligheter att hjälpa till att räkna men vi känner nog att jag behöver få lite hjälp ändå.

Tacksam för all tänkbar hjälp!

Sv: Vattensjustering med pH-stabilisator.

Weeeeeeeell....
Jag har inte sett vad det är för produkt, men jag vet att det finns en produkt som kallas/heter 5,2 som funkar på liknande vis.
Problemet med dessa är att de funkar skitbra i många vattentyper och inte alls bra i andra... Har man tur så har man rätt vatten och då blir det bra.

Nackdelen är att man inte kan skräddarsy sitt vatten på samma sätt som om man använder flera olika typer av salter.
Jag vet att det finns ett par hembryggare i göteborg, dom har nog koll på hur vattnet är där. Får du ingen hjälp så får du leta upp
en vattenrapport från ert vattenbolag och posta uppgifterna här i forumet så kan vi hjälpa dig.

Generellt kan du utgå från London-vatten till porter och stout.
I ex. beersmith så är det väldigt enklet att få fram uppgifter om vilka och hur mycket av varje salt du behöver tillsätta.
Du lägger in uppgifterna för ditt vatten och väljer sedan en annan vattenprofil som "mål". I en lista kan du sedan ändra värde på dina
salttillsatser och direkt se hur nära eller hur mycket som skiljer.

Ex. om du skriver in 1g i rutan för kalciumklorid så kan du avläsa och jämföra resultatet med ex. londons vattenprofil.
Sedan är det bara att labborera en stund och se hur nära du kan komma. Helt spot on kommer man inte utan att utgå från dest.vatten.
Men nära nog är inga problem att komma.

På sista tiden har det varit väldigt många trådar här på forumet om just vatten. Testa att söka och/eller titta en bit ner i varje kategori så hittar du säkert 10-15 trådar om vatten och vattenbehandling.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Nu är det nog någonting jag missat, Göteborgsvattnet lämpar sig ju alldeles utmärkt till porter och stout. Det är ju de ljusare öltyperna som presenterar problem.

Som Thomas skriver, använd Londonvattnet som utgångspunkt. För Göteborg blir den saken väldigt enkel, eftersom en tesked eller så av CaCO3 gör vattnet ur alla väsentliga perspektiv identiskt med Londonvattnet. Faktum är att det är den enda vettiga anledningen jag hittat för att kalla stan för "Lilla London".

Slutligen, eftersom du skriver att ni är nya på det här, bekymra er inte för mycket om pH och vattenjoner i detta läget. Göteborgsvattnet ger prima öl hur man än vänder och vrider på det, och det finns tusen andra saker som påverkar slutresultatet mer.

Think globally. Drink locally.

Ja, låter väl logiskt att hålla det på en ganska enkel nivå så här i början.
En tesked bikarbonat, lite bordssalt och experimenterande i beersmith får räcka så länge.

Tack för svaren.

Jag skulle nog ändå rekommendera någonting med kalcium i, för jästens skull. Jag har inte haft några problem med klarningen av ölen ens innan jag började vattenjustera på allvar, men den allmänna rekommendationen är att hålla kalciumnivån över 50 mg/l så att jästen kan sedimentera undan ordentligt. Och så mycket kalcium är det inte i Göteborgsvattn.et Kalciumkarbonat är vad jag skulle föreslå och vad jag använder själv.

/Per

Think globally. Drink locally.