Elpriset

Hej alla bryggare

För några dagar sedan så fick jag samt ytterlggare 310 personer det ytterst otrevliga medelandet att min arbetsplats Artic paper Håfreström kommer att läggas ned.
Ett pappersbruk till kommer att stoppas, i december, så bara 6 mil från oss så beslöts att Wargön pappersbruk ca 5 km från Vänersborg skulle uppehöra med driften.

I vårt "lilla" område så betyder det ungefär som Volvo*2 skulle läggas ner.

Att vårt pappersbruk läggs ner beror på att elen stigit så väldigt mycket.

Hade vi med samma priser som i år på råvaror samt haft priset i 2006 år elpris så hade vi gjort ett månadsresltat från - 9 miljoner till +3 miljoner.

För vårt pappersbruk i Håfreström så ökade elpriset med ca 75 miljoner.

Vi innom Papper är ett litet antal melemar ca 27000 pers, men skogen, massan, samt pappret, det är det som alltid har dragit in enorma mängder pengar till vårt land.

Nettointäkten för Svergie är över 100 miljarder/År.

Med dom nuvarande elpriserna så kommer det mycket snart att minska.

Kom i håg att Svergie är ett av dom mest exportberoende länderna i världen.

Nu gör vi etanol av det som som kunde bli pappersmassa som kunde exporteras.

Att Svergie en gång för länge sedan kunde bli ett välståndsland det berodde på malmen samt pappersmassan

Pappersmassan blev till papper som kunde exporteras till hela världen samt dra in enorma mängder pengaar till landet.

Nu bryr sej bara Det halvstatliga Vatten fall att maximera sina vinster och rent ut sagt skiter i bas industrin som trots allt står för en mycket stor del av våra inkomster.

Får denna hållning(oberoende av regering hålla på så blir vår världsbetrömda papperindustri det en gång det samma som Tekon, Varven, en bortglömd idustri.

Det tar ett tag att få in 100 miljarder netto till staten.

Ok säjer en del allas nya tjänsteföretag, s.k pigavdragstjänsterna, men försvinner tillverkningsindustrin så finns det ju inga tjänster att köpa.

Alla kan ju inte åka till Kina, till slut så kommer ju även lönerna att öka där oxså,

Kom i håg att över 100 miljarder netto in i landet jobbat av ca 27000 personer kommer att minska ju mer vattenfall samt alla andra giriga kraelare gör, samt fattigare kommer Svergie som nation att bli, ju större resultat kommer rasistiska partier som Svergie demokratierna att få och då är vi illa ute.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Elpriset

Bo,

det var tråkiga nyheter.  Pappersindustrin blir säkert ett minne blott det med, ska du se, Bo.  Det där med elpriser är en klassiker i diskussionen om monopolets vara eller inte vara.  Vi har ju haft en lång och oavgjord debatt om Systembolaget.  När det gäller elmonopolet har vi en annan.

Elpriserna i Sverige idag är så höga för att utländska kunder (industrier) är villiga att betala dyrt för att säkra elen.  En gång producerade vi el för att möta våra egna behov först och sålde det som blev över till utlandet.  Jag är säker på att det anses vara olagligt i dagens EU, att staten subventionerar den egna industrin med billigare el, så att Vattenfall och andra numera hellre säljer sin el dyrare till tyska och andra utländska kunder är väl bara ett resultat av avreglelringen, som skulle vara till godo för alla svenskar.  Realiteten är att tyskar får billigare el och svenskar får dyrare, och vi europeer får samma pris. 

Jag vet inte vad som är värst, att låsa in sig in en igloo och tro att vi kan gömma oss från omvärlden i gamla Sverige eller att vi säljer av allt som är egetproducerat så att när det väl kniper så är alla våra tillgångar inte svenskägda längre?  Är inte någon supporter av den öppna marknaden men å andra sidan går det inte att leva utan den. Kommunisten i mig sticker ut sitt tryne och fnyser men det går inte att ignorera att jag njuter av amerikansk importerad öl, och det kanske är som så att en törstig pengastinn svensk ölmarknad gör priset lite högre i USA på amerikansk öl?

En sak är dock säker.  Nog fan blev skattebetalarna blåsta när man avreglerade elmarknaden.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

För er som missade Uppdrag Granskning igår om elpriserna:  http://svtplay.se/t/103535/uppdrag_granskning
Maud Olofsson= Kossa

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Flasktömmaren skrev:

För er som missade Uppdrag Granskning igår om elpriserna:  http://svtplay.se/t/103535/uppdrag_granskning
Maud Olofsson= Kossa

Hej

Jag håller fullt och med dig

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag vet precis hur ledarna i pappersindustrin resonerade för 10-12 år sedan. De hade bara tre tankar i huvudet; kärnkraftsavvecklingen var roten till alla problem, EU var finfina grejer och valutan euro skulle vi minsann ha!

Samtidigt som de snillena spekulerade så gick kraftbolagen och drog kablar till kontinenten. Skogsindustrin fattade inte ett skit.

Allt det här faller tillbaka på LO:s politiska gren, övriga riksdagspartier och ytterst deras väljare. (Möjligen kan vänsterpartiet svära sig fritt). Med största sannolikhet har du och samtliga dina före detta arbetskamrater varit med och gjort er själva och andra arbetslösa med hjälp av valsedlarna.

Flasktömmaren

Hej ,

Man skulle nog  kunna tilläga dum till kossa för rättvisans skull

JR