Grill tändare

Hej

Eftersom min spis är rent ut sagt en skit spis angående värmen så undrar jag, vågar man stoppa i ett 2 st grill tändare a 500 w st i en vört?

Om i så fall räcker det med en jordfelsbrytare mellan ut taget i väggen och till grilltändaren? Om jag vill ha 2 st grill tändare i vörten hur kopplar jag då? Mäste jag i så fall dra en lång kabel + en till jordfelsbrytare? Inga prob om jag måste?

Är det något att tänka på överhuvud taget? eller är det för farligt, vill ju inte stryka med att göra ölen om iså fall efter att ha smakat den.

Dopp värmare har väl alltid funnits ?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Grill tändare

Hej Bo!

Redan "Robert Lind i Kramfors" rekommenderade grilltändare som komp(e)lement wink
Man kan få ett förtjusande Rullkok, se bild.
Betänk dock att tändaren köpes bäst på hösten när grillsäsongen är över,
tror visst att min var halva priset då.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/PICT1767B.JPG

Glöm inte att jobba med hålsleven så att proteingrumset är borta innan bitterhumlen åker i.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Jag använder 2 st grilltändare i min 27 l konserveringsgryta, även där som komplement och det är nog bland mina bästa investeringar. Betalar man mer än 99 kr har man betalt för mkt!

http://saccharolicious.blogspot.com

Dare devil!
Inte mycket kantmarginal i de koket wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

89kr på clas ohlssons för tillfället. skaffade mig en till min elgryta så jag äntligen och förhoppningsvis kan köra utan lock.

79 :- på Coop Forum köpte min i går .

Jag är också i behov av mer kräm för att få i gång rullande kok och grilltändare verkar ju klart intressant. Är dock inte så hemma på det elektriska. Hur var det där med jordfelsbrytare, behövs det?

Andreas

Hej Andreas!

Tänk såhär:
-Har jag hört någon säga?:
Jag ångrar att jag skaffde jordfels-brytare!
Troligen inte, alltså är det bäst att du också har en.

Mvh Trygghets-narkomanen Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

1 st grilltändare räckte tyvärr inte för att hålla ett rullande kok i 1800w elgrytan med 20 liter vatten utan lock.
blir att köra med locket på glänt även i fortsättningen om inte man fixar en ny kokare med elpatron.omman bara
var lite bättre på elektronik.

petern skrev:

1 st grilltändare räckte tyvärr inte för att hålla ett rullande kok i 1800w elgrytan med 20 liter vatten utan lock.
blir att köra med locket på glänt även i fortsättningen om inte man fixar en ny kokare med elpatron.omman bara
var lite bättre på elektronik.

1800w elgryta? Låter som Lidl-grytan som är ökänd här på forumet. Den har en termostat som slår ifrån vid kokning, vilket innebär att du inte får något rullande kok. Här finns en bra tråd om den:

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1834

Jag kör själv oå den och efter lite modifieringar fungerar den fullkomligt strålande. Om det INTE är den grytan du har så kan det nog ändå handla om samma problem - 1800 watt med elpatron direkt i botten är tillräckligt för att få rull i 20 liter, även om det kan ta lite tid.

som du  kan se i den tråden har jag modifierat min tyska elgryta. weck tror jag den hette före namnet föll av den. har modifierat den med fläkt samt borrat hål i plasten för att undvika överhettning. med locket på rullar det fint men inte utan trots isolering på utsidan av grytan

Om du faktiskt har kopplat bort termostaten och överhettningsskyddet tycker jag det låter konstigt att du inte skulle få rull ens med en grilltändare i. Har inga andra bra idéer på lager.

det tog 1 timme och 15 minuter för 20 liter vatten att börja koka med grilltändare samt elgryta på full effekt. tyckte det var grymt långsamt.

Från kranens 10 grader? I så fall får du köpa ett rejälare aggregat, eftersom det får du nog räkna med... Fördelen är att du börjar med vatten som är runt 70 grader, så det tar inte alls lika lång tid att koka upp vörten.

Om den får plats kan du prova att ställa grytan på den lilla plattan till höger, snabbplattan. Den brukar ha högre effekt än de andra.

Har nu kompletterat min 2000 W induktionsplatta från Kjell&Co med en 500 W grilltändare (Ica 99:-, plus en jordfelsbrytare för 79:-, tack Raasken...) och ÄNTLIGEN får jag ett rullande kok med 20 L vatten i min 24 L gryta!

:-D

Andreas