Något skoj att göra med en misslyckad wit
I november så slängde jag ihop ett försök på en wit åt min kära hustru, som skulle avnjutas till hennes födelsedag. Tyvärr gick jäsningen väldigt långsamt, så jag hade den bara någon dag på sekundär. Detta ledde till att den smakade och luktade väldigt mycket jäst när det var dags att dricka, vilket inte uppskattades.
En månad senare var det samma sak. Vid detta lag så borde jag kanske ha tömt över den på nytt fat för att få bort vad jag misstänker är jästslem i botten av fatet, som inte försvinner trots att jag tömt bort lite då och då. Istället så lade jag den på kallagring i några månader, och nu när jag testat den så har den fortfarande smak och lukt av jäst.
Jag antar att det vid detta lag inte är så mycket att göra åt detta, och att wit:en dessutom vid det här laget smakar ganska trist då dessa ska drickas färskt. Tänkte därför försöka rädda den på något annat vis, t.ex genom att blanda i frukt eller något för att maskera jästtonerna. Därför tänkte jag höra om någon här har något roligt förslag på vad man kan blanda i?
Receptet var som följande:
2,50 kg Pilsner 50,0 %
2,50 kg Vete 50,0 %
45,00 gm Saaz [2,80%] (60 min) 14,7 IBU
10,00 gm Coriander Seed (Boil 10,0 min)
15,00 gm Orange Peel, Bitter (Boil 10,0 min)
1 Pkgs Belgian Witbier (Wyeast Labs #3944) Yeast-Wheat
Original Gravity: 1,054 SG
Final Gravity: 1,008 SG
Alcohol by Vol: 6,0 %
Bitterness: 14,7IBU