Något skoj att göra med en misslyckad wit

I november så slängde jag ihop ett försök på en wit åt min kära hustru, som skulle avnjutas till hennes födelsedag. Tyvärr gick jäsningen väldigt långsamt, så jag hade den bara någon dag på sekundär. Detta ledde till att den smakade och luktade väldigt mycket jäst när det var dags att dricka, vilket inte uppskattades.

En månad senare var det samma sak. Vid detta lag så borde jag kanske ha tömt över den  på nytt fat för att få bort vad jag misstänker är jästslem i botten av fatet, som inte försvinner trots att jag tömt bort lite då och då. Istället så lade jag den på kallagring i några månader, och nu när jag testat den så har den fortfarande smak och lukt av jäst.

Jag antar att det vid detta lag inte är så mycket att göra åt detta, och att wit:en dessutom vid det här laget smakar ganska trist då dessa ska drickas färskt. Tänkte därför försöka rädda den på något annat vis, t.ex genom att blanda i frukt eller något för att maskera jästtonerna. Därför tänkte jag höra om någon här har något roligt förslag på vad man kan blanda i?

Receptet var som följande:

2,50 kg Pilsner 50,0 %
2,50 kg Vete 50,0 %

45,00 gm Saaz [2,80%] (60 min) 14,7 IBU
10,00 gm Coriander Seed (Boil 10,0 min)
15,00 gm Orange Peel, Bitter (Boil 10,0 min)

1 Pkgs Belgian Witbier (Wyeast Labs #3944) Yeast-Wheat 

Original Gravity: 1,054 SG
Final Gravity: 1,008 SG
Alcohol by Vol: 6,0 %
Bitterness: 14,7IBU

Sv: Något skoj att göra med en misslyckad wit

Tråkigt att det inte blev bra, receptet ser ju prima ut. Det hände mig nu senast med min påsköl, fan vet vad som gick snett där.

Frågan är, om fortfarande inte är bra, om du inte bara skulle dumpa ölen och brygga en ny i stället. Bättre att skära sina förluster tidigt.

Think globally. Drink locally.

3 Senast ändrad av Weinkeller (2010-04-28 08:12:31)

Om du tänker göra dig av med den så testa att gräv ner lite burkar runt trädgårdslandet som du sedan häller ölen i. Detta ska tydligen fungera som mördarsnigelfälla. De små asen gillar tydligen öl och väl framme kan de inte motstå ett dopp. Eftersom de är dåligt med simkunnigheten bland mördarsniglar och det faktum att de är kannibaler så blir det ett fylleslag utan like...

Sen tycker jag väl att en Wit ska smaka och lukta lite jäst men det ska ju inte dominera helt. Frågan är väl om du kan få bort den smaken på något sätt. Kanske genom att syra ölen ala Frukt Lambic, men det är inte jag rätt man att svara på.

Wit-bier och veteölsjäst brukar vara väldigt slemmiga och lägga sig på toppen som en äkta överjäst.
Själv brukar jag primärjäsa i två veckor, tappa om till sekundär och jäsa två veckor till.
Då blir man av med det allra mesta av jästen.

Kanske kan man blanda med någon läsk och göra typ shandy?
Det blir inte så starkt men man kan dricka fler wink

Annars kan du alltid dunka i någon fruktpure eller liknande och låta den jäsa ut.
Fast risken är förstås att det är för sent sad

Blir nog att experimentera på liten skala först

Mosa i frukt i ett glas och testa, samt blanda med läsk i ett glas och testa. Ska bli spännande att se om det går att rädda!

hoegaarden Rosée...

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

The horror, the horror!

Du kan ju alltid bränna av det och göra billig "låtsas-whiskey" genom att ta spriten du får ut och lägga ned någon ungsrostad ekstav i ett tag.

Miljövänligt också om man inte vill slänga allt som blir dåligt.

Fast det är förstås olagligt och kanske inte hör hemma här på forumet. yikes

Is-öl; en witbock.

Svarta vinbär kan funka bra, om man häller i färska bär och låter spontanjäsa ett halvår eller så. En hel del slump förstås, det kan också bli odrickbart. Och så måste du ju spara ölen till bärsäsongen.

Jag gjorde så med en mindre lyckad Berliner Weisse förra året och det blev riktigt bra. Jag provade röda vinbär också men det blev lite väl syrligt, fast inte helt oävet.