Karbonater i lakvattnet

Håller på och mäskar en brown ale och har tillsatt salter för att få rätt ph. Undrar om jag bör tillsätta nåt till lakvattnet också? Annars var planen salter i mäsken och koket.

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-03-26 13:01:47)

Sv: Karbonater i lakvattnet

Det besvärliga med att tillsätta salter i lakvattnet är att dom gärna hamnar i en fin liten hög på bottnen av grytan och inte löses upp.

Jag tycker, att det är enklare att tillsätta salter i mäsken beräknat på mäskvolymen och sedan tillsätta resten av salterna (lakvattenvolymen) i grytan. Eller så gör man som jag brukar när jag känner mig lat (vilket är oftast) då tillsätter salterna på ett överslag utan att krascha pH och skiter i lakvatten och grytsalter.

Nu försöker jag aldrig att klona ett specifikt vatten, utan mer justera vattnet efter vad jag brygger och tycker passar till den typen av öl.
Är man vattennazist och vill ha just dortmund, london eller kazakstans vattenprofil får man kanske göra som alt 1.

Med batchlakning är det inte lika kritiskt som med flysparge, flysparge innebär större risker för att lakvattnet sabbar ditt ph.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Själv har jag förresten 27 minuter kok kvar på en belgisk blond.
Go bryggdag!

www.bryggradio.com

4 Senast ändrad av Jonte (2010-03-26 13:08:50)

Jag batchlakar och är inte vattennazist smile Så då antar jag att jag lugnt kan köra på som planerat utan några salter i lakvattnet?
Finns det nån anledning att ha tillsätta karbonater i koket. De behövs väl bara i mäsken?

Om du batchlakar så borde du definitivt överväga mjölksyra i lakvattnet. Göteborgsvattnet har väl hyfsat högt pH och varje batch lakas ju då med ett nytt fräscht vattten med högt pH.

Har tyvärr inte tillgång till nån mjölksyra och har inte riktigt satt mig in i hur den används. Ska den användas i lakvattnet oavsett om man brygger mörka eller ljusa öl?

Egentligen oavsett, eftersom den är till för att pH inte ska rusa iväg under lakningen. Men viktigast är det vid ljusa öl, där mäsken inte sänker pH lika mycket. Riktlinjen brukar vara 1 ml / 10 liter lakvatten. Bara häll det i lakvatnnet och laka, svårare är det inte.

Då ska jag investera i lite mjölksyra. Men mäsken vattenbehandlar man ändå som vanligt?

Sent inkommen kommentar här från en annnan Göteborgsbryggare, absolut, det är smidigast att tillsätta salterna till mäsken, och till lakvattnet sätter man endast lite mjölksyra (1 ml/10 liter som sagt).

Think globally. Drink locally.

Thomas Fransson skrev:

Det besvärliga med att tillsätta salter i lakvattnet är att dom gärna hamnar i en fin liten hög på bottnen av grytan och inte löses upp.

Jag tycker, att det är enklare att tillsätta salter i mäsken beräknat på mäskvolymen och sedan tillsätta resten av salterna (lakvattenvolymen) i grytan. Eller så gör man som jag brukar när jag känner mig lat (vilket är oftast) då tillsätter salterna på ett överslag utan att krascha pH och skiter i lakvatten och grytsalter.

Nu försöker jag aldrig att klona ett specifikt vatten, utan mer justera vattnet efter vad jag brygger och tycker passar till den typen av öl.
Är man vattennazist och vill ha just dortmund, london eller kazakstans vattenprofil får man kanske göra som alt 1.

Med batchlakning är det inte lika kritiskt som med flysparge, flysparge innebär större risker för att lakvattnet sabbar ditt ph.

Hej

Vattenazist!! Det var ett coolt uttryck. Jag fattar absolut vad du menar.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej

Vattenazist!! Det var ett coolt uttryck. Jag fattar absolut vad du menar.

Bo

Det är en grej jag tycker är frustrerande med amerikaner, dom verkar ha väldigt svårt att tänka utanför lådan.
Bara för att man ska brygga ex. en porter behöver inte vattnet vara en Londonklon. Det finns inget som säger att det eg. är den bästa profilen
för porter. Det enda som backar upp är att det bryggts en massa porter med de vattnet.

Bara för att rödvinssåsen skapades i frankrike betyder det inte att man inte kan göra en bra bättre sås med italienskt vin...
Den kanske inte smakar som den "franska" men kanske bättre...

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Det är en grej jag tycker är frustrerande med amerikaner, dom verkar ha väldigt svårt att tänka utanför lådan.
Bara för att man ska brygga ex. en porter behöver inte vattnet vara en Londonklon. Det finns inget som säger att det eg. är den bästa profilen för porter.

En bra poäng, Thomas. Bara för att vattnet i Plzen är på ett visst sätt betyder det ju inte att vattnet måste vara enligt Plzens profil bara för att göra en OK pilsner.  Man gör ju hyffsat god pilsner även i Usti Nad Labem, Prag, Budvar och Radeberg, och jag kan inte tänka mig att vattenprofilen är identisk i dessa ställen med vattnet i Plzen.

Men jag har en viss förståelse för våra amerikanska kollegor.  Vad jag har förstått har man på många håll i USA mycket hårt och mineralrikt vatten. Kanske är även vattnet svårt klorerat/flourerat.  Med höga mineralvärden finns inget annat att göra än att späda ut med destillerat och avjoniserat RO vatten (Reversed Osmosis=avjoniserat vatten?), för nästan alla amerikanska hembryggare verkar brygga med RO vatten, utan mineraler helt och hållet.  I ett sånt läge blir det ju aktuellt att tillföra mineraler istället, och när man gör det behöver man något riktvärde att sikta mot, jag menar, hur vet man annars hur vattnet skall justeras?  Så jag tror inte jänkarna är helt insnöade på att replikera vatten från olika europeiska städer utan snarare behöver dom riktmärke hur de ska justera sitt avjonerade vatten.  Let's give 'em some slack?

Jag har själv precis blivit intresserad av vattenjustering i samband med att jag började fokusera på pH i mäsken. Ännu har jag inte börjat justera vattnet, när jag bryggde min senaste öl, en pilsner, valde jag att inte justera trots allt.  Men det är intressant just hur mindre mängder mineraler kan (kanske) förhöja smaken på ölet, eller ge jäsningsprocessen en lite extra skjuts.  Nu har jag snart bryggt 50 öl på "vanligt" Stockholmsvatten, skall bli kul att experimentera lite med "annat" vatten.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Portugisen skrev:

Nu har jag snart bryggt 50 öl på "vanligt" Stockholmsvatten, skall bli kul att experimentera lite med "annat" vatten.

Precis min anledning till att börja med vattenjustering. Upplevde efter massor av batcher med ojusterat vatten att jag oavsett öltyp, OG, jäst, humle, mäskschema etc. alltid fick en viss "hussmak". Inte en oangenäm hussmak, ölet var gott, men ändå, man vill ju gärna veta varför det blir som det blir. Och kanske till och med förbättra det.

Provade ovan nämnda brown ale idag och tyckte att den hade en slags kärv/sträv och kanske lite sur smak. Kändes även för tunn och omaltig. Ölet är i och för sig väldigt färskt än så länge, men det här är en smak som jag haft problem med i flera av mina öl. Särskilt de lite alkoholsvagare och lätthumlade. Såväl mörkare som ljusare.

Batchlakade och körde med salter i mäsken och koket, men inget i lakvattnet. Använde http://www.ezwatercalculator.com/ för att räkna ut vad jag skulle tillsätta i mäsk och kok. Enligt kalkylatorn så skulle det bli en vattenprofil som passade färgen  på ölet (13-18 SRM) och chloride to sulfate ratio skulle vara 1.54 malty.

Börjar bli less på det här problemet. Är väldigt förtjust i brittiska session ales och då vill man ju kunna brygga bra sådana också. Är det nån annan i Göteborgs/Mölndalsområdet som känner igen problemet? Har köpt mjölksyra som jag använde vid min senaste bryggning (en American Amber Ale) får se om det gör nån skillnad. Om det inte är vatnet, kan de då vara nåt annat som spökar?

Här är värdena på vattnet där jag bor (Mölndal):

Ph vid 25 celsius: 8.1
Hårdhet tyska grader: 1.3
Alkalinitet HCO3: 66 mg/l
Kalcium: 6.7 mg/l
Magnesium: 1.4 mg/l
Natrium: 40 mg/l
Sulfat: 22 mg/l
Klorid: 17 mg/l

Är mg/l samma som ppm?

mg/l = mg/kg = ppm

Utan att vara expert så kan jag säga att du har väldigt mjukt vatten.

Med tanke på det höga pH-värdet så kanske du bör överväga att köpa pH-mätstickor att justera efter istället för regeln med 1ml mjölksyra per 10l vatten.

Är det inte väldigt svårt att vara vattennazist? Jag menar om man ska kopiera ett visst bryggvatten men har mycket högre halt av ett visst ämne i sitt eget vatten, då lär man väl hålla på och destilera en viss del och räkna ut nya värden med en jävla massa formler.

Eller kör de från noll, dvs destilerat vatten som de tillsätter ämnen de vill ha i tills det blir exakt rätt?

Logiskt sett borde det vara enklast att bara fixa destillerat vatten och så tillsätta de ämnen man vill ha helt enkelt.. i runda slängar.

Med tanke på att många salter och karbonater man använder inom bryggningen inte är enskilda ämnen så blir det ju väldigt snurrigt när man dividerar om vad man ska ha.
Kalciumkarbonat, kalciumklorid, eller kalciumsulfat?

Jag vill t.ex. tillsätta Kalcium i min bryggd så som dom gör i england MEN när jag kikar på mitt vatten så har jag redan höga nivåer av både Karbonater, Klorid och Sulfat.  Alla de ämnen som är förenade med "köpe-kalciumet". Så om jag tillsätter någon av dessa kalcium-föreningar får jag direkt för hög halt av någon annan salt.

Karbonater: höjer pH-värdet
Klorid: ger kropp, fyllighet och en mjuk sötma
Sulfat: i högre koncentrationer ger ett krispigt och torrt öl som accentuerar humlebeskan

hm..

Jag tror att det när man just har för höga värden av olika ämnen och således tvingas brygga med mineralfritt vatten som man blir vattennazist.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

20 Senast ändrad av peps (2010-04-23 18:49:30)

Det kan vara så många olika saker som ger de där smakerna, kärvheten kan ju komma från mäskningen, i och för sig osannolikt eftersom du kör satslakning och förhoppningsvis bara tar ut två batcher.

En grej som påverkar smaken mer än man kanske först tror är kolsyran. Utan kolsyra tycker jag ölen smakar lite sött, runt och ospännande, men när kolsyrehalten stiger så blir den bättre och bättre till dess att den når ett optimum. Det är viktigt att man avslutar kolsyresättningen i det läget, för blir det alltför kolsyrat tappar ölen sin kropp och fyllighet och blir platt och tråkig. Detta går rätt fort, kolsyresätter man i fat snackar vi kanske ett halvt dygn.

Bara en tanke. Hur har du kolsyrat din brown ale?

/Per

Vilka ph-mätstickor ska jag köpa då? Såg att det fanns två olika på humlegården. Är väldigt dålig på det här med ph och kemi. Är det runt 5.4 man ska ligga på både i mäsk och lak? Vad ska temperaturen vara när man mäter?

Är 1 ml mjölksyra per 10 liter för mkt eller för lite med mitt vatten? Har haft det här problemet även med mörkare öl där jag vattenbehandlat mäsken, men inte lakvattnet med karbonater. Lakvattnet brukar ju vara större volym än mäskvattnet, men många påstår ju att man ska tillsätta salter bara i mäsken och koket. Kan det vara så att ph drar iväg för högt både i mina ljusare och mörkare öl just för att jag inte behandlar lakvattnet?

Har primat på flaskor med 4 gram socker per liter. De har bara stått i 11 dagar ännu, men än så länge var det väldigt lätt kolsyra. Gillar inte när det blir för mycket. Särskilt inte i brittisk ale.

Jag batchlakar i kylväska och tar ut två batcher. Brukar oftast mäska i 70 minuter och runt 67 grader. Tempen sjunker kanske 2-3 grader på den tiden. Kör ingen utmäskning. Tömmer mäsken helt på vört och tillsätter sedan lakvatten med temp runt 75-77 grader. Väntar en kvart och tömmer igen. Kan det vara nåt i den processen som jag gör fel?

Uppskattar hjälpen. Skulle verkligen vara härligt att bli av med det här fördömda problemet.

jonte skrev:

Provade ovan nämnda brown ale idag och tyckte att den hade en slags kärv/sträv och kanske lite sur smak.

Batchlakade och körde med salter i mäsken och koket, men inget i lakvattnet.

Vad tillsatte du och i vilken mängd?
Magnesium i större mängder än 50mg/l kan ge upphov till smaken du beskriver enligt "How to Brew".

Beträffande ditt vatten så har det ganska lätt att bli surt trots det högre pH-värdet eftersom det inte har så hög buffertkapacitet (Alkalinitet). Jag är ute på lite djupt vatten här, men kan det inte vara så att du behöver mer Alkalinitet av typ krita eller bikarbonat istället för mjölksyra i vattnet? Särskilt vid mörkare öl.

Som en parentes ligger mitt vatten på 390mg HCO3/l , Ca 110mg/l och då krävs ganska rejäl vattenbehandling när man brygger ljusa öl. Dock är det lite lättare vid nedstegningen eftersom omslaget i pH är trögare och det är svårare att lyckas få ölen sur. Men jag vattenbehandlar då bara mäsken och tillsätter ibland mjölksyra vid lakningen. Vill man ha en viss speciell vattenprofil på ölen så måste ju även lakvattnet behandlas, men jag vattenbehandlar bara för att komma inom rätt mäskningsområde för att utbytet inte ska bli lidande.

Vet inte om det här svammlandet ledde till något, men men.

I brown alen tillsatte jag:

I mäsken: (6.5 liter vatten)

1 gram krita
1,1 gram kalcium klorid
0,7 gram epsom salt (magnesiumsulfat)
0,6 gram bikarbonat

Lakade med cirka 10,5 liter vatten

Tilsatte till koket:

1,6 gram kalcium klorid
1,0 gram epsom salt(magnesiumsulfat)

Enligt vattenkalkylatorn så skulle mitt värde på magnesium bara vara runt 10. Rekommenderat är väl 10-30.

Sammanfattning än så länge: Det kan alltså vara så att mitt ph antingen är för högt eller för lågt och att det är lakningen som spökar?

Jonte skrev:

Har primat på flaskor med 4 gram socker per liter. De har bara stått i 11 dagar ännu, men än så länge var det väldigt lätt kolsyra. Gillar inte när det blir för mycket. Särskilt inte i brittisk ale.

4 gram socker per liter blir inte för mycket kolsyra, så det är nog inte problemet här.

Jonte skrev:

Jag batchlakar i kylväska och tar ut två batcher. Brukar oftast mäska i 70 minuter och runt 67 grader. Tempen sjunker kanske 2-3 grader på den tiden. Kör ingen utmäskning. Tömmer mäsken helt på vört och tillsätter sedan lakvatten med temp runt 75-77 grader. Väntar en kvart och tömmer igen. Kan det vara nåt i den processen som jag gör fel?

Inga fel där heller, det där är precis enligt skolboken. Utmäskningen har med lakbäddens stabilitet och ölets klarning att göra, inte så mycket med smaken.

Knepigt detta. Jag är rätt säker på att det inte är ditt originalvatten som är problemet (har nämligen exakt samma i mina kranar, prima Lackarebäcksvatten). Då är det inte så mycket kvar, det skulle som flera tidigare sagt kunna vara någon komponent i din utrustning som fäller ut någonting?

/P

peps: Brygger du också med Mölndalsvatten alltså? Tror det är olika vattenverk för Göteborg och Mölndal. Fast borde ju inte vara jättestor skillnad i och för sig.

Vad brygger du för ölstilar? Jag har som sagt mest problem med alkoholsvagare lättare öltyper, typ mild och brown ale. Kan du brygga både mörka och ljusa stilar helt utan vattenbehandling?

Tror jag ska försöka mig på att mäta ph i mäsk och lak vid nästa bryggning. Så får jag svart på vitt om det är det som är problemet. Nån som har lite koll på ph och kan ge lite tips på hur man bär sig åt för att kolla ph? Är som sagt helt okunnig på det området. Nästa bryggning blir nog en väldigt ljus ale med pale ale, vete och bara lite ljus karamellmalt. Borde väl i så fall vara kalciumsulfat och mjölksyra som gäller då?