Thomas Fransson skrev:Det är en grej jag tycker är frustrerande med amerikaner, dom verkar ha väldigt svårt att tänka utanför lådan.
Bara för att man ska brygga ex. en porter behöver inte vattnet vara en Londonklon. Det finns inget som säger att det eg. är den bästa profilen för porter.
En bra poäng, Thomas. Bara för att vattnet i Plzen är på ett visst sätt betyder det ju inte att vattnet måste vara enligt Plzens profil bara för att göra en OK pilsner. Man gör ju hyffsat god pilsner även i Usti Nad Labem, Prag, Budvar och Radeberg, och jag kan inte tänka mig att vattenprofilen är identisk i dessa ställen med vattnet i Plzen.
Men jag har en viss förståelse för våra amerikanska kollegor. Vad jag har förstått har man på många håll i USA mycket hårt och mineralrikt vatten. Kanske är även vattnet svårt klorerat/flourerat. Med höga mineralvärden finns inget annat att göra än att späda ut med destillerat och avjoniserat RO vatten (Reversed Osmosis=avjoniserat vatten?), för nästan alla amerikanska hembryggare verkar brygga med RO vatten, utan mineraler helt och hållet. I ett sånt läge blir det ju aktuellt att tillföra mineraler istället, och när man gör det behöver man något riktvärde att sikta mot, jag menar, hur vet man annars hur vattnet skall justeras? Så jag tror inte jänkarna är helt insnöade på att replikera vatten från olika europeiska städer utan snarare behöver dom riktmärke hur de ska justera sitt avjonerade vatten. Let's give 'em some slack?
Jag har själv precis blivit intresserad av vattenjustering i samband med att jag började fokusera på pH i mäsken. Ännu har jag inte börjat justera vattnet, när jag bryggde min senaste öl, en pilsner, valde jag att inte justera trots allt. Men det är intressant just hur mindre mängder mineraler kan (kanske) förhöja smaken på ölet, eller ge jäsningsprocessen en lite extra skjuts. Nu har jag snart bryggt 50 öl på "vanligt" Stockholmsvatten, skall bli kul att experimentera lite med "annat" vatten.
Mvh
Pål
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.