Termostat

Tjena!

Jag har nu fått tag på en frys för bryggning och lagring. Vad som saknas är en termostat så att jag kan reglera temperaturen efter behov. Har ringt och ringt till olika företag, men ingen kan säga vilka termostater som skulle fungera bra. Kanske läsarna av Humlebladet kan tipsa mig om val av termostat?

Tor

Död åt Reinheitsgebot!

Sv: Termostat

Hej,

Beerbar.com har en termostat som borde passa, se http://www.mamut.com/beerbar/subdet93.htm.

/PeO

3 Senast ändrad av Lasse O. (2005-01-23 00:06:28)

Jag använder en Danfoss universaltermostat som heter UT72 som jag köpt hos TempCold i Malmö, den kostar runt 300:-
Dom har butiker även på andra ställen i Sverige.
Kolla på www.tempcold.se klicka på "produkter" längst upp och sedan på "kylautomatik" i menyn till vänster.
Här är en bild på min kyl så får du se hur den ser ut.
Den svarta sladden kommer från vägguttaget och den grå är kylens orginal sladd, ställ kylens termostat på max om den funkar , annars koppla förbi den.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/termostat.JPG

hej igen

nu är allt på plats, och allt inköpt. skulle bara vilja få feedback på mina idéer om hur man kopplar termostaten.

det finns tre sladdar att ta hänsyn till: GRÖNGUL (jordad), BLÅ (neutral) och BRUN (spänningsförande). gröngul kopplas ihop med gröngul, och det gör man även med de blå sladdarna. den ena bruna sladden kopplas till 1 och den andra bruna sladden kopplas till 2 eller 4 (beroende på funktion, vilken som är vilken har jag glömt.)

var det så du gjorde?

mvh

tor

Död åt Reinheitsgebot!

http://www.humle.se/punbb/images/upload/P1010009.JPG

urgusinka skrev:

hej igen

nu är allt på plats, och allt inköpt. skulle bara vilja få feedback på mina idéer om hur man kopplar termostaten.

det finns tre sladdar att ta hänsyn till: GRÖNGUL (jordad), BLÅ (neutral) och BRUN (spänningsförande). gröngul kopplas ihop med gröngul, och det gör man även med de blå sladdarna. den ena bruna sladden kopplas till 1 och den andra bruna sladden kopplas till 2 eller 4 (beroende på funktion, vilken som är vilken har jag glömt.)

var det så du gjorde?

mvh

tor

Död åt Reinheitsgebot!

6 Senast ändrad av Lasse O. (2005-02-03 00:25:33)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/PICT0795.JPG     Så här ser det ut. Ta några meter 3x1,5 kvadr. kabel.(3x0,75 lär nog räcka det också men man tager vad man haver) Montera en "stickkontakt" i ena ändan och ett "skarvuttag" i den andra, så att det blir som en vanlig förlängnings sladd. Ca: 2dm från skarv uttaget (honan) så skalar du av ytterhöljet på några cm av kabeln. Klipp av den bruna, skala ändarna och annslut på 1 och 4. Dom andra två ledarna ska bara gå rakt igenom. På med locket och JÄS.

Om jag som elinstallatör ska klaga på denna anläggning så är det så att man FÅR inte koppla apparater som är avsedda att monteras som fast monterade ,med skarvsladdar , funktionen finns nog där men hur är det med föreskrifterna???

Undrar

Sale i Växjö

Det är ju inget annat än en strömbrytare på en förlängningskabel. roll

Skulle inte godkänna detta som en fast installation , däremot så tror jag att den inte används så ofta och när den används så är det under noga kontrollerade former av användaren.
Fortfarande regelvidrigt som en fast installation , men skulle kunna funka som något tillfälligt hos nån som brygger öl !!! (förutsättningen är ju att ni använder en jordfelsbrytare till denna installation) 
Hoppas att ni även använder jordfelsbrytare till dom andra installationerna oxå

Salle i Växjö

sitter det en stickpropp i andra änden av sladden så är  det inte en fast installation.

Öl är jättegott, tycker vi som har smakat det.

Själva förlängningskabeln har jag inga kommentarer om , utan det är termostaten som är avsedd för fast montage som är irritationsmomentet i denna installation.

Salle i Växjö

Är inte ett av problemen med lös stickpropp att neutral och fas kan komma hur som helst medans vid fast installation så är det bestämt en gång för alla.
/Kjell

13 Senast ändrad av urgusinka (2005-11-15 09:41:24)

hej!

det må vara regelvidrigt, men tro mig: det finns ingen risk för att sladden rycks ur min termostat. sladdarna har surrats fast stenhårt i en plankbit med hjälp av nylonrep. dessutom har jag slagit en knut på kablarna - jag tror det syns.

har byggt en 'dosa' på vilken termostaten har satts fast. dock sitter sladdarna bergfast på ovannämnda sätt.

se bild!

torhttp://www.humle.se/punbb/images/upload/my_rebuilt_freezer.jpg

Död åt Reinheitsgebot!

Tycker mig skåda en militärgrön låda från ÖB, vad har min herre denna till? Är det månne en del i bryggverket och isåfall hur använder du den och till vad? Bara nyfiken... smile

/U

tja!

jag mäskar i den. se tråden 'tips till dem på jakt efter ett bra mäskningskärl' under UTRUSTNING.

håller på att skaffa grejor till uppvärmning/bibehållande av värme av kärlet samt avrinningsutrustning så att jag slipper skopa ur draven över till lakkärlet. men det får bli en successiv investering för det kostar kosing.

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Tyvär verkar det som du redan köpt termostaten. Sådana termostater är ju inte vidare exakta eller flexibla. samt lite jobbiga att instalera som sakt var.
Du skulle köpt i stället

http://maltbazaren.dk/shop/default.asp
Eloktromik

Kan reglera från - 40 till + 99 grader
Bryter upp till 16 A med en nogranhet på 1/10 dels grad.
Kan reglera såvlä Frys som värmeelement
Om du skall reglera kyla - Ställ kyl/frysskåpet på max sätt in brytaren i ett jordat stikkontakt. ställ in tillslsgstemperaturen och i det här fallet frånslagningstemperaturen - lägre än tillslaget stippa in givaren i frysen ( tunn sladd som kan sitta i dörspringan) och sätt in frysens stickkontakt i brytaren. Klart ! Brytaren är inte större än en timer som man sätter i stickkontakten.   Sedan när du brygger kan du använda den att styra mäskningen lika enkelt!
Den längsta tiden att instalera den går nog åt att öpna paketet man fik den i. Verkligen något för Humlegården att ta in i sitt sortiment för den är så lättanvänd och flexibel.

Jag kollade på den men det kostar 500DKK (ca 625SEK). Jag hittade den i Tyskland för 35€ (ca 325SEK). Den heter ELV Universal Thermostat UT 100
http://www.elv.de/shopping/ArtikelDetai … p;Menue=Ja

Vet någon om det går att köpa här i Sverige?

-= Ken =-

Jag fik tag i min av en kille som köpt en hel bunt. Jag har för min jag gav runt 400. men han har inga fler nu.

Kan dom skicka ekonomi frakt behöver det inte bli så dyrt. Kanske det finns någon annan i närheten som också behöver. Dom är jättebra. Konstigt att ingen säljer i Sverige.

Jag har skrivit till ELV och sagt att vi (= Humlegården) är intresserade av att bli återförsäljare i Sverige för dessa.

Fortsätt gärna diskussionen om utrustning som borde finnas att köpa i Sverige i den här tråden:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=414

-- Svante

20 Senast ändrad av urgusinka (2005-12-22 14:39:46)

Skål skrev:

Tyvär verkar det som du redan köpt termostaten. Sådana termostater är ju inte vidare exakta eller flexibla. samt lite jobbiga att instalera som sakt var.
Du skulle köpt i stället

http://maltbazaren.dk/shop/default.asp
Eloktromik

Kan reglera från - 40 till + 99 grader
Bryter upp till 16 A med en nogranhet på 1/10 dels grad.
Kan reglera såvlä Frys som värmeelement
Om du skall reglera kyla - Ställ kyl/frysskåpet på max sätt in brytaren i ett jordat stikkontakt. ställ in tillslsgstemperaturen och i det här fallet frånslagningstemperaturen - lägre än tillslaget stippa in givaren i frysen ( tunn sladd som kan sitta i dörspringan) och sätt in frysens stickkontakt i brytaren. Klart ! Brytaren är inte större än en timer som man sätter i stickkontakten.   Sedan när du brygger kan du använda den att styra mäskningen lika enkelt!
Den längsta tiden att instalera den går nog åt att öpna paketet man fik den i. Verkligen något för Humlegården att ta in i sitt sortiment för den är så lättanvänd och flexibel.

hej! jag mätte temperaturen i 0,33 l vatten som stod i min bryggfrys som är försedd med danfosstermostaten. i frysen stod även 20 l öl i jäshink. resultatet är att tem. varierar ung. 0,1 C som mest. så med inställningen på 5 C är temperaturen 4,9-5,1 C. detta har jag kommit fram till genom att mäta temperaturen i 33 cl vatten i frysen (i frysen fanns även ca 20 l öl).

det tycker jag är ett bra resultat. kan bara rekommendera alla att köpa termostaten från danfoss. den kostade mig 500 kr inkl moms.

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Efter att ha bryggt min första helmaltspilsner och hoppats på bra väder fick jag kalla fötter och försökte mig på att beställla universaltermostaten från Tyskland enligt ovan.Trots obefintliga tyskakunskaper verkar det hela ha fungerat. Fick den idag efter 16 dagar. Priset var 34 Euro plus frakt vilket blev totalt ca 460 kronor. Har inte testat den ännu, men tidigare användare verkar ju nöjda.

Svante skrev:

Jag har skrivit till ELV och sagt att vi (= Humlegården) är intresserade av att bli återförsäljare i Sverige för dessa.

Nu har vi fått in denna termostat i sortimentet. Artikelnummer 8108, under utrustning -> mätning.

För mer info om termostaten, se också artikeln av Johan Håkansson på mittuppslaget i senaste Hembryggaren (1/2006).

-- Svante

TILLÄGG RÖRANDE TERMOSTATEN FR DANFOSS:

köpte ytterligare en till min nyinskaffade lagringsfrys. universaltermostaten kostade 350 kr inkl moms och allt elände, inte 500 kr som jag angav ovan.

t

Död åt Reinheitsgebot!