Jag gjorde en variant av Skotrats recept (finns i många varianter på nätet) men lite svagare (OG 78, abv 7,6). Det funkade bra tycker jag. Har skickat in den till domartävlingen på SM, vi får se hur det går.
Nästa gång funderar jag på att tillsätta en försiktig mängd mörk karamellmalt förutom det rostade kornet (1%) för att få lite mer komplexitet och kanske försöka reducera koket ytterligare. Jag kokade ner de första 4 l vört till 1 l, det blev rejält tjockt men kanske kunde kokas ännu mer.
Humle var 2/3 Pacific Gem och 1/3 Fuggle i 45 min. Det är ok men kan bli bättre. Nästa gång kommer jag nog byta ut Pacific Gem mot någon mer klassisk brittisk humle, Goldings eller Challenger kanske. Det börjar kännas som om många av högalfasorterna ger för skarp beska för min smak, men jag kanske inbillar mig.