Scottish Wee Heavy. Recept någon?

Hej.

På en enhetsfest så provade vi lite köpeöl. En av dessa var en Scottish Wee Heavy som blev poppis.

Antar att det finns de av er bryggare som testat och göra en dito öl. Någons om känner för att dela med sig av sin brygglogg?

Sv: Scottish Wee Heavy. Recept någon?

Skotrat's Traquair House Ale klon
eller
Kenneths dito

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 604#p20604

Har inte bryggt Skotrats recept själv ännu men har läst kommentarer från kända bryggare som anser att receptet ger ett fenomenalt öl.
Dock är det betydligt starkare än originalets 7,2% men detta går ju alltid att justera.

Däremot så har jag bryggt Kenneths klon och den blev väldigt lik originalet...mums!

Systembolaget har tagit hem Belhavens Wee Heavy som jag tycker är väldigt god till skillnad från ett antal år sedan då jag inte alls gillade ölet pga den påtagliga röksmaken som då fanns i ölet. Antingen har jag vant mig vid rökiga öl eller så har de ändrat receptet eller jästen. Numera är det renare i smaken tycker jag.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Scottish Wee Heavy. Recept någon?

Jag gjorde en variant av Skotrats recept (finns i många varianter på nätet) men lite svagare (OG 78, abv 7,6). Det funkade bra tycker jag. Har skickat in den till domartävlingen på SM, vi får se hur det går.

Nästa gång funderar jag på att tillsätta en försiktig mängd mörk karamellmalt förutom det rostade kornet (1%) för att få lite mer komplexitet och kanske försöka reducera koket ytterligare. Jag kokade ner de första 4 l vört till 1 l, det blev rejält tjockt men kanske kunde kokas ännu mer.

Humle var 2/3 Pacific Gem och 1/3 Fuggle i 45 min. Det är ok men kan bli bättre. Nästa gång kommer jag nog byta ut Pacific Gem mot någon mer klassisk brittisk humle, Goldings eller Challenger kanske. Det börjar kännas som om många av högalfasorterna ger för skarp beska för min smak, men jag kanske inbillar mig.