Ej rullande kok hur blir det nu?

Bryggde igår enligt ett gammalt beprövat recept. Hade byggt mej en vörtkokare enligt http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2071 så jag kunde hålla till i bastun problemet som uppstod var att jag aldrig fick till något ordentligt rull på kokningen utan den inbyggda termostaten bröt hela tiden. Har nu bockat till brickan så problemet är löst men vad tror ni kommer det att bli annorlunda smak på brygden som nu står och jäser?

Maris Otter Pale Ale malt hel
Münchnermalt (Weyermann)
Caraamber (Weyerman) (Biscuit malt)
Chokladmalt CarafaI Special Weyermann
Kornflingor
Thomas Fawcett Dark crystal malt
Ljust muscovadosocker tillsatt i jäshink med kokande H2O

Magnum humlekottar 14,5% 60 min (37,4 IBU)
East Kent Goldings humlepellets 4,8% 20min (5,3 IBU)
East Kent Goldings humlekottar 6.6% 0min

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Sv: Ej rullande kok hur blir det nu?

Har aldrig riktigt fattat vad det där med rull i koket egentligen betyder för själva ölet.  Kokar man i 90 minuter så borde väl det bli "genomkokt" så det räcker?  Är också intresserad av om någon tror att det blir någon egentlig smakskillnad eller annan skillnad på ovan bryggd.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Har för mig att förutom DMS så faller mer proteiner ut och man får högre stabilitet på ölet. Men hur mycket man märker av det är nog svårt att säga.

Jag kokade förut på spisen i 36L kittel, för att få rullande kok med 25L så fick jag ha lock på ca 1/3 av kitteln. Har nu skaffat ett gasolkök och kan få ett riktigt bra rullande kok helt utan lock. Ölen har blivit mycket renare i smaken och är betydligt klarare än innan. Det var inte dåligt innan men bättre med ett rejält rullande kok. Verkar som det inte heller köldgrumlas lika mycket som innan. Använder Protafloc i koket.

Det är själva rörelsen av vört i kitteln under det rullande koket man specifikt är ute efter. Det har dock visats att om koket i sig inte är "rullande" så kan man ersätta det med mekanisk rörelse, alltså att man rör om i grytan. Kraftigt och hela tiden, naturligtvis.

Poängen är att man vill att mindre partiklar (proteiner etc.) skall få gott om möjligheter att kollidera med andra partiklar och bli så stora att de kan fällas ut.

Think globally. Drink locally.

Ok tack all! ska bli kul att jämföra med tidigare bryggder eftersom jag har gjort samma sort ett flertal gånger ska uppdatera denna tråd när ölet är färdigt

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

7 Senast ändrad av megen (2010-01-18 14:57:43)

geandhei skrev:

Bryggde igår enligt ett gammalt beprövat recept. Hade byggt mej en vörtkokare enligt http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2071 så jag kunde hålla till i bastun problemet som uppstod var att jag aldrig fick till något ordentligt rull på kokningen utan den inbyggda termostaten bröt hela tiden. Har nu bockat till brickan så problemet är löst men vad tror ni kommer det att bli annorlunda smak på brygden som nu står och jäser?

Du skulle nog ha testat med vatten först.

Jag fundrar på ett bygga detta  jag med. Samt ett mäsknings och lakkärl som någon hade gjort i tråden och ställa som i en trappa. Det enda problemet jag ser är att vörten kommer bli väldigt syresatt i processen eftersom det bara rinner från kranen rätt ner i nästa hink. Kanske ska sätta på en slang på kranen?

Klarar hinken kokande vatten?

Jag skulle behöva lite tips/ritningar till hur jag ska göra ett mäsknings/lakningskärl? Så jag kan komma igång med helmäskning nån gång.

Jag hade samma problem när jag började göra 20l satser med min plastkokare. Det kokade men knappast med något bra rull. Jag löste det genom att isolera med liggunderlag och skruva dit ett extra 1000W element på kokaren. Med 3000W funkar det bra att koka 27l och 2000W till 15l. (på myrorna får du en vattenkokare för 30kr)

Efter att jag hade läst en studie på vörtkok ( http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf035125c )
skar jag även ett 25cm stort hål i locket som gör att det rullar ännu bättre. Nu har jag DMS i hela köket smile

man kan väl tänka sej att humleutbytet blir lidande också..
jag tycker dessutom att det verkar svårare att få en bra arom på ölet med plastkokaren, nån annan som upplevt det?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag har faktiskt upplevt en liten sämre arom när jag har använt plastkokaren men jag har trott att det har varit pga allt för gammal humle. Jag ska nog göra två test kok, en med plast och en med kastrull.

11 Senast ändrad av thobbe (2010-01-22 22:29:25)

Vad är det som gör att det blir sämre humlearom? Jag funderar på att bygga en plastkokare.
Jag funderar på att sätta i 2 st 2 kw element i  min.

Om det är så att det blir sämre aromresultat med plastkokaren som jag inte testat än, så tror jag inte att det har med plasten att göra. Det kan kanske vara elementen som bränner vörten lite som påverkar aromen och även karamelisering. Men det kan man ju justera i recepten.

Den grytan vi brygger i nu är i rostfritt och har en 6 kw patron. Borde inte det va samma princip? Då borde det ju bli dålig humlearom i den me.  Kanske ska prova att brygga en sats på spisen och en i kokaren och se om det blir nån skillnad.

14 Senast ändrad av INFORMATION (2010-02-01 02:40:20)

Kan det tänkas att kylningen går lite långsammare i.o.m att plasten isolerar, och att fler aromämnen därmed volatiliseras? Jag brukar själv tillsätta nollminutershumlen (aromhumlen) strax efter att jag kopplat in kylspiralen och satt på kylvattnet.

Johannes

Har i kväll tappat över på fat och kolsyrat bryggden vad jag kan se är den lika klar som vid tidigare bryggningar men det är betydligt mindre beska, det som överaskar är att det smakar mycket mer malt/knäck än tidigare kul att upptäcka att OG vs Beska kan förändra intrycket på samma råvaror och det blir en helt ny öl men om det blev bättre eller sämre ska jag svara på om 2-3 veckor.

Har under helgen konsumerat x- antal glas smile

Smak: Är betydligt beskedligare i beska men mer maltig/brödig i smaken ej lika välbalanserad och det känns som att något fattas. Kan inte uppfatta några andra felsmaker som DMS etc.

Utseende: Ej fått samma klarhet trots gelatin och krasch kylning, skummar mycket mer vid upptappning och skumkronan står bra mycket längre än tidigare.

Utjäsning som tidigare OG 1,056--> FG 1,012

17 Senast ändrad av megen (2010-04-11 22:15:03)

Kapar en äldre tråd och undrar.

Jag håller på att bygga en plastkokare av en öltunna. Även fast plasten är livsmedelsgodkänd så undrar jag om den är det under koktemperatur? Plasten är ju avsedd för lägre temperaturer typ förvaring jäsning mm. Kan man vara säker på att gifter från plasten inte blandar sig med ölen under 60min eller längre koktid?

megen skrev:

Jag håller på att bygga en plastkokare av en öltunna. Även fast plasten är livsmedelsgodkänd så undrar jag om den är det under koktemperatur? Plasten är ju avsedd för lägre temperaturer typ förvaring jäsning mm. Kan man vara säker på att gifter från plasten inte blandar sig med ölen under 60min eller längre koktid?

SHBF:s forum har en ganska ny tråd om just detta:

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=5970

gedman skrev:
megen skrev:

SHBF:s forum har en ganska ny tråd om just detta:

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=5970

ok tack ska kika.