megen skrev:Thomas Fransson skrev:Ljusa öl och i synnerhet öl där humle är en stor del av arom och smak bör inte lagras utan drickas snarast.
De kommer bara att bli sämre under lagring. Samma sak med veteöl, det är också en färskvara.
Alkoholstarka öl och mörka öl klarar lagring.
Ju lägre temp ju bättre.
Hmmm då menar du ljusa ales? En ljus modern lager (som exempel) med tydlig humlekarakrär, bör väl lagras 2-3 månader för bästa smaksenstation?
Hej
Angående väl humlade ljusa öl bör inte lagras utan drickas snarast. Där har jag en liten annan preferens än Thomas.
Jag bryggde i oktober 2009 min årliga Pilsner/Lager öl. Jag har genom åren försökt få en så mycket ljus väl humlad Pilsner jag bara kan få.
Min favo pils överhuvud taget är Jever. En mycket ljus pilsner samt med en ordentlig beska.
Jever är min arketyp för pilsner.
Alltså för att få en Lager/Pilsner att bli ok i smak så behöver den en lång lagring som alla lageröl. Där är vi inte överens Thomas.
Jag håller absolut med dej megan att en ljus lager måste ha en lång lagring för att bli riktigt bra. 2-3 månader är absolut ingen spec lång lagring.
Denna långa lagring menas att du kan ha din lager i en temp på ca 0 -+2 3 månader. Gör du det så blir din Pilsner/Lager mycket välsmakande.
Jag bryggde en Stout förra året. Meningen var att det skulle bli en Foreg. Stout. OG var 1076 samt Fg 1016. Efter 6 veckors lagring på flaska med 5 g torrjäst samt prime så utvecklades sig den Stouten till en av min allra bästa.
Grannen gillar öl samt Kubanska cigarrer. Han var aldeles lyrisk.
Vi satt på min balkong i början av september samt drack några stout samt rökte kubaner
Alltså väl humlade ljusa öl kan lång lagras lika väl som Stouts.
Om Thomas menade ale så kan jag i och för sig hålla me litegrann. Men även väl humlade ljusa ales med en alc på 4,5 -6 % blir oftast bättre med lagring
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20