Propagera tysk veteölsjäst från flaska

I helgen fick jag 5kg omältat vete odlat i min kära hemtrakt, tänkte använda detta till ett tyskt veteöl.
Problemet är att jag inom loppet av en vecka lagt två ordrar på humle.se varav en ganska saftig...
Så mitt ölkonto är tömt för tillfället och att enbart beställa en wyeastpåse känns inte riktigt ekonomiskt försvarbart.

Så nu sitter jag här och vill brygga tyskt veteöl utan jäst.
Frågan lyder - Har någon med framgång propagerat tysk veteölsjäst från en flaska ur bolagets standardsortiment?
Vi snackar Erdinger, Franziskaner och Weihenstephan. Enligt http://www.nada.kth.se/~alun/Beer/Bottle-Yeasts/
Är samtliga av dessa tre inte flaskade med orginaljästen utan en sk. "bottling strain" så loppet känns aningen kört.

Men i listan står det även "problaby" detta kastar lite nytt ljus över min sits...

Jag vet att wit bryggs med omältat och att hoegaarden går att propagera, men jag vill brygga tysk veteöl.
Är det någon som har goda erfarenheter av att propagera upp tysk veteölsjäst?

I Malmö är omsättnigen relativt hög så ölen blir aldrig speciellt gammal varpå levande jäst med stor sannolikhet kan hittas i flarrorna.

Har dock läst/hört/fått för mig att den tyska ölen flaskas med en grums-slurry och inte ren jäst.
Detta kan ju i bästa fall vara en kentucky fried mouse-historia.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Propagera tysk veteölsjäst från flaska

Jag har bryggt tysk veteöl med hoegaarden jäst och jag tyckte det blev klockrent. Men om du är osäker så har jag några provrör med Weihenstephan(3036) i frysen som jag kan skicka till en broder i nöd smile

Tack för vänligheten Oskar!
Väntar en stund till med att bestämma mig, kan kanske bli att man testar med hoegaarden iallfall. Du vart ju nöjd med resultatet.

www.bryggradio.com

Skriv gärna lite om hur du går tillväga om du bestämmer dig för att propagera jäst från en hoegaardenflaska smile

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-04-06 11:41:37)

1. Köper tre flaskor hoegaarden
2. Kokar 1 liter vört på 100g torkat maltextrakt och gärna en gnutta jästnäring eller zinktablett.
3. Kyler vörten till pitchtemp och häller vörten/förkulturen i en behållare på minst 1,5 liter. (om man har en ekolv och inte har induktion kan
    man koka vörten/förkulturen direkt i kolven och kyla denna i vattenbad)
4. Placera alufolie löst över behållaren.
5. Ta fram ditt favoritglas och häll upp en flaska hoegaarden, spara sedimentet ihop med ett par centiliter i flaskan.
    swirla upp sedimentet och slå det i din vört. Upprepa med flaska 2 och 3. (Vill man minska risken för infektion kan man flamma mynningen
    på flaskan innan man häller sedimentet i vörten)

6. Skaka behållaren för att syresätta vörten/förkulturen, detta kan göras ett par gånger om dagen.
7. Beroende på vilket skick jästen befann sig i kan det ta mellan 12-36h innan det händer något i flaskan, men det ska börja jäsa.
    När förkulturen är fullt aktiv kan du pitcha den i din bryggvört, eller ställa förkulturen i kylen 12-24h. Jästen kommer då att sjunka till bottnen.
    Häll av det mesta av vörten och swirla upp jästen och tillsätt i din vört.

www.bryggradio.com

Grymt bra beskrivning! Har aldrig gjort förkultur eller odlat upp jäst innan, men tänkte börja. Samma metod som ovan borde väl även funka på jäst från hembryggda flaskor?

Funkar det att göra aningen mindre förkultur om man brygger små batcher (8-10 liter)?

Nån som testat att odla upp jäst från Fuller´s IPA´n som finns på bolaget?

Om man ska ta jäst från Fuller's så är 1845 att rekommendera eftersom den innehåller jäst.
1845 är efterjäst på flaska.
De andra ölsorterna från Fuller's har inte mycket jäst (troligen filtrerade)

Jo, fast jag inbillar mig att det står "bottle conditioned" på Fuller´s IPA´n. Kan dock vara så att jag rört ihop det.

Finns det några andra engelska ales med jäst i på bolaget?

Jonte skrev:

Nån som testat att odla upp jäst från Fuller´s IPA´n som finns på bolaget?

Ja och det fungerade utmärkt. Extremt pigg jäst och ölen jag bryggde på den blev också god. Så man kan dricka ölen och ha den kvar wink

Thomas Fransson skrev:

1. Köper tre flaskor hoegaarden

Om man vill känna sig extra säker kan man göra två separata förkulturer från två flaskor. Sedan tar man den som kommer igång bäst och luktar trevligast och häller ut den andra.

Think globally. Drink locally.

11 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-04-06 19:33:50)

Samma metod som ovan borde väl även funka på jäst från hembryggda flaskor?

Absolut, men låt det inte dröja för lång tid innan du propagerar. En månad topp kanske. Annars är det risk att jästen är väldigt illa därann, död eller muterad.
Som tumregel brukar man även undvika att propagera från alkoholstarka öl eftersom denna jäst oftast är i dåligt skick pga. stress osv.
Om du flaskat själv och inte är 100 på att allt är rent och fritt från bakterier osv. finns det så klart risk att dessa åker med till nästa öl.

Om man är en hembryggare på level 10 kan man testa att tvätta jästen med syra, men det är inget man ska ge sig på om man inte vet
vad man håller på med. Det försvagar även jästen, så det är verkligen level 10.

Funkar det att göra aningen mindre förkultur om man brygger små batcher (8-10 liter)?

Det gör det. Som tumregel kan sägas att ett paket jäst är packat med jästceller nog att jäsa 5 gallons 18.9L vört med ett OG på 1.048 (Ale)
För lager gäller i runda drag det dubbla har jag för mig, dubbelkolla innan du litar på de siffrorna.

Mängden förkultur beror alltså inte bara på volym utan även OG, dvs. vörtstyrkan. Jästemp, humlemängd, önskad esterprofil, syresättning osv.

1 liter förkultur ger ingen direkt ökning av jästceller från ett paket ex. wyeast. 2 liter dubblar antalet osv.

Använd jästpitchräknaren på http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Den är ett väldigt bra verktyg för att få klarhet över hur pass mycket jäst du behöver till dina bryggder.

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Så nu sitter jag här och vill brygga tyskt veteöl utan jäst.
Frågan lyder - Har någon med framgång propagerat tysk veteölsjäst från en flaska ur bolagets standardsortiment?
Vi snackar Erdinger, Franziskaner och Weihenstephan. Enligt http://www.nada.kth.se/~alun/Beer/Bottle-Yeasts/
Är samtliga av dessa tre inte flaskade med orginaljästen utan en sk. "bottling strain" så loppet känns aningen kört.

Har funderat i samma banor som Thomas och skulle vilja backa tråden till originalfrågan. Såg i KTH-länken att artikeln är från 1998, och kanske är läget annorlunda nu.
Någon som har provat att odla på flaskjästen från ovannämnda öl?

/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Tyska veteöl kröjsas oftast med en lagerjäst.
Vad jag vet så har det inte ändrats.
Risken är också att ölet pastöriserats och då finns det inte mycket liv i jästen.

14 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-04-07 20:15:25)

Kenneth skrev:

Tyska veteöl kröjsas oftast med en lagerjäst.
Vad jag vet så har det inte ändrats.
Risken är också att ölet pastöriserats och då finns det inte mycket liv i jästen.

Har för mig att jag hört liknande, eller om jag hörde att jästen de tillsatte var pastöriserad...
Låter aningen egendomligt iofs.

Well sigtuna har en vete ute nu, får maila dem o fråga om den är pastöriserad.
Enligt bolagets beskrivning skulle där finnas lite nejlika o annat gott.

Annars kanske La Trappe's Witt kan vara en kandidat, den är ju lite "in the middle of the road" belgotysk,  70/30.

www.bryggradio.com

15 Senast ändrad av James (2010-04-08 09:05:41)

Hej Tomas.

Jag testade propagera Franziskaner. Den blev jäste igång, men gav en mycket
obehaglig bitterhet som jag inte kan rekommendera. Kan vara att de använder
annan jäst för karboneringen.

Jag skulle välja La Trappe som är lättodladoch jäser igång mycket bra men som
inte ger samma syra som Hoegaarden. Jag undrar om Hoegaarden använder mjölksyra bakterier för mina Hoeklooner landar alltid på mycket låga FG och syrliga blir de som sig
bör.

MVH

James

"A good brew is the best companion when contemplating"

Tack James, det lutar mer och mer åt La Trappe's jäst.

www.bryggradio.com