Propagera tysk veteölsjäst från flaska
I helgen fick jag 5kg omältat vete odlat i min kära hemtrakt, tänkte använda detta till ett tyskt veteöl.
Problemet är att jag inom loppet av en vecka lagt två ordrar på humle.se varav en ganska saftig...
Så mitt ölkonto är tömt för tillfället och att enbart beställa en wyeastpåse känns inte riktigt ekonomiskt försvarbart.
Så nu sitter jag här och vill brygga tyskt veteöl utan jäst.
Frågan lyder - Har någon med framgång propagerat tysk veteölsjäst från en flaska ur bolagets standardsortiment?
Vi snackar Erdinger, Franziskaner och Weihenstephan. Enligt http://www.nada.kth.se/~alun/Beer/Bottle-Yeasts/
Är samtliga av dessa tre inte flaskade med orginaljästen utan en sk. "bottling strain" så loppet känns aningen kört.
Men i listan står det även "problaby" detta kastar lite nytt ljus över min sits...
Jag vet att wit bryggs med omältat och att hoegaarden går att propagera, men jag vill brygga tysk veteöl.
Är det någon som har goda erfarenheter av att propagera upp tysk veteölsjäst?
I Malmö är omsättnigen relativt hög så ölen blir aldrig speciellt gammal varpå levande jäst med stor sannolikhet kan hittas i flarrorna.
Har dock läst/hört/fått för mig att den tyska ölen flaskas med en grums-slurry och inte ren jäst.
Detta kan ju i bästa fall vara en kentucky fried mouse-historia.
www.facebook.com/bryggradio