HraukR (Vikingainspirerad öl)
Hej hej, planerar att brygga detta öl framöver. Ölet bryggs med inspiration utav bland annat finsk sahti och gotlandsdricke.
Receptet:
25 Liter, EBC: Jävligt mörk.
Malt:
2 kg Pale Ale malt
2 kg Vetemalt
1 kg Rågmalt
1 kg Gotländsk rökmalt
1 kg Chokladmalt
0,25 kg Rostat korn
0,1 kg Omältat vete (omältat råvete - krossas & förkokas)
Övrigt:
2 kg Honung (tillsätts vid slutet av koket)
Humle & Kryddor:
25g Warrior 60 min (15% alpha)
20g Fuggles 20 min (4,5% alpha)
20g Fuggles 10 min (4,5% alpha)
10g Warrior 5 min (15% alpha)
40g Fuggles 5 min (4,5% alpha)
30g Enbär 20 min
Jäst: 3463 Forbidden Fruit
Mäskning: 45-55 ? 30 min, 65 ? 70 min, 65->75 (utmäskning, X antal min).
Koktid: 3 timmar.
(Edit: lade till warriorhumle för beska, ändrade tider på fuggles, valde jäst och bestämde mig för 30g enbär)
Rågmalt är med i receptet då det är vanligt i finsk sahti och det var vanligare förr i öl. Vetemalt är med i receptet eftersom det också kan förekomma i Sahti (men mycket ovanligare än råg) men också för att ölet skall bli grumligt och få en lätt "jordig" smak (60g förkokat omältat råvete tillsätts som skumförbättrare och för att ge extra grumlighet).
Enbär förekommer i olika former (enbär, enris, enelag) både i sahti och gotlandsdricka och var vida använt förr.
Någon kanske kritiserar mig för att jag tillsätter honung i koket och kokar bort alla godsaker, men det struntar jag i, jag gör det mest för att det är mer autentiskt än strösocker.
Jag hade tänkt att använda veteölsjäst eftersom Sahti har några fenoliska smaker som påminner om den smaken man finner i veteöl. Så jag köpte hem Safbrew WB-06, gjorde lite forskning senare och läste att den inte alls påminner om den klassiska sydtyska veteölskaraktären (!) vilket jag letar efter.
Jag har Windsor Ale, Safale S-04 och Safale US-05 i lager, vilken passar bäst tror ni? Antingen så slopar jag "veteölskaraktären" helt och tar någon utav de jästsorterna jag har i lager eller så tar jag och köper hem weiheinstephan jäst. Vad tror ni?
Sedan undrar jag hur mycket enbär som rekommenderas, jag vill verkligen att det skall vara en tydlig enbärskaraktär (inte övertydlig dock).
Friska experimentella bryggartakter!
Mvh Rikard Ramberg
Edit: Nu är dilemmat över! Jag har bestämt mig för jästval, mängden enbär och humlegivor. Återkommer med brygglogg och sedan resultat!