1 Senast ändrad av Gilgrim (2010-03-13 12:52:28)

HraukR (Vikingainspirerad öl)

Hej hej, planerar att brygga detta öl framöver. Ölet bryggs med inspiration utav bland annat finsk sahti och gotlandsdricke.

Receptet:

25 Liter, EBC: Jävligt mörk.

Malt:
2 kg Pale Ale malt
2 kg Vetemalt
1 kg Rågmalt
1 kg Gotländsk rökmalt
1 kg Chokladmalt
0,25 kg Rostat korn
0,1 kg Omältat vete (omältat råvete - krossas & förkokas)

Övrigt:
2 kg Honung (tillsätts vid slutet av koket)

Humle & Kryddor:
25g Warrior 60 min (15% alpha)
20g Fuggles 20 min (4,5% alpha)
20g Fuggles 10 min (4,5% alpha)
10g Warrior 5 min (15% alpha)
40g Fuggles 5 min (4,5% alpha)

30g  Enbär 20 min

Jäst: 3463 Forbidden Fruit

Mäskning: 45-55 ? 30 min, 65 ? 70 min, 65->75 (utmäskning, X antal min).

Koktid: 3 timmar.

(Edit: lade till warriorhumle för beska, ändrade tider på fuggles, valde jäst och bestämde mig för 30g enbär)

Rågmalt är med i receptet då det är vanligt i finsk sahti och det var vanligare förr i öl. Vetemalt är med i receptet eftersom det också kan förekomma i Sahti (men mycket ovanligare än råg) men också för att ölet skall bli grumligt och få en lätt "jordig" smak (60g förkokat omältat råvete tillsätts som skumförbättrare och för att ge extra grumlighet).
Enbär förekommer i olika former (enbär, enris, enelag) både i sahti och gotlandsdricka och var vida använt förr. 
Någon kanske kritiserar mig för att jag tillsätter honung i koket och kokar bort alla godsaker, men det struntar jag i, jag gör det mest för att det är mer autentiskt än strösocker.

Jag hade tänkt att använda veteölsjäst eftersom Sahti har några fenoliska smaker som påminner om den smaken man finner i veteöl. Så jag köpte hem Safbrew WB-06, gjorde lite forskning senare och läste att den inte alls påminner om den klassiska sydtyska veteölskaraktären (!) vilket jag letar efter.
Jag har Windsor Ale, Safale S-04 och Safale US-05 i lager, vilken passar bäst tror ni? Antingen så slopar jag "veteölskaraktären" helt och tar någon utav de jästsorterna jag har i lager eller så tar jag och köper hem weiheinstephan jäst. Vad tror ni?

Sedan undrar jag hur mycket enbär som rekommenderas, jag vill verkligen att det skall vara en tydlig enbärskaraktär (inte övertydlig dock).

Friska experimentella bryggartakter!

Mvh Rikard Ramberg

Edit: Nu är dilemmat över! Jag har bestämt mig för jästval, mängden enbär och humlegivor. Återkommer med brygglogg och sedan resultat!

Sv: HraukR (Vikingainspirerad öl)

Ölet heter Hraukr (egentligen Raukr) efter rökstenen.

"Det fornnordiska ordet raukr som blev till røk på fornsvenska betyder ungefär "stapel" eller "toppigt föremål", jämför gutniskans rauk."
- http://sv.wikipedia.org/wiki/Rökstenen

Ett tips är att tillsätta honungen alldeles på slutet av koket.
Flera anledningar
- Lägre OG under större delen av koket ger bättre utbyte av humlet
- Lägre OG under större delen av koket ger mindre risk för överkok

Enbär är lite lurigt, en variant är att göra enbärsextrakt/tinktur mhja alkohol.
Prova att tillsätta någon ml i en "vanlig" öl för att kolla hur mycket enbärssmak det blir.
Justera och skala upp i hela brygden.

Wow, vilket recept! Skall bli spännande att höra hur det blir.

En grej jag har kört i dundermörkt öl (à la foreign stout) är Forbidden Fruit-jästen (BC 3463). Den gör ett bra jobb vid hög vörtstyrka och ger en distinkt jästkaraktär som är lite svårplacerad, en aning åt veteölshållet men mest en alldeles egen smak. Hade jag bryggt detta ölet hade jag använt den jästen.

Think globally. Drink locally.

5 Senast ändrad av Gilgrim (2010-03-03 22:56:17)

Forbidden Fruit blir utmärkt, återkommer med brygglogg och resultat!

När och var ska drycken inmundigas wink

Det förblir en fråga som endast tiden kan besvara på! Men jag räknar med att bjuda kära ölvänner på någon flaska då och då och spara ett par för att se hur den utvecklar sig!

Ölet bryggdes idag.

Original Gravity: 1.080
Final Gravity est: 1.012-1.020
För övrigt, härligt besk och svart som natten.

Någon speciell anledning till tre timmars kok?

10 Senast ändrad av Gilgrim (2010-03-14 10:18:51)

Valde just ett extra långt kok eftersom det ger lite mörkare färg och "nötigare"-smak (lite karamellisering också). Ur ett historiskt perspektiv så förekom riktigt långa koktider förr, dygns-kok.

Om du inte har någonting emot det så tror jag att jag brygger upp den här också. Den ser för spännande ut för att missa, och den borde börja bli drickbar framåt jul. Körde du "vanlig" chokladmalt eller pale?

Jag använde den "vanliga" chokladmalten ifrån Thomas Fawcett.
Brygg på du bara, vore roligt att höra ditt resultat om OG, FG, färg och smak.
Eftersom ölet ännu är på jäsning så kan jag inte fastställa karaktären men det luktar lite humle och enbär ifrån jäsröret!
Jag kan föreställa mig att ölet blir som en "Spiced Belgian Rye-Wheat Imperial Honey-Stout" (???) ifall det låter vettigt smile. Eller som en blandning mellan Sahti, Gotlandsdricka och en Imperial Stout.

Gjorde du någon vattenjustering? pH borde bli väldigt lågt med den mängden rostad malt. En snabb beräkning ger vid handen att det skulle behövas sisådär 35g CaCO3 för att kompensera... Men å andra sidan, är det en experimentbrygd så är det, åt skogen med pH.

Jag hade tillgång till pH-stickor men glömde bort dem, för övrigt så vattenjusterade jag "lite grann" (spontant) eftersom vattnet här är supermjukt. Ingen kompensering för pH.

15 Senast ändrad av Gilgrim (2010-03-31 12:20:36)

När jag tappade om ölet så passade på att ta en mätning på densiteten: FG 1022 och ta ett smakprov.

Ölet smakade lätt rostat, lite jordigt, lite humligt, lite lätt fruktigt. Undanskymda fenoler och en försiktig etanolisk pepprighet med en passande beska. Beskan skar sig lite mot 'jordigheten' och det kändes som det fattades någonting för övrigt. Inte en uns utav rökighet eller inte heller någon tydlig enbärskaraktär (jag kokade dem för länge, 20 min, borde nog koka 5-7 min).

Vid buteljeringen så tillsatte jag kaffe, motsvarande 10 koppar på 22 liter vilket visade sig vara lite för mycket. Ölets karaktär blev någon i stil med en lättdrucken kaffeporter med lite för mycket kaffekaraktär och med experimentella inslag.

Ifall rökigheten och enbärskaraktären hade kommit på sin rätt så hade jag absolut inte tillsatt kaffe. Jag måste dock erkänna att jag ångrar att jag tillsatte kaffe till alltihop, eftersom jag nu aldrig kommer att få smaka på det ursprungliga ölet.

Jag kommer att brygga en liknande öl framöver med mer rökighet och mer enbärskaraktär. Jag drar ner på koktiden för enbären och röker malten själv.

Ok. Jag har inte hunnit brygga upp den här ännu, det är ännu några öl på kö att bryggas framför. Jag hade inte tänkt humla den riktigt så hårt som i ditt recept, kanske kommer enbären fram tydligare på det viset. Kanske skulle man öka andelen rökmalt på bekostnad av vetemalt eller pale?

Är det någon som har tips på bulk-size honung? Blir det inte rätt dyrt med 2 kg honung på Ica?

Har man tur så känner man en biodlare tongue

FG hamnade på 1.019 och alkoholhalten på 7,6%. Ölet är som väntat kolsvart med en brun skumkrona.
Det visar sig att ölen lagrar till sig bra! Den har en tydlig kaffesmak, en mjuk fyllighet, rejält rostad, lätt rökighet, fruktig, enbären spelar in på ett speciellt sätt. Jag rekommenderar att vattenjustera rejält med kalciumkarbonat eftersom ölet blev lätt syrligt ifrån de rostade elementen (och kaffet). Får gärna glömmas bort i 2 år till.

Ölet är mjukt men väldigt kraftigt samtidigt.

hedefalk skrev:

Är det någon som har tips på bulk-size honung? Blir det inte rätt dyrt med 2 kg honung på Ica?

Kolla på http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/4/1/
Där kanske du hittar någon biodlare i din närhet som säljer honung i "bulk".
Kanske kan ni byta produkter med varann?
10 öl <=> 1 kg honung wink