Jonte skrev:Många engelska alejäster är ju tämligen högflockulerande. Finns det några risker med att skaka jäshinken när jäsningen pågår för att inte jästen ska flockulera för snabbt? Jäser en bitter nu och är lite orolig för dålig utjäsning. Har skakat om hinken lite då och då de senaste dagarna.
Hej
Så här gjorde jag när jag jäste min senaste ale med 1968. Den blev ju inte så där väldigt lyckad men jag tror inte att det berodde på det som jag nämner.
Jag lät vörten komma i jäsning samt väntade i ett dygn. Jag hörde samt märkte att det ploppade i jäsröret lite då och då inte som en vanlig alejäsning efter ett dygn, ungefär som en kulspruta i jäsröret.
Jag steriliserade en jäs hink. Öppnade locket på den lite sakta jäsande hinken, spände musklerna, samt i ett svep så hällde jag innehållet i den 2:hinken. Efter 2 timmar så så fullständigt sprutade det ur jäsröret. Bra eller dåligt det vet jag inte. Skulle inte gjort det efter 3 dagars huvudjäsning. Nu var själva huvudjäsningen bara 1 dygn gammal, samt en hägflock jäst.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20