Nybörjar hjälp.

Hej!
Jag kan inte låta bli längre, utan jag MÅSTE brygga öl själv.
Jag har hittat lite recept på internet, och kommit fram till att jag vill testa med en porter.
Jag vill inte använda malt-extrakt eller någon brygg-sats från varuhuset, utan det skall göras "på riktigt".

Jag har dock lite svårare med att hitta litteratur i ämnet.
(Kanske inte hitta, utan välja. Det finns ju en del)
Jag vill gärna läsa in mig ordentligt först, för om jag misslyckas ordentligt första gången kanske jag tröttnar direkt!
Efter att ha läst en massa artiklar på nätet har jag bara lärt mig att jag inte vet hur man gör.

Finns det någon bok ni kan rekomendera som beskriver "allt", d.v.s. att jag kan använda mig av endast den boken som hjälp inför och under mitt första försök?

//Mats

Sv: Nybörjar hjälp.

jag kan inte svara på frågan om böcker, men jag måste säga att ölen självklart blir bättre, ju mera erfarring du får. Det är inte många bryggare, som gör en riktigt bra öl i första försök, men det kommer, och man måste ha tålamod. Nu har jag bryggat sedan maj månad 2004 och det är först under våran 2005 att jag bryggde min första riktigt bra öl. Efter sommarlovet hade jag en svacka men nu är jag i form igen. En sak är att brygga bra öl, något annat är att hålla ett konstant nivå. Det krävs träning som med mycket annat. Jobba på och om du misslyckas, strunta i det, för förre eller senare blir det bra. Tålamod är ett nyckelord.... Lycka till.

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hej och välkommen i bryggargänget!
Jag förstår din ambition men om man från början vill göra hela kedjan i full skala, är det mycket utrustning som skall vara på plats förutom hanteringsvana och erfarenheter.
En gång i världen byggde jag radiomottagare och första gången började jag med antennsteget och byggde fram till högtalaren. När allt var klart och jag slog på spänningen var naturligtvis apparaten heldöd.
Lärdomen av det var att radiomottagare bygger man bakifrån och fram med kontroll av varje steg innan man bygger nästa.
Jag tror det är likadant med ölbryggning. Mitt råd är att du snarare lägger fast en strategi för din utveckling som ölbryggare än att allt ska vara på plats från början.
Börja med de sista stegen, jäsning och tappning, utifrån en vört som är enkel och säker att få fram, och då är det extraktbryggning som gäller.
När du känner att du behärskar detta bygger - och brygger - du dig framåt i kedjan med jästhantering (förkulturer), delmäskning, fullskale mäskning/lakning och krossning.
Fördelen med denna stegvisa strategi är att du snabbt får en framgång, och framgång föder som bekant framgång.
Själv satte jag min första brygd 25 jan 2004 och hela tiden har jag använt John Palmers bok How to Brew som bibel. Jag kan rekommendera den men den behöver inte vara den enda som på ett bra sätt lär ut ölbryggning.
Lycka till!

Själv läste jag Ekelin/Lundgrens Ölbryggning innan jag gav mig i kast med min första brygd (också en porter), och den var till stor hjälp. Den verkar vara svår att få tag på i handeln, men den finns på biblioteket.

Sedan har du också How to Brew (http://www.howtobrew.com/) av John Palmer. Den är gratis och finns att läsa på nätet på adressen ovan. Även den helt klart läsvärd. Det är dock inte The Complete Joy of Homebrewing enligt min mening.

Vilken bok du än börjar med: läs hela boken från pärm till pärm innan du börjar, så du får en överblick över vilka steg bryggningsprocessen består av. När det väl är dags för den första bryggdagen så se till att skriva ner precis allting du gör, både bra saker och misstag. Då går det fort att finslipa sin teknik.

Think globally. Drink locally.

Om du inte har något emot engelska så tycker jag också John Palmers bok, howtobrew är mycket bra. Täcker det mesta och väldigt lättläst! Det är den enda allmänna bryggarbok jag har erfarenhet av men det finns säkert fler.

Även om den finns på nätet kan jag rekommendera en tryckt bok också. Det är vädligt skönt att luta sig tillbaka i en fåtölj med en kopp kaffe och ha en riktigt bok att läsa också! Webbboken är bra som sannreferens, men ska man läsa en bok från pärm till pärm föredrar jag definitivt en tryckt bok. Palmers bok är bra och du kommer inte att bli besviken om du inte har något emot engelska.

På svenska är det väl Ekelins bok som gäller antar jag som måga tycker är bra. Men jag har inte läst den själv, den har varit slut en tid verkar det som.

/Fredrik

Hej,
Förutom att rekommendera John Palmers bok "How To Brew" har ju även SHBF en del läsvärd info som t.ex Helmaltsbryggning med minimalt bryggverk

En annan bok på engelska som jag hört mycket bra om är "Homebrewing for Dummies" av Marty Nachel.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

7 Senast ändrad av jan_johansen (2005-11-06 21:58:07)

Jag började själv med all-gain och om du vill börja med det är det fint. Bara kom ihåg det där med tålamod som jag nämnde. Det är genom sina misstag man lär sig.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Appopå Palmers bok så sa han för ett par månader sedan att han filar på en uppdatering av boken som verkar ska tryckas någon gång under nästa år.

/Fredrik

OK.
Då beställer jag "HowToBrew" av Palmer och lusläser den först.
Sen får jag se om jag börjar med extrakt-bryggning eller kör hela racet direkt.
Tack för tipsen.
//Mats

Fredrik skrev:

Appopå Palmers bok så sa han för ett par månader sedan att han filar på en uppdatering av boken som verkar ska tryckas någon gång under nästa år.

/Fredrik

Japp, det stämmer. Jag fick mail från John Palmer senast idag, och planen är att den tredje upplagan ska komma ut i maj 2006 på Brewers Publications. Tyvärr kommer priset att bli lite högre än för den nuvarande upplagan. Men han skriver:

" ... The next edition is going to be really good, I can promise you that!
Cheers,
John "

Med tanke på hur bra den nuvarande upplagan är så verkar det mycket lovande...

-- Svante

Jag hade tänkt beställa trädversionen big_smile då jag enbart läst den online tidigare, och ville komplettera mitt lilla bibliotek, men då blir det alltså till att vänta....ett halvår! Spänningen kommer nästan att bli olidlig inför nya versionen...woohooo!

Jag får väl trösta mig med Randy Moshers "Radical Brewing" som förhoppningsvis dyker upp i veckan! smile

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte