Plattvärmeväxlare verkningsgrad
Jag har just köpt Humlegårdens minsta plattvärmeväxlare, artnr 8302. Tyvärr är jag inte riktigt nöjd med verkningsgraden.
Jag har en hemmagjord motströmskylare som har ganska bra verkningsgrad. Problemet med den är att vörten rinner så långsamt igenom eftersom den är byggd med glödgat kopparrör med en innerdiameter på 7 mm, ca. 7 m långt. Det tar drygt en timme för 25 l öl att rinna igenom med kokkärlets kran fullt öppen. Verkningsgraden är som sagt bra, jag måste strypa kylvattnet rejält även vid kylning av lager till 7-8 grader. Det är till och med så att det är svårt att reglera temperaturen när jag ska kyla ale eftersom det krävs så lite kylvatten att det räcker att snudda vid kallvattenkranen för att temperaturen ska ändras flera grader.
Jag tänkte att jag skulle snabba upp processen genom att köpa en plattvärmeväxlare istället. Det borde kunna gå fortare eftersom jag måste strypa kylvattnet så mycket med min gamla kylare. Det visade sig att vörten kan rinna betydligt snabbare genom plattvärmeväxlaren. Men för att kyla till 14 grader (skotsk ale) så var jag tvungen att strypa vörtflödet till samma långsamma takt som med min gamla kylare, samtidigt som jag måste köra kylvatten för fullt. Ingen tidsvinst alltså, och ett stort slöseri med kylvatten! Och det var inte ens till lagertemperatur, då hade det gått ännu långsammare.
Vad har ni för erfarenhet av plattvärmeväxlare? Tror ni att det skulle funka bättre för mig med Shirrons växlare eller måste jag gå upp till den dyra Therminatorn?
Plattvärmeväxlaren är bättre än min gamla motströmskylare på ett sätt: den är lätt att desinficera eftersom man enkelt kan koka den tillsammans med slangar och kopplingar i en gryta.