Plattvärmeväxlare verkningsgrad

Jag har just köpt Humlegårdens minsta plattvärmeväxlare, artnr 8302. Tyvärr är jag inte riktigt nöjd med verkningsgraden.

Jag har en hemmagjord motströmskylare som har ganska bra verkningsgrad. Problemet med den är att vörten rinner så långsamt igenom eftersom den är byggd med glödgat kopparrör med en innerdiameter på 7 mm, ca. 7 m långt. Det tar drygt en timme för 25 l öl att rinna igenom med kokkärlets kran fullt öppen. Verkningsgraden är som sagt bra, jag måste strypa kylvattnet rejält även vid kylning av lager till 7-8 grader. Det är till och med så att det är svårt att reglera temperaturen när jag ska kyla ale eftersom det krävs så lite kylvatten att det räcker att snudda vid kallvattenkranen för att temperaturen ska ändras flera grader.

Jag tänkte att jag skulle snabba upp processen genom att köpa en plattvärmeväxlare istället. Det borde kunna gå fortare eftersom jag måste strypa kylvattnet så mycket med min gamla kylare. Det visade sig att vörten kan rinna betydligt snabbare genom plattvärmeväxlaren. Men för att kyla till 14 grader (skotsk ale) så var jag tvungen att strypa vörtflödet till samma långsamma takt som med min gamla kylare, samtidigt som jag måste köra kylvatten för fullt. Ingen tidsvinst alltså, och ett stort slöseri med kylvatten! Och det var inte ens till lagertemperatur, då hade det gått ännu långsammare.

Vad har ni för erfarenhet av plattvärmeväxlare? Tror ni att det skulle funka bättre för mig med Shirrons växlare eller måste jag gå upp till den dyra Therminatorn?

Plattvärmeväxlaren är bättre än min gamla motströmskylare på ett sätt: den är lätt att desinficera eftersom man enkelt kan koka den tillsammans med slangar och kopplingar i en gryta.

Sv: Plattvärmeväxlare verkningsgrad

Hej!
Kan det vara så enkelt som att du bytt ingångar f vört resp vatten?
Om du är osäker, kolla vilken ingång/utgång som ger störst volym. SKA vara den som vattnet passerar igenom.
Har gjort liknande misstag en gång.....:-)
mvh
Christer

Hej.

Min nyinköpta Shirron funkar bra.  Jag kyler vörten till cirka 14-15 grader på cirka 10 minuter men via pump.  Jag kör inte fullt ös utan 2/3 kanske.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Vad har du för flöde in på kylvattnet?
Värmeöverföringen beror ju på både ytan i värmeväxlaren, flödet av både kylvatten och vört, och temperaturskillnaden mellan kylvatten och vört.

Tack för tipsen!

Christer:

Jag är inte helt säker på hur du menar. Såvitt jag kan se är kylaren helt symmetrisk, det finns inget som skiljer de fyra olika anslutningarna. Instruktionerna anger bara att man ska koppla vatten på ena sidan och vört på andra, i motsatt riktning förstås. Det har ju hänt att jag kopplat min gamla motströmskylare fel så det blev en "medströmskylare" istället, funkar inte alls bra så det märker man direkt.

Portugisen:

Menar du att du kör kylvattnet på ungefär 2/3 eller vörtpumpen?

Svensson.lu:

Jag var tvungen att köra kylvattnet på max (kanske 10 l/min) och ändå strypa vörten rejält (ca 0,4 l/min). Och det trots mitt kallvatten är riktigt kallt så här års, jag mätte det just till bara 4 grader.

Jag får ta och koka vatten och testa för att se om jag får samma resultat. Som det är nu kan jag inte använda den när jag brygger lager, men jag har som tur var den gamla kylaren som funkar även om det tar lite tid.

Jag använder samma PVV från humle och har inga problem med att kyla ner vörten.
I skrivande stund är den tom. uppriggad och dagens dubbel whirlpoolar i grytan för fulla muggar.

Har ca. 25-26L i grytan, ska försöka ta tiden på hur lång tid det tar. Använder ingen pump.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hej Fresta.

Med ventilen kopplad till pumpen är via den (pumpen alltså) som jag kör 2/3.  Kylvattnet går för fullt.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Thomas Fransson skrev:

Jag använder samma PVV från humle och har inga problem med att kyla ner vörten.
I skrivande stund är den tom. uppriggad och dagens dubbel whirlpoolar i grytan för fulla muggar.

Har ca. 25-26L i grytan, ska försöka ta tiden på hur lång tid det tar. Använder ingen pump.

Fick lite stopp i slangen så jag lade ner tidtagningen.

www.bryggradio.com

Hej !

Jag har en likadan och känner inte alls igen din beskrivning. Men det finns ett problem som jag upptäckte första gången jag använde den.
Hur är den placerad? om den är stående på kant fungerar det inte  särskilt bra, den ska ligga med anslutningarna uppåt så att alla skrymslen fylls med vatten och vört.

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Aha! Där har vi det kanske! Jag hade den stående på kant eftersom det var enklare att få plats med slangarna på det sättet. Jag ska prova att lägga den plant istället.

Hej igen Fresta!
Om du har den liggande platt eller på högkant spelar nog mindre roll. Iofs kan det kanske vara lättare att fylla en kylare som ligger platt om man låter vörten självrinna. (Alla kommersiella bryggerier har sina plattkylare stående, men då pumpas vörten )
För att en kylare ska fungera optimalt måste den innehålla större volym kylmedium (vatten) än vört.
Tänk dig kylaren liggande platt: för att den ska kyla maximalt måste vattnet passera i de kanaler närmast "toppen" och "botten". Då kyls vörten "på båda sidorna" av kallt vatten. Om du i stället kör vört i de kanalerna kommer kylningen att ta längre tid.
Varför inte prova att fylla en ingång och sen mäta volymen. Upprepa förfarandet med den andra. Volymerna kommer att skilja sig åt. Den ingång som innehåller största volymen ska du köra vattnet igenom. Ett enkelt test som hjälpte mig:-)
mvh
Christer

Ja, du har rätt. Det går faktiskt att se att de yttersta plåtarna är hoppressade kring ingångarna på ena sidan, så den sidan bör alltså anslutas till vörten så att den inte flödar i de yttersta facken! Värt att pröva nästa gång.

Om man kollar på baksidan på motsvarande, är det då de in/utlopp som har en mindre "cirkel" stansad i godset
som är avsett för vörten, så har jag alltid kopplat det iallfall, men jag kan ju gjort fel.

www.bryggradio.com

Bryggde Mild Ale idag och passade på att testa plattvärmeväxlaren lite mer.

Först kunde jag konstatera att jag mycket riktigt hade kopplat vörten genom de yttre facken, så jag gjorde tvärtom nu. Det rymdes 110 ml vatten i vörtkanalen och 116 ml i vattenkanalen.

Jag prövade att kyla vatten från 99°. Kylvattnet höll 4,1° och flödet var ca 10 l/min.

Test 1: fullt flöde på vörten, 1l på 23 s. Resultat 19,1°.

Test 2: strypt flöde på vörten till 1l på 58 s. Resultat 8,7°.

Så jag kan konstatera att verkningsgraden är betydligt sämre än min hemmabyggda motströmskylare - där är också kylvattnet rejält varmt när det kommer ut.

Värmeväxlaren är annars snabb och bra när man brygger ale. Jag kylde 29 l ale till 17° på 20 minuter. Skönt att korta bryggdagen med en halvtimme. Fast jag behövde ha rejält flöde på kylvattnet, jag mätte inte men det var nog minst 10 l/min.

Prövade på nytt vid lagerbryggning. Jag kylde 39 l vört till 12° med kylvattenflöde 15 l/min. Glömde tyvärr mäta kylvattentemperaturen och tiden men jag uppskattar dem till 4° och 30 min.

Det gick i alla fall snabbt, men kylvattenförbrukningen på 450 l tycker jag är i mesta laget.

hade man varit ingenjör hade man nog kunnat att teoretiskt räkna ut vattenmängden som går åt att kyla den mängden vört, när man har alla fakta.
Hur effektiv är en kopparspiral i jämförelse? Jag kokar bara 10 liter, så tänkte det skulle va enkelt med en sån kanske.
Men vi pressar plåtarna till plattvärmeväxlare till alfalaval på jobbet. Både dom rostfria och kopparfolien. Håller på att körsöka få tag i en växlare av ok storlek då dom tyvärr monteras i lund. Men borde ligga några demo ex i gömmorna nånstans. Tyvärr är det ju hårdvaluta, eftersom dom används i bilindustrin som oljekylare.
Vilka mått bör den hålla för att det ska vara lönt att testa?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house