E-kolv…

Jag läste i någon tråd här i forumet att e-kolven i Humlegårdens sortiment har en välvd botten och att detta var ett problem om man ville använda en magnet-loppa för omrörning. Borde ju även vara problematiskt om man vill värma på vanlig el-platta. Gäller detta alla storlekar? Jag är främst intresserad av 3 liters-varianten. Och i så fall, känner någon till något alternativ?

Sv: E-kolv…

Jag gissar att det är samma 3liters som den jag fick och den är helt annorlunda än den tidigare 2 liters jag hade med ojämn botten.
Ang. att koka så tror jag inte det ska vara några problem oavsett. Det är inte så rysligt stora ojämnheter det rör sig om.

Har induktion så jag koker i gryta o häller över.
Hoppas ngn annan kan fylla på med mer info om det behövs.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tack vare Thomas har vi gjort vår leverantör uppmärksam på detta för att säkerställa att de E-kolvar vi får hem numera ska vara tillräckligt plana i botten även för omrörare. Alla E-kolvar vi har sålt funkar bra på elplatta.

-- Svante

Ah, kanon! Då blir det till att slänga iväg beställningen nu. Tack!

Apropå att använda E-kolven på elplatta, tänk på

OBS: Viktigt är att kolven och föremålet den placeras på har samma temperatur och det kan förekomma att glas spricker om det inte är fallet. Man ställer alltså kolven på plattan innan man slår på värmen.

-- Svante

Bra tips! Nu har jag faktiskt lyckligtvis gasolspis och det ska väl funka bra? Undrade mest för framtiden om jag skulle flytta till elplatta en vacker dag.

Men ganska värmaförändringståliga ska de väl vara? Spräckte en stor glasburk häromdagen när jag tänkte kyla min heta ättiksinlagda gurka med kallvatten, men jag tänkte att det var Ikeas fel och inte mitt...?

Allt labbglas ska vara gjort av borsilikatglas som är mycket mer värmetåligt än vanligt silikatglas (ikea) så du kan vara lugn.

Jag brukar själv ta min ekolv direkt från spisen ner i kallt vatten utan att det har spruckit än (peppar peppar...)