Humlearom

Av ren slump när jag sökte på "arom" i webbutiken hittade jag detta:
"humlearomtabletter 10 st à 5 gram  Produktnr:    4981"

Nyfiken som jag är undrar jag om någon provat det?
Jag har i princip slutat helt med torrhumling eftersom jag tycker att den vegetativa smaken inte är särskilt trevlig.

Fås samma växtsmak av dessa aromtabletter?

Ett par frågor till Humlegården:
Hur länge har det funnits i sortimentet?
Det verkar inte gå att hitta i webbutiken via "normala"  val under "Humle" eller "Tillsatser"?

Sv: Humlearom

Hej Kenneth.

Jag stötte på humlearomtabletterna av en slump när jag var på bryggerimässan i Nürnberg i höstas. Tyckte det verkade vara en kul grej, så jag beställde hem lite i samband med ordinarie hemtagning av 2004 års skörd från USA (tabletterna kommer därifrån). Så vi har haft dem sedan några månader.

Har inte hunnit testa dem själv ännu (de senaste ölen jag bryggt har inte varit öltyper som ska ha humlearom), och tydligen inte heller hunnit se till att de kommit in i webbutiken på rätt sätt. Det borde finnas en underkategori Humleextrakt, så att man kan hitta dem när man bläddrar i butiken. Jag ska fixa till detta så snart jag hinner.

Som "hittelön" skickar vi ett paket till dig, så du kan testa själv.

-- Svante

Sv: Humlearom

Tack för provexemplaret.
Jag testar det på min nästa ale.

Sv: Humlearom

Hej

Har du provat humletabletterna? Det vore intressant att höra hur resultatet blev, även om jag är skeptisk till dylika ting.

Micke Granath

Sv: Humlearom

Jag har skam att sägandes ännu inte vågat prova dem.
Jag har i och för sig inte heller bryggt en ale ännu wink
Jag funderar på att ha i dem i min nästa lager istället.
Ska brygga den i helgen som kommer.
Så om någon månad kan jag berätta hur det blev.

Sv: Humlearom

Hej
Jag har provat att torrhumla med humletabletterna och det med bra resultat.
Dock räcker det med en tablett till ca 22L och behöver lagras innan
det blir bra.
Jag hade det i en pilzz och smaken blir åt Jeverhållet.
Örtig och frisk smak.
MVH Erik

Sv: Humlearom

vad är en pilzz?

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Sv: Humlearom

Det är det tyska ordet för svamp. Fast det stavas med ett z, precis som på Falcons burkar.

Think globally. Drink locally.

Sv: Humlearom

Erik Gandarve skrev:

Hej
Jag har provat att torrhumla med humletabletterna och det med bra resultat.
Dock räcker det med en tablett till ca 22L och behöver lagras innan
det blir bra.
Jag hade det i en pilzz och smaken blir åt Jeverhållet.
Örtig och frisk smak.
MVH Erik

Det låter lite som torrhumling.
Ska bli spännande att prova.
Pilsöl är nog godare än Pilzöl wink

Sv: Humlearom

Ok sorry för misstaget.
Fotsvampsdricka är ju inge vidare.
Borde ha skrivit lager.
MVH Erik

Sv: Humlearom

Erik Gandarve skrev:

Ok sorry för misstaget.

Ingen fara, jag förstod precis vad du menade. Kunde bara inte hålla mig.

Think globally. Drink locally.

Sv: Humlearom

Jag har nu använt ett stycke humlearomtablett i 26 liter Rauchbier.
En mycket trevlig humlearom som ger en lite extra dimension till ölet.
Man slipper gräsigheten som torrhumlingen ger.
Mycket positiv till detta.
Kommer att använda humlearomtabletter till fler öl i fortsättningen.

13

Sv: Humlearom

Jag måste varna lite för humletabletterna.

Jag torrhumla ett 19L fat med .5-1 tablett och det har givit en konstig matallisk smak som inte givit sig på en månad.

Vilken ölsort som denna humle passar i vet jag ej men till en bitter passade det inte alls verkar det som.

Det vore bra om det anges på förpackningen vilken sorts humle som aromen koncentrerats från. Jag känner alls inte igen lukten.

Påminner faktiskt om PrippsBlå å det var inte angenämt.

Kan detta vara ett måndagsexempel eller vad tror ni andra?

/skrev tentamen i dag i förvaltnings-, IP- och EG-rätt---->livet leker

Sv: Humlearom

Vet inte om det är din "torrhumling".
Jag har slängt i den o koket precis innan kylningen.

Möjligt att den passar bättre i en lager än ale.
Metallisk smak kan dock komma från andra saker, möjligen finns det en risk att den sjunkit till botten och legat och  frätt upp lite av metallen i fatet.

Sv: Humlearom

Jag hade med en "Modern Ljus Lager" som var gjord med Humlegårdens aromtabletter. Själv tyckte jag, precis som mw, att den drog åt de kommersiella lagerölen men den fick ganska hyfsade domaromdömen, 33 poäng i genomsnitt. Aromtabletterna borde passa bra till de flesta sydtyska öltyperna.

Domarkommentarna till aromen;

1. Frisk blommig humlearom med en botten av malt. Humlet har fyllighet med lite citruston. Lite päronsplit i tonen.

2. Viss maltighet. Torr träig humledoft. Fruktestrar.

3. Härlig humledoft. Aning citruston. Fruktestrar.

4. Tydlig humledoft. Fruktig. Lätt fenolisk. Fruktestrar.

/PeO

16 Senast ändrad av mw (2007-06-07 19:55:19)

Sv: Humlearom

Peo: Torrhumlade du? Ev. passar inte dessa tabletter till det.

Metallsmaken kommer def. från humlet iom att jag smakade ölen innan torrhumlingen och då var allt ok och 5 min efter tillsatsen till fatet fick jag en mkt intensiv men "kantig" smak, doft.

Absolut inte frisk eller blommig och inte i närheten av citrus. Doften påminner om den tristaste lager du kan hitta.

Jag är lite osäker på om jag vågar försöka iom att det kanske förstör nästa sats. Kanske ska man inte bara använda tabletterna utan de är tänkta att kombineras med lite färsk humle.

Sv: Humlearom

Ja, jag löste tabletterna i kokat och svalnat vatten som tillsattes direkt i den färdiga kolsyrade ölen.

/PeO