Mer Vinjäst

Hej,
Ni har Fermentis öljäst i sortimentet, finns det då möjlighet att ta hem deras vinjäst också?

Det är torrjäst så det står sig ju ett tag på lagerhyllan om inte efterfrågan är så stor. Ni har ju Lalvins torrjäster men jag skulle uppskatta lite variation.

De torrjäster jag tänker på (och som finns) är dessa från Fermentis:

Côte des blancs   
Montrachet 
Pasteur Champagne
Pasteur Red
Premier Cuvee
Safdistil C-70

Sv: Mer Vinjäst

Hej Weinkeller.

Jag tog upp detta med Fermentis så sent som i onsdags, när de besökte oss här på Humlegården. Tyvärr har de bara sina vinjäster i 500-gramspaket och jag försöker få dem att förstå att det finns en stor marknad även för hemtillverkning av vin.

Förhoppningsvis kan det bli något av det men jag tror tyvärr inte man kan räkna med att det kommer inom den närmaste framtiden.

-- Svante

Sv: Mer Vinjäst

Då är alltså informationen på denna internetsida felaktig?
http://www.fermentis.com/FO/80-Wine/80- … angeHW.asp
Eller menar du att man minst måste köpa 100st förpackningar a 5g åt gången?

Sv: Mer Vinjäst

Weinkeller, tack för denna information!!

Otroligt att jag fick nekande svar från Fermentis representant på min direkta fråga om de har vinjästerna på småpaket för hemmabruk! Antingen visste han inte bättre eller så mörkade han detta. Det ser ut som att de bara säljer småpaketen på andra sidan Atlanten, om man tittar på http://www.fermentis.com/FO/flash/80-13 … torsHW.asp . Det borde han dock ha sagt till mig om det är så och om han visste om det. Jag nämnde uttryckligen för honom att marknaden för hemtillverkning av vin är stor i USA och Kanada.

Men jag ska absolut ta upp detta med honom redan i morgon!

-- Svante

Sv: Mer Vinjäst

Det finns ju andra fabrikat också, ex. säljer Brouwland "Kitzinger".

Lite intressant/kuriosa om det. Kitzinger var ju ett av de första vinjästfabrikaten i Sverige och kom hit redan 1926.

Men lite har hänt sedan dess. Så här skriver den gamle vinbryggarprofilen ingenieur Harry Edelmann i sin vitt spridda vinbok från 1930-talet:

" Godtag aldrig annat jästfabrikat än Kitzinger, ty även en hel del mindervärdiga fabrikat finnas nu i handeln. Särskilt avrådes från användandet av torr vinjäst.... Torr vinjäst kan aldrig betraktas som fullgod. Dylik är därför av den tyska vinlagstiftningen förbjuden att användas inom druvvinindustrien, och tyske inrikesministern har sedan år 1926 flera gånger utsänt varning för dylik."

Såvitt jag förstår är den Kitzinger som Brouwland säljer en torrjäst.

Förresten - varför är det nästan bara ingenjörer som skriver hembryggarböcker i Sverige?

Sv: Mer Vinjäst

Kitzinger är ju helt klart ett alternativ också för att bredda utbudet.

Sv: Mer Vinjäst

Björn Petersson skrev:

Förresten - varför är det nästan bara ingenjörer som skriver hembryggarböcker i Sverige?

Touché!

-- Svante