Det finns ju andra fabrikat också, ex. säljer Brouwland "Kitzinger".
Lite intressant/kuriosa om det. Kitzinger var ju ett av de första vinjästfabrikaten i Sverige och kom hit redan 1926.
Men lite har hänt sedan dess. Så här skriver den gamle vinbryggarprofilen ingenieur Harry Edelmann i sin vitt spridda vinbok från 1930-talet:
" Godtag aldrig annat jästfabrikat än Kitzinger, ty även en hel del mindervärdiga fabrikat finnas nu i handeln. Särskilt avrådes från användandet av torr vinjäst.... Torr vinjäst kan aldrig betraktas som fullgod. Dylik är därför av den tyska vinlagstiftningen förbjuden att användas inom druvvinindustrien, och tyske inrikesministern har sedan år 1926 flera gånger utsänt varning för dylik."
Såvitt jag förstår är den Kitzinger som Brouwland säljer en torrjäst.
Förresten - varför är det nästan bara ingenjörer som skriver hembryggarböcker i Sverige?