La trappe

Vinter och vårens projekt blir att göra trappistöl. Tanken är att så långt det går följa samma procedur som trappisterna och smakar det bra/är skoj att göra kommer
jag nog att köpa "brew like a monk". Men innan dess skulle jag vilja prova på att göra en La trappe klon, min nya favorit bland trappistölen. Såväl deras blonde, dubbel och trippel
är mycket god men jag tänkte ge mig på antingen dubbeln eller trippeln. Så alltifrån renodlade recept till bra tips mottages tacksamt. En viktig fråga är vilken jäst la trappe använder.
Finns den att köpa? Ska man odla upp den själv från några flaskor? Tacksam för svar.

Sv: La trappe

Jag har boken och den är intressant läsning för oss ölnördar. Boken är väl främst inriktad på de belgiska trappistölen så därför finns det inte så mycket information om det Nederländska klostret. Det jag kan få fram om dubbeln och trippeln ur boken är följande:
             OG     ABV    Attenuation    EBC    IBU
Dubbel   1,066   7%     80%              95       12
Trippel   1,076   8,3%   81%              40       14

Jäst, malt, socker, humle hittar jag inget intressant om. Dock så är väl det bästa att propagera jäst från flaskorna så är du säker på att få samma. Dessutom får du ju en ursäkt att dricka några stycken. Har inte haft nöjet att smaka
andra än Trippeln men den var god.

Jästen i La Trappe är mycket enkel att odla upp. Den sista jag drack propagerade jag för att använda senare
med någon dl vört. Den jäste igång mycket snabbt...

Jag har ännu inte gjort någon La Trappe dock, så jästen står i ölkylen fortfarande...

//James

"A good brew is the best companion when contemplating"

Hej

La trappe är absolut min nya favvo, nederlänsk, det kvittar, den är bättre än Hoegaa.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tack för tips. Det blir en trippel om jag känner att jag har tillräckligt med kunskap. En trippeljäsning låter komplicerat, vet ännu inte riktigt vad det innebär.
Jag köpte fyra flaskor som jag ska försöka odla upp på lördag. Men det vore intressant att veta vilken jäst man ska köpa om det inte skulle funka.

Fortfarande många frågor. Maltkompott kan jag nog gissa mig till men IBU 14 låter väldigt lite, vad tror ni det ger för humledosering och vilken slags humle?

BC3787 Trappist High Gravity (Chimay) är ju ganska ofelbar, även om jag inte kan svära på att den är exakt som La Trappe.

Tripel skall väl ha lite högre beska, 14 låter onekligen lite. Brukar gilla Perle som bitterhumle i Trappistöl, men vad som helst som är lite neutralt borde fungera. Tettnanger funkar bra ovanpå, Styrian Goldings är också rätt. Hallertauer har jag inte provat, men det lär fungera.

Think globally. Drink locally.

Hej

Är det den nederlädska veten vi pratar om? La Trappe wit?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20