1 Senast ändrad av megen (2010-03-12 12:20:08)

Infektion?

Hej!

Jag har fått problem med min imperial stout.
ca 1,5 dygn efter jag ställt den på jäsning skummade hinken över.

Jag desinfecerade en ny jäshink och tappade om det, allt utom skummet.
Märker på en gång att det jäser som satan. det fräser nästan i jäsröret och skummet stiger väldigt snabbt.

jag hade ett og på 1.102 ungefär så det kanske är därför? 23liter i hinken (vanlig öltunna)
Tvåliters förtikultur på skottish ale
Tror ni att det är en infektion?

Sv: Infektion?

Dom brukar jäsa som bara den när det är högre OG.
Skummet går ändå upp till locket, men jag har inte haft problem med att det skummar över.

Jag tror du kan vara lugn.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

ok tack! Nu är tunnan inne i badrummet iaf och skummet är uppe mot locket. haha vi får se hur det här blir.

Om du ställer den några grader kallare så får du en lugnare jäsning. Mindre estrar får du på köpet också om du nu vill det.

ok. jäser vid ca 20 grader nu, så slår av elementet ett tag.

megen skrev:

"tappade om det, allt utom skummet"

"jag hade ett og på 1.02 ungefär så det kanske är därför? "

"skottish ale"

"Tror ni att det är en infektion?"

Hade det varit någon av utpräglade överjästerna ex. London III, London ESB etc. skulle detta vara nästan normalt. "Skummet" i det fallet skulle då vara övervägande jäst vilket man egentligen, åtminstone i början, brukar vilja ha kvar i jäshinken. Men Scottish? - det här "beteendet" har jag knappast märkt med den jästen men jag brukar jäsa den svalt. Hur varmt hade du?

Infektion verkar inte troligt - smakar och doftar det jästigt och någorlunda friskt så är nog inte detta fallet.

Men din uppgift om OG 1.02 verkar lite konstig - det är ju ett värde som indikerar närmare slutet på jäsningen - OG ska ju vara det man inleder med innan jäsningen. Knappast ens svagdricka börjar med ett sådant lågt värde.

Sammanfattningsvis tror jag nog inte det är någon fara. Ställ det lite svalare och låt det jäsa ut.

missade ettan där. 1.102 ska det vara.

kring 20 grader hade jag. 19-21

Smaken och lukten är frisk och jästig. ingen som verkar fel i övrigt. Skummet ser ut som det brukar göra fast mycket mer såklart.

Det kan vara en bra ide
jäser mitt primärt vid 17 och avslutar på 21.
Kanske därför min inte skummar över.

www.bryggradio.com

megen skrev:

missade ettan där. 1.102 ska det vara.

kring 20 grader hade jag. 19-21

Smaken och lukten är frisk och jästig. ingen som verkar fel i övrigt. Skummet ser ut som det brukar göra fast mycket mer såklart.

Hej

Om du hade 1.102 samt har en 75 % utjäsning så stoppar ditt Fg på 1027
Då bör du få en alc på närmare 11 %

Hur mycket jäst hade du? hur stor var din kultur?

Nu är jag jag inte så där jätte van med att brygga "Super Super" starka öl. Min starkaste öl var förra sommaren en en Foregin Stout på 8.5 %. Den blev väldigt god efter någon månad.

För det första, du behöver inte vänta "flera" år innan du smakar. Eftersom din öl är så där väldigt stark så "räcker" det med ca 2 månader.

Jag tror att du har fått något fel, tyvärr en infektion eller något liknande, det skall inte skumma även efter en om tappning på ett sådant starkt öl.

Tag ett SG på ölet samt häll upp en god whisky du gillar. Först så häller du upp din öl i ett 33 cl glas. Va helt nykter, inga smaker i munnen. Drick 15 cl gör en vintest. Skriv ner direkt vad du tycker. Skölj munnen, med bröd samt vatten.
Drick resten gör om det första.

Är du en van hembryggare samt tycker du om dina ordinarie öl från 1-10.

Betyg direkt din stout.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Det lugnade sig när jag statte ner temperaturen till 16-17 grader.
Så man får hoppas att det inte är nåt skit i ölet.

Det luktar väldigt gott om jäsningen iaf. min sambo håller inte med smile

Har haft en infektion förut i en brygd men det var först vid efterjäsningen som det hände. Hela brygden luktade fränt som plast/gummi eller diskmedel. Hade samma konstiga bismak också, även efter 3 månaders lagring på flaska. Jästen flöt runt en centimeter från botten och ner. Normalt sett brukar den ju lägga sig som en kaka.

11 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-03-14 14:13:46)

Låter bra.
När jäsningen stillat sig och är på väg att avta kan du med fördel låta
ölet stå lite varmare igen runt 20-21grader.
På så vis kan jästen rensa upp lite ex. diacetyl (beskrivs som smör eller popcorn med smörsmak)
Även n del högre alkoholer, acetaldehyd (gröna äpplen) osv.

Försök att stoppa undan ett par flaskor av denna så länge du kan.
Jag håller på att samla 25cl flaskor till mina ex. barley wines och imperial stouts osv.
Man vill ju öppna en flaska lite då och då o se vad som har hänt, o dubblar man antalet flaskor så
finns det ju en risk att man till slut har ett par öl med 5-10 år på nacken smile

www.bryggradio.com

Jo det har lugnat sig nu. så jag har höjt temperaturen. Man skulle haft några 25cl flaskor. För jag vill lagra några i ett antal år och ta fram lite då och då.  Brukar vara lagomt att dela upp en 33a Imperial Stout på två personer. Häller då upp dem i mina congacskupor. tycker om att dricka ur dem. Men jag planerar att köpa lämplgare glas.

Tänkte meddela att jag tjuvsmakade en flaska idag. Hade jäst upp allt socker i flaskan på bara 1½ vecka. Och smaken var juvlig, kommer säkert bli mycket bättre när den har stått till sig nån månad.
Men detta var verkligen min mest lyckade bryggning hittils.
Vi har egen brunn med rätt hårt järnrikt vatten vilket borde passa utmärkt till en imperial stout. Så det kommer bli fler av den varan. smile