Red Rascal Amber ale

Hej.

Tänkte dela med mig av mitt recept för en röd american amber ale kallad Red Rascal.  Har ju bryggt några american ambers och denna är det andra gången jag brygger (ungefär).  Amber ales får ju sin färg från användningen av mer karamellmalt och evt lite rostad malt typ chokladmalt.  Med lite mer maltighet och karamell blir det möjligt att fläska på med humlen utan att ölet blir enformigt.

Namn: Red Rascal
Typ: American Amber Ale
Mängd: 20 liter
OG: 1.057
FG: 1.015
ABV: 5.5%
IBU: 56
EBC: 28

3000gr Belgisk Pale malt - 7 EBC, 58%
1000gr Golden Promise Pale malt - 7 EBC, 19%
325gr Münchener malt - 20 EBC, 6%
325gr Biscuit malt - 62 EBC, 6%
160gr Aromatic malt - 65 EBC, 3%
150gr CaraMunich - 100 EBC, 3%
100gr CaraVienne - 57 EBC, 2%
100gr Special B - 317 EBC, 2%

Malten stegmäskad:
Syrarast 42C: 20 min
Försockringsrast 1 62C: 45 min
Försockringsrast 2 67C: 25 min
Försockringsrast 3 70C: 20 min
Utmäskning 78C: 15 min

2,5gr Vanguard (kottar), 5,7% - FWH
14gr Simcoe  (kottar), 12,9% - 60 minuter
14gr Centennial  (kottar), 11,7% - 60 minuter
10gr Simcoe  (kottar), 12,9% - 10 minuter
10gr Centennial  (kottar), 11,7% - 10 minuter
10gr Vanguard (kottar), 5,7% - 10 minuter
15gr Simcoe  (kottar), 12,9% - 1 minut
15gr Centennial  (kottar), 11,7% - 1 minut
15gr Vanguard (kottar), 5,7% - 1 minut

Koktid: 90 minuter

Jäst: Wyeast 1272 American Ale II

Har tappat om ölen på sekundär. Mycket vacker och en humla lukt.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Red Rascal Amber ale

Intressant, fick ett liknande infall efter att jag konsumerat ett par Red Seal en kväll. Så på stora hembryggardagen gjorde jag en sats enligt nedan. Ölen är på flaskjäsning nu så om några veckor vet man resultatet.

West Coast Amber (Red Seal inspirerad öl)
Batch Size: 23,00 L
Boil Size: 27,00 L
Estimated OG: 1,054 (preboil 1,048, Est FG 1,014, fick FG 1,011!)
Estimated Color: 31,6 EBC
Estimated IBU: 38,7 IBU
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
4,50 kg Viking Pale Ale (4,6 EBC) Grain 77,45 %
0,30 kg Crystal Malt - 60L (Thomas Fawcett) (118,2Grain 5,16 %
0,30 kg Melanoidin (Weyermann) (59,1 EBC) Grain 5,16 %
0,30 kg Munich I (Weyermann) C (14,0 EBC) Grain 5,16 %
0,20 kg Viking Enzym Malt (5,9 EBC) Grain 3,44 %
0,11 kg Caraaroma (Weyermann) (350,7 EBC) Grain 1,89 %
0,10 kg Pale Chocholat (550,0 EBC) Grain 1,72 %
20g Simcoe [12,90 %] (60 min) Hops 23,7 IBU
20g Simcoe [12,90 %] (Dry Hop 4 days) Hops -
20g Amarillo Gold [9,50 %] (12 min) Hops 7,3 IBU
15g Cascade [7,80 %] (12 min) Hops 5,0 IBU
25g Amarillo Gold [9,50 %] (2 min) Hops 1,8 IBU
13g Cascade [7,80 %] (2 min) Hops 0,9 IBU
1 Pkgs American Ale II (2l starter)

Total Grain Weight: 5,81 kg
Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge
75 min ,Mash In Add 17 L of water at 75C to achive 67C
Sparge 16l 75C

LOGG:
Förkultur två dagar innan med Activator smack pack. 200g maltextrakt + 2,2l vatten +4g cascade kokade 10min.
2010-01-30. Bryggdag, kom igång kl 07.00 pga morgonpigga barn. Mäskade som vanligt och fick preboil på 1,048, helt enligt plan.
Koket kom igång 10.15. Slängde i lite FWH från alla givor, ca 4-5g.
Idag Kyler jag vörten ute i snön mer än 25 minus ute.
2010-02-02: Första dygnet jäste ölen i ca 22-23 grader. Därefter i 19-20 grader.

2010-02-05:Har varit lugnt i jäsröret ett tag. Bra mängd och pigg jäst har i princip redan ätit klart, öx mätt till ca 16. Tappade om till sekundär och i med 20g Simcoe till torrhumlingen. Tillsatte även 1l vört med styrkan 55 öx för att minska infektionsrisk och oxidation. Tre dygns torrhumling innan påsen tas upp och sedan ytterligare 5dgr på sekundär innan flasktappning. Tog till vara på två burkar tvättad jästslurry ca 10-15cl.

2010-02-08: Flyttade in tunnan i 22 grader igen och avlägsnade humlepåsen.

2010-02-12: Mätte Oechsle till 11! Jästen är ett riktigt maltsockermonster. Tappade på 44 halvliters och två 33cl kapsylflaskor, inte fy skam när kostnaden för ölen hamnar på ca 200kr totalt. Primade med 190g bryggsocker värmt i 1l av ölen. Märkte med W.
Mycket humlekaraktär och torr, rejäl beska och något tunnare kropp än tänkt. Tog även till vara tvåstegstvättad slurry från sekundären i två burkar.

Kan du inte posta en bild på ölen?  Skulle vara kul att se färgen!

/Pål

Jag försökte mig på att brygga en Amerikansk Amber Ale för ett tag sedan. Jag tog i ordentligt med Crystalmalt och mäskade vid 67'C och tänkte att det skulle räcka för större kropp.
Men jag tyckte den blev lite för torr. Eller så överdrev jag humlandet en aning... Hursomhelst, den blev smarrig, men om jag gör om den så drar jag ner torrhumlingen och mäskar vid 68'C.
Kanske borde ha varierat maltsorterna lite mer också, när jag tänker på det.
Den fick en riktigt fin färg i alla fall, röd och skön.

OG 1,055
FG 1,012
41 IBU
24 EBC

61% Pilsnermalt
15% Wienermalt
14% Crystalmalt
10% Puffat vete

10 min Proteinrast 54'C
70 min Försockring 67'C
Utmäskning med dekoktion 77'C

14g Chinook 60min
19g Centennial 30min
30g Centennial 1min
Torrhumlad med 12g Amarillo och 19g Centennial i 13 dagar (i primären).

Jäst S-05, sammanlagd tid i jäshinken knappt tre veckor.

Tappade upp på fat och flaska med priming. Senare tappade jag upp fler flaskor med beer gun, efter att ölen fått klarna på fat i kylen.

Ser att ni fläskar på ordentligt med olika maltsorter. Är det inte möjligt att göra en red seal med.. säg tre maltsorter?

Btw Viking pale ale har jag inte hört talas om, vad är det?

Cabrón: Jag är oftast helt emot att använda en massa olika maltsorter utan en vettig anledning, den här gången blev det så för att använda upp en del slattar jag hade kvar. Enklast är oftast bäst annars. Vet inte receptet på en "Red Seal" så där går jag bet på om det räcker med tre maltsorter. Jag fick bara inspiration att göra någon välhumlad amber amerikanare när jag girigt klunkade i mig den smaskiga ölen.

Angående Vikingmalten så kan den köpas på bla humle.se, finns mer info här:
http://www.vikingmalt.com/?id=203

Okej, att ha slattar över är väl en bra anledning nog att använda sig av många olika maltsorter, något även jag gjort.

Är för övrigt intresserad av en red seal klon då jag tycker ölen är enkel i sin smak och väldigt väldigt god.

8 Senast ändrad av Kristall-Klas (2010-02-24 18:57:11)

Jag för min del hade ingen Pale ale-malt hemma och ersatte det med pilsner+wienermalt.
Efter att ha snubblat in i den här tråden, så blev jag hemskt sugen på att göra en "kvalitetskontroll" och passade på att fota eländet.
Den var faktiskt väldigt smarrig. Men hälften av torrhumlingen hade kanske varit nog, den här gången i alla fall...
http://www.humle.se/punbb/images/upload/17_P1070288%20copy.jpg

Hej Pål

Jaha har Amerikanerna hittat på en ny sorts öl. Red Rascal. Är det en "vanlig Amber ale"?

Det är faktisk svårt att brygga en APA, minsta lilla fel, eller rätt så har du en amber. Finns det nu oxså en red one.

Jag gillar APA, jag gillar Torpedon, ok den är IPA, jag gillar Liberty Ale, jag gillar SNPA.

Den sista tiden så har jag så sakteligga börjat gilla Red Seal Ale, den är en amber eller?

Skall jag va ärlig så har jag ingen aning efter några Torpedo vilken är vilken.

En Red seal Ale full med cascade samt en BU på 45 samt en Torpedo som är en IPA med en BU på 70, jag bara älskade Torpedon, hej hej på Torpedon.

Glider Alen in i varandra?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

10 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-02-27 00:39:06)

Ja en IPA behöver ju nödvändigt vis inte vara gul till färgen ölet kan vara amber och samtidigt en IPA

Bryggde för ett par dagar sedan en lätt amber IPA där jag använde en smula melass till att sätta färg på tillvaron.
Körde med hop bursting dvs. började tillsätta humle när det återstod 15min av koket.
Avslutade sedan med 50g Nelson Souvin vid whirlpool.
Ser fram mot att dricka denna, den doftar gott smile

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

11 Senast ändrad av Portugisen (2010-02-25 15:58:54)

Bo. American Amber ale är ju en "utbrytare" från den klassiska American Pale ale.  Startar vid 20 EBC och slutar vid runt 35 EBC.  Benämningen Amber ale har kommit senare, det är därför Red Seal titulerar sig APA trots att den numera är en amber ale.

Red ale är än så länge ingen egen öltyp och jag tvivlar på att den kommer att bli det heller.  Red ale är bara en beskrivning av färgen, en amber ale kan ju vara både mörkt gyllene, bärnsten, koppar och röd och rödbrun.  En red ale ryms inom definitionen av american amber ale.

Nu får gärna någon mer erfaren rätta mig om jag har fel, men så vitt jag förstår är rött en nyans i ett öl som inte går fastställa i EBC och SRM skalorna.  En öl kan ha samma EBC och vara både kopparfärgad eller rödaktig.  Rött är en nyans som blir starkare tack vare vissa ingredienser, t.ex. vissa mörkare karamellmalter, melanoidin malt, och mindre mängder chokladmalt, svartmalt, rostat korn.  Använder jag andra malter kan jag ha samma EBC-tal men med liten till nästan ingen röd nyans i ölet.

Men ett riktigt fint rött öl, som det som Klabbe visar ovan, ser sjukt gott ut, tycker du inte?  Med en sådan färg skulle väl vem som helst hellre vilja kalla sitt öl för en Red ale än Amber ale, eller hur?

När det gäller antalet malter i mitt recept är det både pga av "slattar" såväl som viljan att fläska på lite.  Det är många belgiska malter i receptet för att jag ville prova lite. I första försöket hade jag en eller två malter till, så man kan säga att jag är på gång att banta receptet. 

Om det är någon poäng med mit recept så är det nog att den bara har totalt 7% med karamellmalt. Den röda färgen får den således inte bara genom karamellmalter. Det gör också ölet maltigt i smaken utan att bli för söt.  Skulle säkert kunna banta bort den ena pale malten och evt också munchenermalten, men samtidigt skall man ju inte peta för mycket på något som funkar.

Men visst kan man göra en red ale utan massor av olika malter.  Här är ett annat recept på en american amber ale med en fin röd färg.  Vill inte påstå att den smakar som Red Seal dock.

Namn: Panama Red
OG: 1.056
FG: 1.015
ABV: 5.4%
IBU: 30
EBC: 33

Maris Otter 84%,
Caravienne 9%,
CaraPils 5%,
Pale Chocolate malt 2%

Mt. Hood - whole (5.40%) FWH
Nugget - pellets (11.40%) 60 minuter
Nugget - pellets (11.40%) 25 minuter
Centennial - whole (8.20%) 15 minuter
Centennial - whole (8.20%) 5 minuter
Mt. Hood - whole(5.40%) 5 minuter

Koktid: 75 minuter
Tillsatser: Protafloc
Jäst:  Wyeast 1272 American Ale II

En smarrig j*vel, den också.

Mvh
Pål

Jag skulle behöva lite tips och hjälp med ingrdienser/proprtioner, jag kan inte med dessa bryggprogram och jag har bara följt färdiga recept tidigare och har ingen riktig koll på hur jag får ihop nåtbra. Jag vill gör en nån rödaktig american amber ale, nåt åt red seal-hållet. Nån som kan komma med lite tips?

Det jag har hemma är:

Pale ale
Amber malt
caramunich 1
crystal malt
ljus karamellmalt (carapils)
puffat vete
rostat korn

cascade (minns inte alfasyran just nu)
chinok 12,4 % AA
palisade 7,4%

Safale US-05

UMB65 skrev:

Jag skulle behöva lite tips och hjälp med ingrdienser/proprtioner, jag kan inte med dessa bryggprogram och jag har bara följt färdiga recept tidigare och har ingen riktig koll på hur jag får ihop nåtbra. Jag vill gör en nån rödaktig american amber ale, nåt åt red seal-hållet. Nån som kan komma med lite tips?

Det jag har hemma är:

Pale ale
Amber malt
caramunich 1
crystal malt
ljus karamellmalt (carapils)
puffat vete
rostat korn

cascade (minns inte alfasyran just nu)
chinok 12,4 % AA
palisade 7,4%

Safale US-05

Hittade ett färdigt recept

Du har ju ingredienserna som behövs egentligen.  Pale malten som bas, cirka 10% amber malt som support och sedan crystal malt ungefär 5%.  Där har du en amber ale runt 25 EBC, som borde vara lite rödaktig.  Använder du cirka 2-3 gram (på 20 liter) rostat korn får du garanterat en mer rödaktig ton på ölet.

Sedan tar du chinook som bitterhumle, cirka 25 IBU, Cascade som smakhumle vid 15 minuter för 8 IBU, och Palisade och Cascade båda som aromhumle 5 minuter innan slutet på 2 IBU.

16 Senast ändrad av UMB65 (2010-03-08 21:44:01)

Portugisen skrev:

Du har ju ingredienserna som behövs egentligen.  Pale malten som bas, cirka 10% amber malt som support och sedan crystal malt ungefär 5%.  Där har du en amber ale runt 25 EBC, som borde vara lite rödaktig.  Använder du cirka 2-3 gram (på 20 liter) rostat korn får du garanterat en mer rödaktig ton på ölet.

Sedan tar du chinook som bitterhumle, cirka 25 IBU, Cascade som smakhumle vid 15 minuter för 8 IBU, och Palisade och Cascade båda som aromhumle 5 minuter innan slutet på 2 IBU.

Hmm, ok. Tackar :-)

Har tagit mig tid att försöka förstå hur beersmith funkar, verkar vara behändigt bara man vet hur man ska göra. Ska prova att mata in de ungefärliga värdena och se vad det blir.

Den malten jag har hemma är införskaffad från humlegården, det framgår ingenstans vad det är för ebc eller rms-värde på den malten.
varken på hemsidan eller på påsarna.

Vad har puffat vete  för funktion och smak egentligen? Köpte det bara för att jag sett att det ingått i olika typer av ale

Portugisen skrev:

Använder du cirka 2-3 gram (på 20 liter) rostat korn får du garanterat en mer rödaktig ton på ölet.

Kan en så liten tillsats verkligen ge ett märkbart färgbidrag?

UMB65 skrev:

Den malten jag har hemma är införskaffad från humlegården, det framgår ingenstans vad det är för ebc eller rms-värde på den malten.
varken på hemsidan eller på påsarna.

EBC-värden finns på maltsidan på webbshoppen: http://shop.humle.se/se/grp/malt.php

Jäser: julöl

Kristall-Klas skrev:

Jag för min del hade ingen Pale ale-malt hemma och ersatte det med pilsner+wienermalt.
Efter att ha snubblat in i den här tråden, så blev jag hemskt sugen på att göra en "kvalitetskontroll" och passade på att fota eländet.
Den var faktiskt väldigt smarrig. Men hälften av torrhumlingen hade kanske varit nog, den här gången i alla fall...
http://www.humle.se/punbb/images/upload … 20copy.jpg

Hur lyckades du få en sån fin färg?

mans skrev:

Kan en så liten tillsats verkligen ge ett märkbart färgbidrag?

Mans, rostat korn är mycket färggivande. Med 2 gram i en 20 liters sats höjer du EBC med ungefär en grad. Men viktigare av allt så bidrar det med rödaktig färg.    Och håller man sig under 10 gram borde man dessutom inte få så förfärligt mycket smakpåverkan av det rostade kornet.

Mvh
Pål

UMG65. Själv använder jag Promash som hjälper mig att beräkna både i EBC-tal såväl som via en färgdisplay hur färgen påverkas av olika ingredienser.  I Promash har de flesta kända malter och andra ingredienser redan registrerats med en färgangivelse och jag är ganska säker på att Beersmith har det samma.  Detta räcker i regel för basmalter och de flesta rostade malter.  För karamellmalter och andra specialmalter kan det vara bra att lägga upp egna malter i Promash/Beersmith - köper du från Humle hittar du som Mans säger EBC-talen i Webbutikens första sida på malter.  Alternativt hittar du dom på mälteriets hemsida, ex www.weyermann.de

Att få fram fina färger är trial and error.  Genom att spendera några timmar på din Beersmith och laborera slipper du dock att brygga ölet ett antal gånger innan du blir nöjd.  När det gäller just röda färger är det dock värt att veta vilka ingredienser som ger röda färgtoner, exempelvis Melanoidinmalt, karamellmalter över 120/150 EBC, små mängder chockladmalt och svartmalt, och mycket små mängder av rostat korn.  Uppgifter som finns att läsa sig till.

Mvh
Pål

21 Senast ändrad av UMB65 (2010-03-09 16:48:43)

Portugisen skrev:

Detta var vad jag fick fram i Beersmith. jag tycker det verar liten mängd humle men Chinookhumlen har ju rätt hög alphasyra så det kanske ska vara så? (behövet man bry sig om betavärdet ? det stod 3.6 % i beersmith)

10,00 gm Chinook [11,40 %] (60 min) Hops 25,8 IBU
13,00 gm Cascade [5,50 %] (15 min) Hops 8,0 IBU
5,00 gm Cascade [5,50 %] (5 min) Hops 1,2 IBU
5,00 gm Palisade [6,00 %] (5 min) Hops 1,4 IBU

Det är beräknat på 10 liter öl

//Ulf

Jag skulle tro att det är det stora innehållet av Crystal malt (14%..) som gett det mesta av färgen till min öl. Sen kan väl även färgbidraget från wienermalten ge en liten orangeaktig ton i ölet. Även om det nog inte är fallet i just den här ölen.

Som redan nämnts: rostat korn eller svartmalt är väl en annan klassiker för att ge en röd ton åt öl, givetvis utan att överdriva mängderna.

Kristall-Klas skrev:

Jag skulle tro att det är det stora innehållet av Crystal malt (14%..) som gett det mesta av färgen till min öl. Sen kan väl även färgbidraget från wienermalten ge en liten orangeaktig ton i ölet. Även om det nog inte är fallet i just den här ölen.

Som redan nämnts: rostat korn eller svartmalt är väl en annan klassiker för att ge en röd ton åt öl, givetvis utan att överdriva mängderna.

Ok, den är väldigt klar och fin. Använde du nån form av klarningsmedel?

//Ulf

Ulf.  En annan tråd bredvid (BU ökning) behandlar s.k. hopbursting, dvs när man lägger mycket stora mängder humle i slutet av koket.  Detta bidrar givetvis också till beskan men framförallt påverkar den humlesmaken.  Det kan också vara värt att explorera.  Har själv inte testat ännu men Thomas exempel är mycket lockande.

Inga klarningsmedel, bara kylning.
Jag brukar ofta "cold-krascha" ölen under ett par dagar innan upptappning, när den här helt färdigjäst. Det gjorde jag inte med den här, den tappades upp på fat, men den fick därefter stå i nollgradig temperatur i en dryg vecka medan jag kolsyresatte den. Jag tappade ju sedan upp den med beer gun, så då hade kylan redan gjort jobbet åt mig.
Nu ska jag testa en välskakad flaska, för att kontrollera om det fanns nåt syre kvar i flaskan som kunnat oxidera ölen... Ett hårt jobb, men någon måste ju göra det big_smile