Brygga med alla sädeslag

Funderat på det ett tag. Man får ju lära sig i skolan att de fyra sädeslagen vi har i Sverige är vete, korn, havre och råg. Hur vore det att brygga en öl med alla dessa?

Jag har spånat på ett Pale Ale/American Wheat or Rye Beer-recept med alla fyra och undrar om det ens kan smaka gott. Först tänkte jag brygga en öl med lika stora mängder, alltså 25% kornmalt, 25% vetemalt, 25% rågmalt och 25% havregryn (kanske t.o.m. havremalt?). Sen tänkte jag att det kanske blir godare med lite Biscuit och karamellmalt i också...sen vad ska man ha för humle? Första tanken var Cascade, men med råget i kanske det vore godare med säg Saaz istället för en lite kryddigare variant....vad tror ni? Vore kul att göra en öl med "hela kostcirkeln" smile

Sv: Brygga med alla sädeslag

Finsk Sahti innehåller ibland alla fyra sädeslag. http://en.wikipedia.org/wiki/Sahti
Försök att få tag på risskal (rice hulls, eller dylikt) eftersom det blir svårt att laka denna 25/25/25/25-mäsk (jag tycker du ska ta havremalt).
smile

Danska Herslev Bryghus brygger ett öl vid namn Four Grain Stout. Hyfsat lätt att få tag på för oss som har nära till Danmark. Det har en väldigt spännande kryddig och syrlig vinös smak. Jag blev så imponerad att det fick agera inspirationskälla till ett av mina egna öl. Det var det andra ölet jag överhuvudtaget bryggde – en extraktbryggd där jag delmäskade 10% råg och 5% havre – och som egentligen hade väldigt lite med Herslevs stout att göra.

Det ska bli spännande att se vad det blir av ditt experiment. smile Jag tror också att du ska köra på havremalt. Sen är jag personlig väldigt förtjust i den träiga smaken av Fuggle i stout – så pass förtjust att jag nog borde börja använda något annat.

Den där Four Grain Stout verkar ju häftig! Det känns liksom självklart att göra en stout med udda sädeslag, men jag gjorde nyss en Oatmeal Stout så jag känner mig mer sugen att tackla andra stilar med råg o havre smile Kanske ska börja med en öl som har sisådär 60-80% korn och resten havre, råg o vete bara för att prova på. Känns det för lite kan man ju alltid fördela om vid nästa bryggning.

Jag använder ju Braumeister, så lakningsproblem är nog omöjligt wink

Något relaterat så har jag funderat på att brygga en öl utan kornmalt, mest för att det går (tror jag). En stout kanske, med rostat korn och kornflingor, och en blandning av vete-, havre- och rågmalt? Som BIAB-bryggare så behöver jag ju inte oroa mig för lakningsproblem heller...

Jäser: julöl

Jag läste på ett amerikanskt hembryggarforum om en Imperial Wheat Stout med enbart vete i, denna bryggdes också med inspiration ifrån Haandbryggeriets 'Dark Force' http://beta.iglaset.se/articles/view/14212/gpage/1.
Receptet ersatte chokladmalt med wheatchoclate och för att kompensera det faktum att det saknades skal ifrån korn användes risskal (rice hulls). Synd så har vi varken risskal eller vetechokladmalt här i sverige! Risskal utav livsmedelskvalité är svårt att få tag på.

Hej

Lustigt att du skrev om ris skal. Jag skickade just en förfrågan till Svante om att kunna ta hem ris skal. Det verkar ju finnas en viss förfrågring i varje fall om ris skalen. Om dom fanns så kunde man ju testa en weiss med 70/30. Finns det något hyfsat substitut som inte ger smak eller färg?  Kan havrekli funka?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Det finns en efterfrågan helt klart men vad jag har förstått så har Svante haft svårt att hitta risskal utav livsmedelskvalité, jag letar för fullt vardagligen efter ett bra substitut. Det finns bra substitut det vet jag men "vart"?
Ursäkta för trådkapning.

Gilgrim skrev:

Ursäkta för trådkapning.

De e lungan smile snacka på ba

Läste på ett annat forum att man kan använda klippt hö i stället, kokt innan användning
. Har dock aldrig testat

http://saccharolicious.blogspot.com

belgaren skrev:

Läste på ett annat forum att man kan använda klippt hö i stället, kokt innan användning
. Har dock aldrig testat

Jag har sett en person använda halm som filter i botten på sitt lakkärl. Det var så man gjorde förr i tiden om jag förstod det rätt så det är väl beprövat. Att blanda klippt halm i mäsken låter därför som en vettig lösning.

12 Senast ändrad av krunchie (2010-03-09 21:43:40)

När man gör gotlandsdricke så har man ju enris i botten av mäsk/lakkärlet som filterbädd, så varför inte? Man får inte va allergisk mot hö dock om man har det i mäsken, om man nyser i ölet då blir det verkligen "spontanjäsning" med brettanomyses tongue

Hej

Ursäkta att sidospåret fortsätter...
De två senaste bryggderna har jag inte använt risskal
men ändå lakat som en .... Gud?
Jag har börjat att fukta malten precis före malningen.
Bara helt lätt med en enkel blomsterdusch-flaska.
Trots samma inställning på valsarna som tidigare
så blir skalen dubbelt så stora efter malnig i fuktat tillstånd.
Vörten blir mkt blank och klar efter ett par liters recirkulering.
Dessutom går lakningen som en dans nu.
Rekommenderas verkligen.

Valskungen Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

14 Senast ändrad av Kristall-Klas (2010-03-09 22:27:54)

Raasken skrev:

Hej

De två senaste bryggderna har jag inte använt risskal
men ändå lakat som en .... Gud?
Jag har börjat att fukta malten precis före malningen.
Bara helt lätt med en enkel blomsterdusch-flaska.

Valskungen Raasken

Har du någon erfarenhet av att fukta den färdigkrossade malten precis innan inmäskning?
Om det skulle kunna ge en liknande effekt?
Lite som en väldigt extremt tjock syrarast, vid enstegsinfusion?...

Amen.

15 Senast ändrad av berglund (2010-03-10 07:44:58)

Angående risskal så mailade jag denna pyroteknikfirma http://www.svenskakemi.nu/

Nu blir det lite långt men här kommer info. Förslagsvis börja nerifrån och upp.

"Från:
Hans Nilsson   
    Datum: 23/11/2009 10:31:48 PM
       Till: 'jimmy berglund'
Hej!

Minsta order är 500 kr. Se offert.

Risskal 5,8 liter x 4 st 496 kr
Frakt 220
Summa 716
Moms 179
Försäkring 29
Att betala 924 kr

I fall du godkänner offerten, vänligen betala till PG 400 465-1 (Fermo).
Vi levererar med DHL Service Point till ditt närmaste ombud så snart vår
bank har redovisat betalningen. Du bör eposta oss direkt efter du
betalat för att vi lättare ska kunna bevaka betalningen. Vi behöver
inget referensnummer eller meddelande om du betalar från ditt eget
konto.

Till kundregistret måste vi ha:

* Fast telefon (hem eller arbete)
* Personnummer

Alla kunduppgifter hanteras under sekretess enligt lag.

Genom att beställa hos oss godkänner du våra leveransvillkor:
http://www.svenskakemi.nu/documents/For … illkor.pdf

Mvh

Hans Nilsson Jr.

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: jimmy berglund [mailto:jimmyberglund@spray.se]
Skickat: den 23 november 2009 21:45
Till: hans@svenskakemi.nu
Ämne: Re: SV: Risskal

Hej, Tack för mycket snabbt svar.
En hink är jag intresserad av till att börja med. Kommer säkerligen bli
fler i fortsättningen.
Jag antar att du skickar betalningsinformation.

MVH
Jimmy Berglund

<-----Ursprungligt Meddelande----->
From: Hans Nilsson [hans@svenskakemi.nu]
Sent: 23/11/2009 7:58:57 PM
To: jimmyberglund@spray.se
Subject: SV: Risskal

Hej och tack för din förfrågan!

Våra skal går bra att använda. För säkerhets skull kan du ju koka dem
lite innan första användningen.

Hur många hinkar vill du beställa?

Mvh

Hans Nilsson Jr.

-------------------------------------------
Nilsson & Lee Pyrotechnics
Box 130
372 22 Ronneby

Tel: 0457-156 00
URL: www.svenskakemi.nu

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: jimmy berglund [mailto:jimmyberglund@spray.se]
Skickat: den 23 november 2009 18:43
Till: hans@svenskakemi.nu
Ämne: Risskal

Hej, jag är intresserad av era risskal som ni säljer.Antar att det inte
är första gången denna fråga dyker upp hos er.
Det jag ska använda den till är att underlätta lakningsprocessen av
veteöl. Så jag är intresserad av renheten. Vattnet som kommer i kontakt
med skalen kommer att kokas efteråt så det krävs ju inte direkt att det
är sterilt men gärna utan giftiga ämnen. Så min fråga är alltså är det
någon tillsats eller är det "rena" skal. Alternativt vet ni vart man kan

få tag på "rena" skal?
MVH Jimmy Hans Berglund"

Jag köpte fyra hinkar men har inte testat dem ännu. De ser fina och rena ut och luktar som rena risskal(som jag fantiserar att rena risskal luktar)
Om man kollar på amerikanska recept så använder de ganska mycket risskal. Risskal väger ingenting. Jag tror att mina 20 liter vägde in på dryga 3 kilo. Det blir ett ganska dyrt kilopris.

/Hans

Ja, tillbaka on topic så har jag köpt alla ingredienser och bestämt mig för att det blir en Weissbier med Hallertau! smile

Receptet blir något i den här stilen:
50% Pale Ale
25% Vetemalt
12,5% Havremalt
12,5% Rågmalt

...satsar på 1.048, 4 SRM.

12 IBU Hallertau Tradition 5.7% (60min)

Safbrew S-33

Vad tror ni? Weissbier har ju generellt sätt ~50% vetemalt så om man fördelar de 50% på råg, havre och vete borde det iallafall inte bli överdrivet fel.

Det ser intressant ut! Den kanske inte blir weissbiergrumlig, men det kan du lösa med lite vetemjöl (1 dl - 60g (?)) som du blandar ut med malten innan mäskning.
Jag skulle använda Weiheinstephaner-jäst istället, har dock inte någon erfarenhet utav Safbrew S-33.

Jag tog S-33 mest bara för att det var det jag hade. Har inte använt den än själv, men den ska passa till belgisk witbier så varför inte en udda weissbier? Kan bli lite funky wink har väldigt mkt jäst hemma men hade ingen riktig veteölsjäst, så...kanske vore lämpligare med en US05 eller nått...

Efter påskfirande och massa jobb och lite tid ska jag nu ge mig på det här! Köpte Weihenstephanerjäst idag som jag ska göra kultur på till helgen (i mån av tid). Receptet i övrigt blir samma som ovan.

Nu kommer den stora frågan:
Hur krossar jag havre- och rågmalten? Jag har aldrig krossat varken havre- eller rågmalt. De är ju lite mindre och råg har jag hört har inte ens skal (?) på samma sätt som vete o korn. Havre har jag ingen info om alls, verkar va ovanligt att använda havremalt (omältat havre är ju väldigt vanligt däremot).

Har ni några tips på hur jag ska ställa in valsverket för dessa två?

Varken vete eller råg har något skal fast havre och korn har. I ditt recept så får du 62,5 % malt med skal, det underlättar ju lite för lakningen i jämförelse med ett 50/50 veteöl.
Ställ bara krossen på att krossa lite finare än vad du annars krossar när det gäller rågen.

Jag brukar inte justera valsarna när jag kör igenom vete och rågmalt.

Nu ska jag snart krossa omältat vete, då planerar jag att köra igenom denna två gånger på större respektive mindre storlek,
de sägs vara ena hårda rackare omältade.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Okej, jag tror jag kör med samma inställning som för vete när jag krossar havret o råget. Blir nog nice smile ska bli spännande det här!

I söndags blev det av och ölet står o bubblar i garderoben för fulla muggar. Allt gick bra, förutom mäskningen som blev lite meckig (min BM strulade lite, men det är en annan historia) men jag satte mitt OG perfekt på 1.048 och allt blev precis som jag hoppats. Luktar lite funky från jäsröret, men det är väl råget och havren som ger doften en liten snärt smile ska bli spännande att prova sen!

Här kommer en uppdatering på projektet!

Fick 1.010 i FG, alltså nästan exakt 5% alkohol (bra utjäsning måste jag säga). Efter mindre än en vecka i flaska kunde jag inte längre hålla mig - jag var tvungen att prova! Aldrig varit så nyfiken på en öl jag bryggt, inte ens min första sats.

Lite skum än så länge, men kolsyran var bra. Ljust beige i färgen (som en ljus hefeweiss, inte så gulaktig som de brukar vara dock utan mer matt), doftar ljuvligt av sommaräng och lite ingefära/nejlika utöver de vanliga weissbier-aromerna. Luktar väldigt fräsch, som omältade sädeslag och svagt snärtigt råg (råget sticker verkligen ut i doften, känner igen doften från när jag krossade rågmalten. Lite småbitter doft som verkligen särskiljer sig från vete, korn och havre). Smaken är väldigt stilenligt, men med mindre banan än de kryddiga smakkomponenter. Humlebeskan är perfekt och balanserar råget, tror utjäsningen bidrog till en liiite torrare smakprofil också vilket jag verkligen tycker passar in. Det här kommer bli en favorit under sommaren, garanterat!

Kan tänka mig att det är lätt att ha i för mycket råg i öl och att det inte tilltalar alla, det är väldigt speciellt. 12,5%, som i denna öl, är en rejäl dos enligt mig...fast ölen blev verkligen kanon och jag kan rekommendera er att prova! Det är som en mysig sommarweissbier, fast med en snap, något lite utöver det vanliga smile