Gruit

Med anledning av en annan tråd om humle(http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2885), har någon här någonsin bryggt en öl med gruit (med eller utan humle)?
Vilka örter har ni använt, och vad är era erfarenheter?

Själv planerar jag införskaffa följande att experimentera med:

Pors, gråbo, röllika, malört, skvattram, järnört, sassafras, ljung

Det finns inte så många trådar om gruit, så det vore roligt med kommentarer!

http://saccharolicious.blogspot.com

Sv: Gruit

Jeg har selv prøvet mig frem med alkoholiske udtræk af pors, slåen (slån), og malurt.

Jeg foretrækker at lave et alkoholudtræk, og dosere ved flaskning (jeg har prøvesmagt blandingsforholdet med en "alm. pilsner"). Jeg har lige nu ét bryg som er klar (ca. 22 L), som er delt mellem 1/4 porse, 1/4 slåen og den sidste ½-del blev tørhumlet med Cascade. Det er, synes jeg selv, blevet temmelig vellykket...

Jeg har dog også tidligere lavet en "pale ale" hvor jeg havde kogt pors med i ca. 10 minutter. Det blev også OK.

Hvis jeg husker rigtigt, så skal du også koge pors for at få bitterhed ud af det - men vær forsigtig. Selv små mængder giver megen bitterhed ved kort tids kogning. Jeg tror nok at "Radical Brewing" har et helt afsnit om "Herbs and Spices", ellers kan du jo også prøve at kigge her: http://www.gruitale.com/intro_en.htm - her er vist en ægte afficionado!

Held og lykke med dine eksperimenter - jeg vil i hvert fald gerne høre mere til hvad du finder ud af!!

Vet någon var man får tag i pors? Rölleka och malört har de på essencefabriken, men pors har jag inte lyckas hitta.

Du får gå ut i skogen och plocka. Så här års tror jag inte den har några blad att plocka, och smaken är inte fullt utvecklad förrän framåt sommaren...

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Du får gå ut i skogen och plocka. Så här års tror jag inte den har några blad att plocka, och smaken är inte fullt utvecklad förrän framåt sommaren...

Ja, i skogen lär jag väl inte hitta det så här års... Är inte säker att jag skulle hitta det på sommaren heller. Jag känner igen blåbär i skogen, men för att hitta andra växter bland allt grönska är jag alldeles för dålig. Mina talanger ligger mer i vad man gör med dem än var van hittar dem kan man säga...

Jag hade också tänkt säga att pors går ju att plocka själv. Den tycker om att växa där det är fuktigt – exempelvis runt sjöar – och är lätt att känna igen, inte minst på doften. Själv plockade jag pors under en resa genom landet vid en sjö norr om Örebro som passande nog hette Ölsjön. Jag använde den till en 5-literssats "svensköl" som även innehöll gotländsk rökmalt och honung. 20 g fick koka med vörtkoket i 10 min. Pors är tämligen beskt och en tumregel jag hittade var att räkna med en beska motsvarande 25 % alfasyra. De kommersiella porsöl jag provat har alla varit väldigt milt smaksatta – om du använder så pass stor mängd pors som jag gjorde så gör du bäst i att glömma bort ölet i ett år. Efter ett år hade smaken mildrats så pass att ölet var drickbart och efter två år var det riktigt smaskigt (men då fanns det inte så mycket kvar).

Jag har också bryggt ett öl på andra kryddor – älgört, citronmeliss, lavendel, rosmarin, enbär och anis samt humle. (Älgört/älggräs/mjödört/ölört plockade jag själv men jag har även sett det i en hälsokostbutik.) Det blev dock rent för mycket – som att dricka nåt örtextrakt. Jag har dock kvar några flaskor som nu har stått i 2,5 år. Det börjar bli dags för en ny smakprovning.

Brukar finnas i sk. vinbutiker för kryddning av snapps.
Annars är det nog självplockning som gäller om man inte kan hitta i ngn hälsokostaffär
eller ngn konstig new ageaffär;)

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag plockar pors som jag torkar och fryser in. Det finns typ överallt där det finns mycket vatten här i västergötland. Jag använda 10g pors och massor EKG i en stark ale jag gjorde runt jul. I början var det alldeles för mycket porssmak om det men nu är ölen riktigt fin! Jag har tänkt testa att brygga en pilsner med lite pors i någon gång.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Jag har läst nånstans att man ska repa knoppar av pors i feb-apr. Verkar helt orimligt - i mina trakter finns det inga knoppar under den tiden, man kan inte ens hitta porsen under snön. En annan källa angav kring midsommar, det känns rimligare.

Knoppar lär ge lite mildare och aromatiskare smak med dragning åt viol, kan någon bekräfta det?

Blir det en annan smak om man gör essens i sprit och tillsätter i sekundären istället för att koka porsen i ölet?

10 Senast ändrad av purjo (2010-03-01 21:23:16)

http://borgebykryddgard.jetshop.se/ köpte jag pors, malört, kvanne, johannes ört och kalmusrot från. har dock inte kommigt till skott att prova nått av dom enu. har någon några bra recept som blivigt som minst halv lyckade med lite exaktare givor så vore det tacksamt. känns som jag aldrig kommer få tummen ur röven att dra ihop nått kul med dom annars big_smile.
ps allt är torkat

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Jag är väldigt intresserad av att experimentera mer med "svenska" kryddor. Har lite tankar på att försöka göra en Fraoch-klon med ljung och pors när ljungen blommar. Älggräs verkar spännande också. Ni som har erfarenhet av sådana kryddor; hur länge har ni med dem i koket? Om man använder pors för beska, kokar man den som humle som används för beska?

Har tidigare bryggt en rököl kryddad med enbär och tänkte brygga om den, men då även med enekvistar i mäsken. Kan inte få nog av en... smile

Jäser: julöl

Det vita innerskalet på citrusfrukten Pomelo luktar endel som humle och har en viss beska. Man kanske skulle byta ut humlen mot det för skojs skull.

Här är ett recept på ljungöl som jag gjorde för ett antal år sedan.
Enhälligt utlåtande bland de som provade (bland annat ett antal välrenommerade öldomare) var att det var mycket bättre än Fraoch.

21 liter. OG 1046, FG 1010, IBU c:a 17
Malt
3,5 kg Pale Ale,
Maris Otter    0,300 kg Caramünch
0,250 g honung
Humle
22 g Kent Golding pellets 5,3 % 60 minuter
1 liter ljungblommor kokas i 60 minuter
1 liter ljungblommor i "knock-out"

Ser bra ut! Blir nog att brygga en variant av det receptet framåt sensommaren smile

Det tar mycket lång tid att plocka ljungblommorna.
Jag höll på i över 4 timmar.

Angående Fraoch så känns det som att de har i hela ljungkvistar.
Det finns en kärv ton som kan komma från kvistarna.

Fyra timmar? Ujuj. Får se till att engagera fler i ljungölsprojektet smile

Plockar du bara de små blommorna alltså? Då förstår jag att det tar sin tid smile

Enligt Radical Brewing kan det växa en psykoaktiv svamp på ljung vilket inte verkar så trevligt, hur vet man att man inte får med sånt? (utan att testa menar jag...)

MaltMårten skrev:

Enligt Radical Brewing kan det växa en psykoaktiv svamp på ljung

Ja, visst låter det spännande? Skvattram nämndes ju också, även den cirklar ju Mosher kring som katten runt het gröt. Vågar, vågar inte...

/Per

Det kände jag inte till att det växer svamp på ljung.
Tror inte att det är ett problem.
I så fall skulle ljunghonung också vara "psykoaktiv".
I vilket fall som helst så blev jag inte "hög" på det.
Kanske är det någon amerikansk ljungsort.

många små blommor blir det... wink

Ljunghonung ska också innehålla svampen enligt Mosher. För att citera hans citat om ljunghonung: "...for two years that I used it, it almost always rendered me drowsy" smile

underligt, jag blir "drowsy" av alla öl wink

Intressant med kryddor. Inget för reinheitsgebot-fantasterna, men smaken är som sagt delad.
   Hemma i bokhyllan står en mycket intressant bok av Rolf Nielsen som heter "Den danske ale". Den handlar om den stolta ölkultur som vårt grannland hade redan innan JP Jacobsens upptäckter. Och det är väl rimligt att det kan säga en hel del om hur brygderna såg ut även i vårt land. I förslaget på recept för historisk dansk ale som finns längst bak står en krydda omnämnd vid namn "briskebaer". Jag har frågat alla mina danska bekanta och försökt googla det utan resultat. Jag såg en bild och det såg ut som något i stil med idegran, men är kanske tveksam till att testa det utan att veta. Bra på danska någon? Möjligen kunde det ge en hint om en krydda som har använts här hos oss längre tillbaka.

tacksam för svar
JP

Briskebær verkar vara enbär. Åtminstone på norska.

Jag är danske, men har aldrig hört talas om briskebær, men det låter kanske inte orimligt att det för i tiden har funnits en del fler gemensamma ord mellan dansk och norsk...

Som peps påpekar, enligt norska wikipedia: "Einer kalles også enebær, brake eller brisk." -> http://no.wikipedia.org/wiki/Eneb%C3%A6r

25 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-03-10 12:18:48)

På danska heter det enebær iallfall står de så på burkarna på jobbet i gamla köpenhamn.
Men googlar man så tycker jag också att det verkar vara enbär.

Nögne och Dugges Sahti innehåller ju bland annat enbär så googla lite eller maila dem
om tvivel råder.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio