Tråkigt att tvätta flaskor

Jösses vad tråkigt det är att tvätta flaskor...

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Tråkigt att tvätta flaskor

Sanna dina ord, det är inte utan att man blir sugen på att beställa en pall nya flaskor vid sådana tillfällen.
Nu har jag iofs som rutin att diska mina flaskor efter att jag hällt upp ölet.

Sedan skickar jag dem på spa i diskmaskinen när det är dags för flaskning.
Väldigt bekvämt.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Så sant! Man undrar varför inte diskmaskiner har flaskskölj som standard.

Jag hörde någonstans att bryggning består till 90 % av rengöring. Det verkar stämma! Men det är värd det, inget värre än infekterad öl. Inte minst för ens ego.

http://saccharolicious.blogspot.com

Jag sjoljer ur flaskorna efter anvandning, sen i me dom i backen. Nar det blir dags sa lagger jag dom i ett bad i vasken nagra min med lite klorin.
Sen ar det bara att skolja ut och torkning i diskstallet.
Kopte en san har.... utan den funkar det inte alls!
http://shop.humle.se/se/art/flaskskoljare.php

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Ett annat tips är att förvara kapsylflaskor uppochner, och bygelflaskor med proppen över hålet (dock ej igensnäppt), så inte en massa elände trillar ner i den tomma flaskan under förvaring. Att grovdiska OCH sterilisera flaskor för en hel batch på en och samma gång är själadödande tråkigt. Om man bara har steriliseringen kvar att göra blir jobbet trevligare.

Think globally. Drink locally.

Tank sa har: Det gar fortare att diska en flaska an att dricka upp den smile

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Hej

Ja det är ingen höjdare, men om sköljer flaskorna några gånger efter upphällning och har dom i en back. Vid flaskning: Skruva av strilen på dusch handtaget, fyll flaskorna, hämta ett kylskåpsgaller och täck flaskorna. Vält backen (glöm ej hålla emot gallret), Du sköljer samt tappar av 2 backar på 15 min. På kvällen in med flaskorna i ugnen i 200 c i 1-2 timmar. Nästa förmiddag så fyller du glatt flaskorna med en besk big_smile APA.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag hade delat min batch med dry stout. 12 liter dry och 12 liter med kaffe. Gjorde rent en jävla massa flaskor igår. Tappade upp dry stouten på flaskor kapsylerade. Så här långt fungerade allt bra.
Sen gav jag mig på kaffe delen. Fyllde upp alla flaskor. Kapsylerade och tänkte att det var skönt att det var klart.

Min nya flaskfyllare den grova modellen fungerade lite sådär dock. Eller den fungerade väl bra men 33cl flaskor diffar något enormt i öppningen märkte jag. Så skiten gick ju inte ner på samtliga.

MEN ICKE! Vad stod kvar på bordet om inte min skål med sockerlag. Så det var bara att öppna alla flaskor och hälla tillbaka och sedan i med sockret och börja om.
Roligare kan man ha.
Så nu är väl allt oxiderat eller kontaminerat.

Förresten om man kör flaskorna i klorin så behöver de väl ligga bra länge? Räcker väl inte med några minuter.

/Hans

Jag brukade diska ur alla flaskor med diskmedel och flaskborste men det tog en jäkla tid. Sköljer jag ur flaskorna direkt efter användning så räcker ofta det. Ibland sitter det lite fällning i botten som kräver några varv med borsten. Vanligen sköljs flaskorna tre gånger: en direkt efter användning, en när jag blöter av etiketten och en strax innan tappning. Därefter får de ligga ett tag i en varm ugn. Det räcker för mig – inga infekterade flaskor.

Ibland händer det dock att jag får påfyllt mitt flaskförråd med backar som andra donerat. Dessa tenderar att vara fulla av intorkad öl och ett helsike att få rena. Varför är det så svårt att skölja ur en flaska? Det tar två sekunder! Att döma av lukten vid många återvinningsstationer så undrar jag ibland om jag är den enda personen i hela världen som faktiskt sköljer ur flaskor, burkar och kartonger. </rant>

Arakun skrev:

...så undrar jag ibland om jag är den enda personen i hela världen som faktiskt sköljer ur flaskor, burkar och kartonger. </rant>

Jag gör likadan som du fast jag dränker flaskorna i jodofor istället för ugn-biten när det är dags att fylla på flaska. Även jag sköljer det som skal till återvinning för att undvika att hela förrådet skal stinka som en en gammal krog dagen efter skojig kväll smile

Skönt att man inte är ensam om att hata tvättarbetet.

Har i min irritation märkt att vissa öltyper är värre än andra.  Exempelvis Oktoberfestöl.  För något år sedan köpte en massa olika Oktoberfestöl, de flesta från Munchenbryggerierna.  Nästan utan undantag fick dessa flaskor mycket snabbt mögel på insidan som i vissa fall var näst intill omöjliga att tvätta bort.  Däremot är det mycket ovanligt att jag får mögel på insidan av flaskor från mina egna hembrygda öl. Är inte det konstigt?  Jag tror inte det har med min bra eller bristfälliga behandlig av tomflaskorna efter konsumtion.

Jag brukar skölja ur konsumerade flaskor direkt efter konsumtion men det är slaffsigt utfört. Seda blandas de med andra flaskor i en pappkasse i källaren något år innan jag motvilligt tvättar dom.  Inte särskilt strukturerad, är jag rädd, men bara för att jag ligger som jag bäddat betyder inte att jag inte hatar hela hanteringen av flasktvätt.

Jag låter mina flaskor ligga i bad med Rekordrens i 30 minuter till en timme. Sedan sköljer jag noggrant ur flaskorna, kollar om de ser rena ut innuti, evt tvättar med borste om det behövs, låter flaskorna torka genom att ställa dom upp-och-ner, och sedan in i ugnen i 45 minuter vid 140 grader.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Jag brukar låta flaskorna ligga i utspädd målarsoda. Riktigt skitiga flaskor kan få ligga över natten. Målarsodan kan återanvändas, jag har nästan alltid en hink stående i bryggeriet.

En del flaskor kan ändå behöva borstas, speciellt veteölsjäst gillar att fälla ut på sidan av flaskan och fastna ordentligt. Eller så är det kanske ölsten? Jag har klippt av handtaget på en flaskborste som jag stoppar i borrmaskinen och då ger fällningarna med sig.

berglund skrev:

Jag hade delat min batch med dry stout. 12 liter dry och 12 liter med kaffe. Gjorde rent en jävla massa flaskor igår. Tappade upp dry stouten på flaskor kapsylerade. Så här långt fungerade allt bra.
Sen gav jag mig på kaffe delen. Fyllde upp alla flaskor. Kapsylerade och tänkte att det var skönt att det var klart.

Min nya flaskfyllare den grova modellen fungerade lite sådär dock. Eller den fungerade väl bra men 33cl flaskor diffar något enormt i öppningen märkte jag. Så skiten gick ju inte ner på samtliga.

MEN ICKE! Vad stod kvar på bordet om inte min skål med sockerlag. Så det var bara att öppna alla flaskor och hälla tillbaka och sedan i med sockret och börja om.
Roligare kan man ha.
Så nu är väl allt oxiderat eller kontaminerat.

Förresten om man kör flaskorna i klorin så behöver de väl ligga bra länge? Räcker väl inte med några minuter.

/Hans

Om flaskorna ar rena, sa racker det att klorinet kommer i kontakt for decinfektion. Precis som med bryggrens. Bara man skoljer ordentligt efterat.

vet någon exakt vad bryggrens är? känns lite som det bara är klorin i pulver form?

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

15 Senast ändrad av Lifven (2010-03-03 17:22:15)

En sån här ser smidig ut, nån som har en? Vet inte om det finns att få tag i Sverige annars kanske det vore nåt för humlegården?

http://www.humle.se/punbb/images/upload/SmBotTree.jpg

Jodofor eller annat lämpligt i koppen sen är det bara att pumpa och sätta flaskorna på dränering.

http://www.breworganic.com/catalog/Bottling.htm

(Vet inte vem som tillverkar bara en länk för info.)

"Tvättmojen" är en Avvinatore Bottle Cleaner. Jag har inte testat den, men den säljs bland annat på candirect.de och hos vissa danska hembryggbutiker. Diskuterades nyligen på SHBF's forum -> http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=6000

Det som "tvättmojen" står på är ett s.k. flaskträd. Dom finns också i flera danska hembryggbutiker. Flaskträdet har jag däremot testat och det är en mycket praktisk grej om du frågar mig. Mellan flasktappning använder jag det som torkställ. Jag sköljer ut flaskan direkt efter att ha tömt den och då får den sitta på tork på trädet. När jag tappar på flaska använder jag trädet till att samla flaskorna efter ett jodorforbad.

får för mig att klorin har en relativt lång kontakttid, typ 15min...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

20-30 min enligt brewmasters bible.

Hur lång är kontakttiden på jodofor förresten?

/Hans

berglund skrev:

20-30 min enligt brewmasters bible.

Hur lång är kontakttiden på jodofor förresten?

/Hans

2 min med den concentration på 12,5 ppm (eller mg/l) räcker för att sanera , 10 min för desinfektion.

http://saccharolicious.blogspot.com