Max BU
Hej
Jag gillar som kanske har märkts ales med en stor beska samt smak och arom.
När jag läser mina recept samt bryggloggar så ser jag att jag egentligen sedan dom första bryggningarna med helmalt i början av 90- talet, alltid har tyckt om öl med en hög Beska (BU)
Eftersom jag har varit medlem hos SHBF sedan 1994 så har jag märkt olika trender genom åren samt genom att läsa vår tidning Bryggaren
Kenneth skrev en sak en gång, kommer nu inte i håg när det var, att man skulle försöka hålla nere beskan när man bryggde.
Andemeningen var att fläskar man i enorma mängder humle i sin öl så är det lätt att dölja ev. felsmaker. Det tycker jag verkar rimligt.
Den andra saken var att maxar man humlen så är det svårt att få nybörjare att ev. kunna börja brygga, dom blir ev, skrämda att själva börja brygga. (Jag kan hitta numret om någon vill, Jag har alla nummer sedan 1993)
Jag brygger för att jag vill njuta av mina öl, jag älskar humle i enorma mängder, det är så jag brygger. Jag vill inte sluta med mina humlebomber bara för att ev. några nya skall trivas.
Jag brygger för mig och enbart för mej, jag bryr mej egentligen inte om hur alla andra brygger.
Kan Jag genom mina bryggningar hjälpa eller på något annat sätt få en annan bryggare att kunna gå vidare så givetvis gör jag det.
Jag bryr mig icke om SHBF:s deffar.
Jag är en fri bryggare.
Bo