Ice beer - lagligt i Sverige?

Blivit lite sugen på att prova på att göra isöl (fryskoncentrerad öl) av någon av min öl på skoj, men kom på att det kanske inte är lagligt i Sverige. Exempel på detta kan ses i BBV där de fryser en Barleywine till ca 20%.

Räknas detta som destillering eller får man göra det?

Sv: Ice beer - lagligt i Sverige?

Hej

Utan att va jurist så tror jag det är ok. SHBF tillåter ju "icebeer". Vann inte P. Högström ett år med en sådan?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Mycket tveksam till att du inte skulle få göra det.

Jag och en kamrat drack igår Brewdogs Tactical nuclear penguin(32%). Den är tappad på 33 cl flaskor. Det kändes på tok för mycket. Hade den kommit i utformandet av ett batteri med svenska nubbar. Dvs 6 st 5 cl flaskor då hade det varit underbart.

Det som slog mig med ölen var att den inte var det minsta spritig. Påtaglig smak av salt lakrits med drag mot turkisk peppar. Den var helt klart god men att dela en flaska på 2 personer blev lite mycket.

Det jag vill komma fram till är att du bör använda så små buteljer som du bara kan komma åt om du ska göra något enormt starkt.

Något annat du kan tänka på är att extremt starkt öl ger en känsla av tyngd i huvudet dagen efter.

/Hans med tungt huvud

Det här låter ju onekligen intressant! Hur bör man gå tillväga? Ställa ut ett kärl i vinternatten, något där ölet kan expandera och sedan häva ur det som fortfarande är flytande?

Och sedan upprepa?

Eller?

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-02-20 16:33:16)

Att göra Icebeer är helt lagligt i gamla Svea.
Det är inte destillering utan helt vanlig koncentrering det handlar om.

Iom. att det är koncentration så bör man justera sitt recept därefter.
Det är inte bara alkoholen som koncentreras när man gör Icebeer utan även bitterhet och smakkomponenter.
Vanligt är det att man ex. justerar ner bittergivan osv. Finns det sedan bismaker i ölet från ex. jäsning etc.
så kan dessa också koncentreras till astronomiska proportioner.

Själva framställningen är rätt straight forward, sätt ett ex. corneliusfat utomhus vid tillräckligt många minusgrader.
Skaka fatet då och då(fördel om man gjort sig av med ev. sediment i fatet innan) När man har en isgröt/slush så är det bara
att tappa ut vätskan. På 19L brukar det vanligaste utbytet bli runt 6L+-.

Ett annat alternativ kan vara att centrifugera ismoset i en centrifug eller en helt vanlig salladsslunga.

Att sedan återigen frysa detta och tappa av tror jag inte är att rekomendera annat än i rent experimentssyfte.
Har gjort det en gång med en slatt, tyckte inte det blev direkt drickbart.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag är lite tveksam till om det är lagligt. Syftet är ju att bl.a. höja alkoholhalten  med en annan process än att jäsa och jag tror att detta är att betrakta som olaglig alkoholtillverkning. Att alla som kör fort inte åker dit innebär ju inte att jag får köra fort för det.

Jag tycker att man på ett diskret sätt (inte väcka den björn som sover) bör försäkra sig om hur det verkligen ligger till genom att skaffa sig juridiskt tillförlitlig information. Det kan ju i den här vintern inträffa att man glömt ett fat på balkongen. Priset på Brew Dogs Penguin kan locka till risktagande.

Det är lagligt.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag läste igenom lag 1994:1738 och 2001:414. Det verkar helt lagligt. Starköl definieras som en odestillerad dryck på över 3.5 vol % som framställs av malt och det är lagligt att tillverka. Sedan är väl frågan om frysning räknas som destillering men det skulle ju vara konstigt.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Lagligt? Najs, då kör vi hårt! wink

Jag funderade på att göra en rätt maltig, hyfsat mörk typ barleywine (sitter och spånar i Promash nu) med kanske rentav belgisk jäst (tänk Gulden Draak ungefär) och sparsamt humla med Hallertau. Tänkte hälla över på 5L-jäsdunk, ställa ut i vinternatten och hälla den koncentrerade drycken på flaska med patentkork sen och ha den som en liten trevlig avec att ha i whiskyskåpet. Ingen kolsyra heller för den delen...och sedan se hur den artar sig med tiden.

Och det där med att BrewDog gör extrema öler över 32% (som nu med Sink the Bismarck på 41%) och tappar på 33cl-flaskor låter helt absurt. Är det inte skruv- eller patentkork på deras flaskor?

Tack för svar förresten! smile

På SHBFS forum läste jag att fhi hade gjort en utredning, http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic. … 304ac222b, för mer läsning.
i korthet hade de kommit fram till att det inte var att betrakta som olaga spritframställning

Men rent juridiskt skulle jag vilja påstå att det är en gråzon, det finns mig veterligen inget prejudikat än så man vet inte om det är lagligt eller ej, det måste först prövas i domstol. Men jag har mycket svårt att se att det skulle vara olagligt så som lagen är utformad.

Så här säger lagen:
10 kap. Ansvar m.m.
1 § Den som
1. olovligen tillverkar sprit eller spritdrycker,
2. bereder mäsk i uppenbart syfte att olovligen tillverka sprit eller spritdrycker eller
3. förvärvar, innehar, forslar, döljer eller förvarar sprit eller spritdrycker, som är olovligt tillverkade, eller mäsk, som är avsedd för olovlig tillverkning av sprit eller spritdrycker,
döms till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1999:1001).

1 kap. Inledande bestämmelser
2 § Med sprit förstås en vätska som innehåller alkohol i en koncentration av mer än 2,25 volymprocent. Med tillverkning av sprit förstås varje förfarande, varigenom alkohol i sådan koncentration framställs eller utvinns. Vin, starköl och öl anses dock inte som sprit. Inte heller utgör framställning av sådan dryck tillverkning av sprit.

Beroende på om domstolen skulle definiera en 32% öl som sprit eller öl så kan man åka dit på det. Vilket är högst tveksamt att de skulle göra, så allt man kan säga är att det nog borde gå bra. Allt som inte är olagligt är iaf lagligt fram tills dess att det blir olagligt.

Ja jag vet inte jag är ingen jurist men jag skulle komma fram till att det är lugnt, och är det inte lugnt är det en risk jag skulle kunna leva med. Lite böter är ju ändå inte så farligt om man får en spännande öl.

studenten skrev:

2 § Med sprit förstås en vätska som innehåller alkohol i en koncentration av mer än 2,25 volymprocent. Med tillverkning av sprit förstås varje förfarande, varigenom alkohol i sådan koncentration framställs eller utvinns. Vin, starköl och öl anses dock inte som sprit. Inte heller utgör framställning av sådan dryck tillverkning av sprit.

Som sagts har det kanske inte prövats i domstol (fast jag har ett svagt minne av att det förekommit)
Öl och vin definieras som en jäst dryck i ett annat kapitel.

Om man fryser det (ölet eller vinet) så kan det troligen betraktas som en olaglig tillverkning av sprit, i varje fall om domstolen vill hårddra detta  i en strikt tolkning. Ta fallet med vissa krogar som kryddar brännvin själva. Det är att betrakta som olaglig sprittillverkning.

Att kommersiella bryggerier gör det betyder inte att det är fritt fram för hembryggare.
Det kommersiella bryggeriet kan ha tillstånd för sprittillverkning.

Usch, nu blir jag lite osäker här...grannen är polis så jag får väl fråga om han kan ta reda på det smile

Systembolaget beskriver själva Brewdog Penguin som att det framställs genom att "frysdestilleras i tre månader...". På flera andra ställen har också den här processen beskrivits som "frysdestillering" och de flesta nämner också att den är olaglig utan tillstånd. Om "frysdestillering" är ett helt korrekt uttryck låter jag vara osagt. Men om att destillera öl för att höja alkoholhalten är olagligt är helt klart.

Destillering är en process där man genom uppvärmning skiljer ämnen med olika kokpunkt åt. Fryser man öl handlar det istället om att skilja ämnen med olika fryspunkt åt. Syftet/målet  är dock i princip detsamma.

Till Krunchie: Väck ej den björn som sover!

krunchie skrev:

Och det där med att BrewDog gör extrema öler över 32% (som nu med Sink the Bismarck på 41%) och tappar på 33cl-flaskor låter helt absurt. Är det inte skruv- eller patentkork på deras flaskor?

Det hade varit klokt men icke. Kronkapsyl!

/Hans

berglund skrev:

Vah, räknar de med att man suger i sig en sådan på en gång? Det är ju 10.5cl ren sprit! De är ju inte kloka....

Nåväl, jag ska nog ge mig på en icebeer ändå!

berglund skrev:
krunchie skrev:

/Hans

41% Sink The Bismarck!

World's Strongest beer at 41% ABV

Each bottle comes with a bottle stopper so you can reseal the beer and enjoy it over time.

Det var klokt av dem.

Tactical Nuclear....har dock kronkapsyl. Och en 33a gör att man blir onödigt slirrig även fast man delade på två.

/Hans

När vi ändå är inne på ämnet: har någon nåt bra tips på små flaskor att tappa en sån högoktanig vätska på? Jag har både en stark skotte och en dubbelbock på lagring och jag funderar på att frysa en del.

Det känns för mycket med vanliga 33cl flaskor. Det finns ju trevliga 25cl-flaskor för kronkapsyl, nu senast såg jag Sotholmen stout i sådana. Vet någon hur man får tag i dem?

Jag har tittat på www.flaskorburkar.se men deras små flaskor är antingen i klart glas eller har skruv- eller vinkork.

Varsågod:
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ … rugrupp=Ol

Jag tror det är svårt att hitta mindre flaskor för kronkapsyl. Säg gärna till om du hittar.

/Hans

Jag köpte för ett tag sen denna öl. Dessa flaskor använder jag för dela ut smakprov till kollegor.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ … kStrangar=

//Ulf

Jo, det är ju trevliga öl, gillade speciellt Sotholmen Stout. Men det gör lite ont i både plånboken och levern att dricka upp sådär en 50 flaskor innan det är dags för tappning. :-) Så jag tänkte att det kanske gick att köpa tomflaskor. Ingen som vet?

Jag smakade faktiskt Lindemans Apple i helgen, jag är inte säker men jag tror det var en 33 cl flaska. Gillade dessutom inte ölen, det smakade som äppeljuice (i och för sig frisk äppelsmak) med en liten gnutta lambic. Alldeles för sött för min smak.

Ska kolla med krogarna, en bra ursäkt för ett krogbesök! Jag var runt på några i lördags då det var maltfestival här i Östersund men hann inte riktigt med eftersom vi bara hade barnvakt några timmar på eftermiddagen.

Om whirlpool .
Läste nyligen att , om man befinner sej på norra halvklotet , så skall man , för att få en lyckad whirlpool , snurra vörten motsol . (Jag brukar snurra medsol ).  Jag provade  med en glaskanna och lite kaffesump och snurrade först medsol och sen motsol utan att kunna se någon skillnad . Slutsats enligt mej , det spelar tydligen ingen roll åt vilket håll man snurrar , bara att man gör det :-)

Det där med whirlpool stämmer inte. Coriolis-effekten pga jordens rotation blir helt försumbar för så små system med så låga hastigheter. Flygplan behöver kompensera däremot...

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Kan ölet bli starkare med whirlpool och och  det lagligt?