1 Senast ändrad av Techno (2009-12-29 02:42:03)

Fullers ESB

Hej

Jag har varit, samt är, väldigt förtjust i Fullers ESB (Champion Ale)

Jag skulle gärna vilja brygga mej en klon av den.

Någon här som kan ge mig lite mat på benen?

Malt?

Humle? Beska/Smak/Arom?  Torrhumling?

Jäst?

Jag tackar

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Fullers ESB

Det finns en del på nätet. Har ett försök på en Old Speckled Hen i primären, den är ju ganska lik:

80% Pale malt
5% Light Crystal
5% Dark Crystal
10% inverterat socker
Och kanske lite, lite svartmalt för färgens skull.

35 IBU från EKG 60 minuter, dessutom 15 g i smakgivan och 15 g i aromgivan. Inga humlebomber här inte. Vattenjustering i riktning burton (men inte helt), själv höll jag klorid-sulfatkvoten kring 1/3.

Och så jäser man med sin favoritbritt. Eller 1968, om man vill vara petig.

/Per

Think globally. Drink locally.

Sv: Fullers ESB

Fuller's själva säger att den är bryggd med pale ale och crystal malt(s) samt Target, Challenger, Northdown och Goldings (http://www.fullers-ales.com/esb.php). Jästen ska väl vara 1968, som sagt - den är ganska viktig om man vill få till den rätta ESB-karaktären.

I BYOs specialnummer med klonrecept finns en ESB-klon. OG 1.060 med 74 % engelsk pale ale, 17 % crystal och 9% majsflingor. Target och Challenger för beska, Northdown och Goldings som smakhumle. IBU 35.

Men 17 % crystal och användandet av majsflingor låter väl inte helt rätt?

Jäser: julöl

Sv: Fullers ESB

Jag har sett andra recept på ESB som har majs.
Tyvärr så hade jag bara en papperskopia som jag har förlagt sad

17% Crystal verkar vara för mycket, även om Fuller's ESB har rätt så mycket karamellmalt.

Sv: Fullers ESB

två stycken här .. om du får ut nåt vettigt av den första vet ja inte men skulle enligt texten va från nån full bryggare på fullers.
kanske kombinera dom,verkar saknas lite siffror i den första bara.

Fullers ESB   
Category ESB
Recipe Type All Grain
.
Fermentables
.5 lb Crystal 60L - 90L
1 lb brown sugar, 60 minutes
Hops
.5 oz Kent Golding, 30 minutes
.5 oz Kent Golding, 5 minutes
1.5 oz Kent Golding, dry hopped in secondary
2 oz Fuggles, 60 minutes
Yeast Wyeast London Ale (1028) yeast
Procedure There is no Fuggles in ESB or any of the Fullers beers. They use English Target,
Challenger and Northdown. EKG is in the finish & cask hopping of both Chiswick Bitter (very good
bitter) and ESB. BTW the kettle hops are Lupofresh( challenger, 91) pellets from Kent and
Worscester. They "Burtonize" the brewing water using mineral salts. A single temp infusion is
employed. The ESB is 1.052 OG (apparently this was reduced for the US market, according to a
brewer I was drinking with in the Pub next door). I was told they used to use sugar but this is no
longer required with the new mash tuns. I missed out on the Maize part so I do not know, but I
assume George has this correct. Try 5- 10 % in the mash. Skip the sugar, use caramel malts to
get the color and sweetness.


Fullers ESB Clone   
Category ESB
Recipe Type Extract
Fermentables
.25 lb Dark Belgian candi sugar (275 deg. L)
3.3 lb Munton & Fison extra light extract syrup
4.5 lb 2-row malt
0.5 lb Crystal (40 deg. L)
1 lb Flaked maize
Hops
1 oz Bullion pellets (8.5 AAU) 60 mins
1 oz Bullion pellets (8.5 AAU) 20 mins
1 oz Goldings flowers (4.5 AAU) 20 mins
0.75 oz Goldings flowers (4.5 AAU) 10 mins
0.25 oz goldings flowers dry-hopped in secondary
Yeast Wyeast 1968 London Ale
Procedure 1 step infusion, mini-mash @ 154 deg. F for 70 minutes, or until conversion. Mashout
@ 170 deg. F for 20 minutes. Sparge w/3 gallons water @ 150 deg. F to collect 4.25 gallons

Sv: Fullers ESB

I de amerikanska hembryggarnas tidning Zymurgy september/oktober 2008 har John Keeling, bryggmästare på Fullers, skrivit en artikel med en ingående beskrivning av man ska brygga ESB (och London Pride samt Chiswick Bitter) - inga hemligheter här alltså!

Lite referat:

Fullers "burtoniserar" allt sitt bryggvatten utom det som används till porter.

95% Pale ale malt, 5% crystal malt samt "lite" chocolate malt för färgen.

De köper malt från sju olika mälterier och vanligtvis blandar tre tillsammans till  brygd: Bryggmästarens förklaring (min översättning):

"Vi gör det av en viktig anledning - jag får nämligen sju flaskor whisky varje jul - något jag försöker hålla hemligt för vår inköpsavdelning."

Humle: Target i början av koket, "late copper hop" med Northdown och Challenger, Goldings och Target "to the fermenter", Goldings "in maturation" och Goldings "in cask (dry hopping)".

De brygger Golden Pride, ESB, London Pride, Pale Ale och Chiswick Bitter från en enda mäsk "as a party gyle". De mäskar i två kärl 60 minuter och lakar ut från båda in till den första vörtpannan. När den är full fortsätter de in i den andra. I den första har sedan vörten ett OG på c:a 1080 och i den andra 1020. De tillsätter sedan 75% av humlen i den första pannan och resten i den andra och kokar i en timme.

Man blandar sedan vörten från de två pannorna i olika proportioner beroende på vilket (hur starkt) öl det ska bli.

De använder sin egen jäst men bryggmästaren säger "men vilken annan engelsk ale-jäst som helst" passar bra. Sedan 3-4 dagars "active fermentation" och tre dagars "settling". Därefter tre veckors "maturing" med Goldings i tanken.

Han anser att det är viktigt med "a strong floral hop aroma" och bäst till detta är Goldings.

7 Senast ändrad av UMB65 (2010-01-30 09:40:13)

Sv: Fullers ESB

peps skrev:

Det finns en del på nätet. Har ett försök på en Old Speckled Hen i primären, den är ju ganska lik:

80% Pale malt
5% Light Crystal
5% Dark Crystal
10% inverterat socker
Och kanske lite, lite svartmalt för färgens skull.

35 IBU från EKG 60 minuter, dessutom 15 g i smakgivan och 15 g i aromgivan. Inga humlebomber här inte. Vattenjustering i riktning burton (men inte helt), själv höll jag klorid-sulfatkvoten kring 1/3.

Och så jäser man med sin favoritbritt. Eller 1968, om man vill vara petig.

/Per

Hur blev ditt försök med en Old Speckled Hen?
Vad är inverterat socker?

//Ulf

Sv: Fullers ESB

Hej!

Den blev helt ok, jag kan fixa upp en bild lite senare i kväll (när jag knäckt upp en butelj...)

Lite för mörk, och den hade behövt lite mer humlesmak och -arom. Annars blev den kanongod.

För att inte tappa bollen, utan verkligen gå i mål med denna så bryggde jag den igen igår, denna gång med följande upplägg (fortfarande 25 liter):

4,5 kg Pale ale (79,6%)
0,5 kg Ljus karamell (8,8%)
0,1 kg Mörk karamell (1,8%)
0,05 kg Rostat korn (0,9%)
0,5 kg Strösocker (8,8%)

100g EKG 60 minuter, 50g EKG 20 minuter, 50g EKG 2 minuter.

4g MgSO4, 4g CaSO4, 2g CaCO3, 2g CaCl2. Dessutom 1,5ml mjölksyra i lakvattnet, är lite orolig för att extrahera tanniner; har fått hiskeligt högt utbyte de senaste bryggningarna.

Jäser med S-04 denna gång.

Inverterat socker är vanligt strösocker (sackaros) som splittats till glukos och fruktos genom kokning tillsammans med en syra. T.ex. 1 gram citronsyra till 1 kg socker (och lite vatten förstås, kanske 0,5 liter), koka i 20 minuter till en sirap som kan tillsättas i koket. Poängen är att glukos och fruktos kan konsumeras direkt av jästen utan att behöva inverteras av jästens egna enzymer. Som du såg så skippade jag det i mitt nya recept, huvudsakligen för att få ner färgen ytterligare.

/Per

Think globally. Drink locally.

Sv: Fullers ESB

Peps:
Det var rejält med humle! 
Från 15 till 50g på både smak&arom givorna och sedan 100g till bitter. Hamnar du inte uppåt +70IBU då?

Sv: Fullers ESB

Mmm, jag tog ut svängarna ordentligt. Enligt Tinseth bör det bli någonstans runt 55 IBU. Den här hönan har lämnat de brittiska öarna bakom sig och seglat västerut.

Think globally. Drink locally.

Sv: Fullers ESB

peps skrev:

Hej!

Den blev helt ok, jag kan fixa upp en bild lite senare i kväll (när jag knäckt upp en butelj...)

Lite för mörk, och den hade behövt lite mer humlesmak och -arom. Annars blev den kanongod.

För att inte tappa bollen, utan verkligen gå i mål med denna så bryggde jag den igen igår, denna gång med följande upplägg (fortfarande 25 liter):

4,5 kg Pale ale (79,6%)
0,5 kg Ljus karamell (8,8%)
0,1 kg Mörk karamell (1,8%)
0,05 kg Rostat korn (0,9%)
0,5 kg Strösocker (8,8%)

100g EKG 60 minuter, 50g EKG 20 minuter, 50g EKG 2 minuter.

4g MgSO4, 4g CaSO4, 2g CaCO3, 2g CaCl2. Dessutom 1,5ml mjölksyra i lakvattnet, är lite orolig för att extrahera tanniner; har fått hiskeligt högt utbyte de senaste bryggningarna.

Jäser med S-04 denna gång.

Inverterat socker är vanligt strösocker (sackaros) som splittats till glukos och fruktos genom kokning tillsammans med en syra. T.ex. 1 gram citronsyra till 1 kg socker (och lite vatten förstås, kanske 0,5 liter), koka i 20 minuter till en sirap som kan tillsättas i koket. Poängen är att glukos och fruktos kan konsumeras direkt av jästen utan att behöva inverteras av jästens egna enzymer. Som du såg så skippade jag det i mitt nya recept, huvudsakligen för att få ner färgen ytterligare.

/Per

Kul, alltid roligt med bilder

Raportera gärna om nya bryggningen längre fram

//ulf

Sv: Fullers ESB

http://www.humle.se/punbb/images/upload/transpolar.jpg

Här har vi den. Jag har börjat ge mina öl namn, så den här heter "Ära åt hjältarna från den transpolära överflygningen". Tänkte att om originalets namn är en "conversation piece" så kan ju mitt namn vara det också.

Lite mörk som sagt, men det är ju inget större fel. Nu när jag dricker den känner jag den inte är så helt åt skogen med humlingen; gårdagens bryggning skjuter nog ganska långt över målet vad det beträffar.

/Per

Think globally. Drink locally.

13 Senast ändrad av Techno (2010-02-03 01:55:36)

Sv: Fullers ESB

peps skrev:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/transpolar.jpg

Här har vi den. Jag har börjat ge mina öl namn, så den här heter "Ära åt hjältarna från den transpolära överflygningen". Tänkte att om originalets namn är en "conversation piece" så kan ju mitt namn vara det också.

Lite mörk som sagt, men det är ju inget större fel. Nu när jag dricker den känner jag den inte är så helt åt skogen med humlingen; gårdagens bryggning skjuter nog ganska långt över målet vad det beträffar.

/Per

Hej

Ölet ser ju fantasktiskt fint ut. Ära till dej. Det kan ju inte va något fel att att säja att brygger jag ett gott öl samt att det blir fint rent estetiskt så  gör jag något som går en lång tid bakåt.

Jag känner mig stolt att ha kunna brygga öl som har funnits  långt tillbak i vår tid.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Fullers ESB

peps skrev:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/transpolar.jpg

Här har vi den. Jag har börjat ge mina öl namn, så den här heter "Ära åt hjältarna från den transpolära överflygningen". Tänkte att om originalets namn är en "conversation piece" så kan ju mitt namn vara det också.

Lite mörk som sagt, men det är ju inget större fel. Nu när jag dricker den känner jag den inte är så helt åt skogen med humlingen; gårdagens bryggning skjuter nog ganska långt över målet vad det beträffar.

/Per

Ser ju mäkta fin ut, beskriv gärna smaken. Påminde den om OSH?

//ulf

Sv: Fullers ESB

Ja, det skulle jag vilja säga att den gjorde. Beskan var dock lite för blek, och jag tycker att det är den snygga balansen mellan beskan, den blommiga humlesmaken och -aromen och maltigheten som definierar den här typen av öl.

Men maltsammansättningen fungerade bra, att strama upp den och göra den lite torrare med lite rent socker var en lyckad strategi.

/Per

Think globally. Drink locally.

16 Senast ändrad av UMB65 (2010-02-08 08:27:56)

Sv: Fullers ESB

Jag blev lite inspirerad så jag gjorde ett andra försök med helmaltsbryggning, än så länge så kör jag BIAB-metoden, ska även prova satslakning och flödeslakning så småningon. Kul att experimentera. Jag minnst inte var jag läste det men jag läste på nåt forum att om man tog en några decilter av vörten ur koket och hällde i en separat kastrull och kokade bort så mycket vatten att vöretn fick en tjockare konsistens så skulle smaken bli lite knäckig så jag provade det.

Kan ju säga att jag inte har riktig koll på vad jag gör ännu men kul är det :-)


2 kg pale ale

192 g ljus karamell

40 g mörk karamell

20 g rostat korn



25  g ekg 60 min

20 g ekg 15 min

15 g ekg 5 min

Sv: Fullers ESB

Det där blir säkert gott. Att karamellisera en del av vörten är ett bra knep, ofta gör man det för att simulera ett långt kok, och det kan bidra med en del trevliga melanoidiner.

Jag kör själv flödeslakning och ibland satslakning i stor mäsktunna, men jag skall faktiskt prova på BIAB, förhoppningsvis redan nu i veckan. Tycker metoden verkar spännande, och det skulle vara bra att ha en lite mer lättviktig process i rockärmen när man vill experimentera lite och vill köra lite mindre volymer.

Think globally. Drink locally.

Sv: Fullers ESB

Jag brukar ta c:a en liter som jag reducerar ner, total vörtmängd c:a 25 liter.
Speciellt när jag gör IPA eller ESB liknande öl.

Sv: Fullers ESB

Kenneth skrev:

Jag brukar ta c:a en liter som jag reducerar ner, total vörtmängd c:a 25 liter.
Speciellt när jag gör IPA eller ESB liknande öl.

Ok, till mina 9,5 liter så tog jag ur 4 decilieter. Hur mycket brukar du reducera, till en sirapsliknande konsistens?
Jag vågade inte koka bort för mycket vatten i fall det skulle brännas vid

Sv: Fullers ESB

Så länge det kokar så går det att recudera väldigt mycket.
Säg att det kanske blir 1-1,5 dl av den urpsprunliga litern.

Men häll tillbaka "sirapen" i vörten på en gång när du är klar med reduceringen.
Jag glömde det en gång och då stelnade sirapen till stenhårt socker.
När jag sedan försökte värma upp det så luktade det bränt socker.

Sv: Fullers ESB

UMB65 skrev:

Jag blev lite inspirerad så jag gjorde ett andra försök med helmaltsbryggning, än så länge så kör jag BIAB-metoden, ska även prova satslakning och flödeslakning så småningon. Kul att experimentera. Jag minnst inte var jag läste det men jag läste på nåt forum att om man tog en några decilter av vörten ur koket och hällde i en separat kastrull och kokade bort så mycket vatten att vöretn fick en tjockare konsistens så skulle smaken bli lite knäckig så jag provade det.

Kan ju säga att jag inte har riktig koll på vad jag gör ännu men kul är det :-)

2 kg pale ale
192 g ljus karamell
40 g mörk karamell
20 g rostat korn
(pytsade även i en skvätt ambermalt)

25  g ekg 60 min
20 g ekg 15 min
15 g ekg 5 min

Ja då var min andra helmalstbryggning klar (BIAB) , den smakade mycket bra.Är så himla nöjd!

Det var första gången jag tappade på fat också och hade lite småstrul med både det ena och det andra. Trycket  var något högt vid tappning som ni ser på klippet men ölen hämtade sig snabbt. Jag lättade sedan lite på säkerhetsventilen och då blev det genast bättre.


http://www.youtube.com/watch?v=QzHorvbdHr4


//Ulf

Sv: Fullers ESB

Kenneth skrev:

Jag brukar ta c:a en liter som jag reducerar ner, total vörtmängd c:a 25 liter.
Speciellt när jag gör IPA eller ESB liknande öl.

Brukar du (eller ni andra) använda reducerad vört istället för eller som ett komplement till karamellmalter?

Jäser: julöl

Sv: Fullers ESB

mans skrev:

Brukar du (eller ni andra) använda reducerad vört istället för eller som ett komplement till karamellmalter?

Nej, inte karamellmalter. Men i stället för eller som ett komplement till dekoktioner eller melanoidinmalt/aromatic malt.

Think globally. Drink locally.

Sv: Fullers ESB

Nej, jag har lika mycket karamell/crystal malt som vanligt.
Jag gör det för att få en extra dimension på ölet, inte för att ersätta något annat.

Sv: Fullers ESB

Jag ger mig inte med detta projektet. Den senaste versionen blev god, men möjligen ännu längre från originalet än vad den första var. Lika mörk, avsevärt beskare och med en mycket tydligare humlearom. Humlearomen var den enda förändringen som var till det bättre.

Så efter lite funderande, lite tjyvlyssnande på http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/ och lite Jamil så ger jag mig nu ut på en alternativ approach. Gillar Jamils idé med melanoidinmalt, i linje med diskussionen om reducerad vört innan:

25 liter, räknar med utbyte på 75%, OG 1,054, 30 IBU, 24 EBC

5,5 kg pale malt (har bytt till Maris Otter från Golden Promise)
0,3 kg mörk kristallmalt
0,3 kg melanoidinmalt

5 g CaCO3 + 0,5ml mjölksyra i mäsken, 1,5 ml mjölksyra i lakvattnet

30g Goldings @5,0% 60 minuter
20g Goldings @5,0% 20 minuter
50g Goldings @5,0% 1 minut

1 ml protafloc 15 minuter.

Jäser med 1028 London Ale.

Skönt att göra en hederlig tvättäkta ale av enklaste snitt, har kört stafettbryggning med lagerjäst under våren, så det har inte blivit så mycket av den varan.

/Per

Think globally. Drink locally.