Brew in a bag
Nån som vet hur hur många mer procent malt man bör använda med BIAB-metoden jämfört med bryggning där man lakar?
Om nån använder sig av metoden berätta kom gärna med tips.
Ulf
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Brew in a bag
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Nån som vet hur hur många mer procent malt man bör använda med BIAB-metoden jämfört med bryggning där man lakar?
Ulf
När jag bryggde BIAB låg min bryggeffektivitet på cirka 55-60%. Har du ett bra bryggmjukvara ala Promash räcker det.
Mvh
Pål
Du kan använda mindre malt faktiskt. Jag brukar ha ungefär 85% effektivitet med BIAB. Man kan mala malten lite finare än vid vanlig lakning, och då blir utbytet bättre.
Är sugen på att prova, och undrar vilken sorts tyg ni använder. Var på tygaffären idag och hade med en kokpåse som jag köpt på Humlegården som referens. De hade inget liknande. Vad använder ni för tyg, var finns det och hur mycket behöver man (jag tänker inte göra större batcher än 20 liter vatten)?
Är sugen på att prova, och undrar vilken sorts tyg ni använder. Var på tygaffären idag och hade med en kokpåse som jag köpt på Humlegården som referens. De hade inget liknande. Vad använder ni för tyg, var finns det och hur mycket behöver man (jag tänker inte göra större batcher än 20 liter vatten)?
Första gången använde jag ett tyg som jag köpt på IKEA och det är ett polyestertyg som heter SARITA, (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20110286) det funkade bra men nu har jag beställt en filterpåse i terylen på humle.se den verkar mer slitstark
Den som finns på webbutiken är ju "bara" 30x30x35 cm. Den kan väl knappast uppfylla kravet att i princip täcka hela insidan av mäskkärlet om man tänker brygga med nästan 20 liter. Det blir väl mer som en tepåse med malt i så fall. Eller har jag fel?
Jag använde Humles mäskpåse till mina 10 liters brygder. Funkade mycket bra. Låg i regel kring 2,5 kg malt i påsen, resten ersatte jag med maltextrakt. 70-80% malt, 20-30% maltextrakt.
Silduk finns på metervara hos kilotex. Jag köpte en dryg halvmeter som är
1 och 40 bred. Den räckte till att sy en påse som passar perfekt i min kylbag.
Pris ca 40 kronor.
Efter lakning tar man med kylbagen till komposten och lyfter ur maltpåsen och
tömmer den. Mycket praktiskt. Den hjälpte dessutom till att öka flödet då mitt
rör med ca 100 småhål (1,5 mm) inte sätter igen alls. Sen får man skölja av påsen
och och tvätta den för hand. Klar för nästa vända:) Mitt utbyte ligger mellan 70 och 80 %
och styrs av tid, temperatur och maltsorter.
James
Ulf
Hej
jag slängde just ut en fråga hos SHBF forumet om BIAB, gillar allt som ev kan bättra eller ta lite kortare tid att brygga. Om bryggtiden kan kortas lite så tycker Jag det är bra. Det viktigaste är ju inte tiden det tar utan hur bra resultatet blir
Bo
När jag bryggde BIAB låg min bryggeffektivitet på cirka 55-60%. Har du ett bra bryggmjukvara ala Promash räcker det.
Mvh
Pål
Hej Pål
Om eff landar emot 55-60 % då kvittar det. Då kör jag vidare emot studier emot Batsch lakning, Jag har blivit intresserad av den .
Bo
Du kan använda mindre malt faktiskt. Jag brukar ha ungefär 85% effektivitet med BIAB. Man kan mala malten lite finare än vid vanlig lakning, och då blir utbytet bättre.
Hej
Det verkar va en väldig skillnad i verkningsgrad mellan herrarna. Ok att mala finare det kan jag köpa men om jag som inte har kvarn samt köper färdig malen malt (när kommer den?)
Bo
Nu kor jag inte brew-in-a-bag riktigt. Men bag i kylvaska. Visst kan man ha finare mald malt, det har ingen betydelse, alltsa det kommer ju inte mer med i lakningen. Men man riskerar val att fa mer tanniner och annat med finmald malt?
Jag har hallit pa att testa olika maskninsscheman, men ju mer avancerade maskningar, desto lagre effiktivitet tycks jag fa.samst fick jag vid dekok, 3 stegs.
Bast har jag fatt vid single infusion. Men da har jag gatt blint pa beersmith, och det stammer inte med vattenmangden for mej.
Vid bryggning av 8 liters batcher, sa maste jag tillsatta minst 2 liter extra vatten i lakningen varje gang, mer an vad beersmith rekommenderar.
Sa klart, nasta gang man brygger samma med samma metod, sa delar jag upp det extra vattnet mellan mask och lakning
Men jag tror att jag bor komma upp i 80% efter lite mer traning.
Det verkar va en väldig skillnad i verkningsgrad mellan herrarna.
Ja, och inte bara det, det verkar vara ganska olika uppfattning om vad brew in a bag faktiskt är. Är det inte processen som beskrivs här som avses? I så fall förekommer ingen lakning, alltihop görs i stora grytan. En enda fet infusion, försockring och sedan hissar man ur påsen.
Är också nyfiken på metoden, skulle vara kul att ha en nedskalad bryggmetod som man kunde köra i sommarstugan. Slippa dra med sig stora mäsktunnan och annat som behövs för att flytta vörten mellan de olika momenten. Det enda man behöver ha med sig är stora grytan, och den kan man ju packa full med annat (färdigkrossad malt, humle, jäst och någon slang, antagligen).
Kör man så som beskrivs på beersmithbloggen ovan så är det ju bara mäskvörten man använder, och då måste ju effektiviteten bli lidande. Å andra sidan bör ju kvaliteten på den resulterande vörten vara bättre, eftersom man inte utsätter sig för samma risk att dra ut tanniner och elände som man gör när man lakar. Och det är ju en motiverande faktor! Malt är ju billigt, tid är dyrt...
/Per
För att försöka vara tydlig då: jag gör en enkel infusionsmäskning på 90 minuter i en jäshink, utan utmäskning och får då en effektivitet runt 85 %. Påsen med malten tas upp ur hinken, vatten pressas ur påsen tills jag uppnått önskad förkoksvolym och sedan för jag över sötvörten till kastrullen och kokar som vanligt.
Mina första två BIAB-brygder använde jag färdigkrossad basmalt och specialmalt som krossades i mortel. Då blev effektiviteten 71 % respektive 78 %. Har gjort ett tiotal brygder med mer finmald malt utan att uppleva problem med tanniner.
en enkel infusionsmäskning på 90 minuter i en jäshink, utan utmäskning och får då en effektivitet runt 85 %. Påsen med malten tas upp ur hinken, vatten pressas ur påsen tills jag uppnått önskad förkoksvolym och sedan för jag över sötvörten till kastrullen och kokar som vanligt.
Mycket intressant. För det är ju ändå en slags "no-sparge" metod detta. Det enda du gör med maltet är att du maler det lite finare än om du hade kört kontinuerlig lakning eller satslakning mha falskbotten?
Det blir nog till att prova på det här. Hur mycket extravolym behövs i mäskkärlet för att få plats med allt vatten och all malt? Eller kanske skulle frågan vara: hur mycket volym försvinner när du lyfter ur och pressat påsen?
/Per
Mycket intressant. För det är ju ändå en slags "no-sparge" metod detta. Det enda du gör med maltet är att du maler det lite finare än om du hade kört kontinuerlig lakning eller satslakning mha falskbotten?
Det stämmer.
Det blir nog till att prova på det här. Hur mycket extravolym behövs i mäskkärlet för att få plats med allt vatten och all malt? Eller kanske skulle frågan vara: hur mycket volym försvinner när du lyfter ur och pressat påsen?
Jag använder någonting i stil med (förkoksvolymen) + 0.75*(maltens vikt i kg) liter vatten vid mäskningen.
Nu har jag provat BIAB med terylenpåsen från Humlegården. Mäskade 3 kilo malt med 14 liter vatten i 80 minuter vid 70 grader. Kokade i 60 minuter och spädde ut till 10 liter, hamnade på OG 1.050. Vad blir det för utbyte mellan tumme och pekfinger? Före spädning hade jag 1.057.
Låter som att utbytet ligger runt 50-55 %, kanske lite mer om du hade mycket specialmalter. Jag antar att du hade ganskt grovt krossad malt?
Är igång och testar detta nu också, försockringsrasten är i full gång. Slöjdade ihop en säck av lite muslintyg och lite flagglina och plockade fram min fina 25-litersgryta. Några observationer så långt:
- Man underskattar gärna volymen på krossad malt. En väl tilltagen påse är en god idé.
- Smidigt att bara hänga påsen direkt under maltkrossen, inget spill och damm, och allt det goda hamnar där man vill ha det.
- Väldigt prydligt i köket, bara en kittel på spisen med en termometer. Inga mäsktunnor och extra jättekastruller för mäsk- och lakvatten etc. Det känns som jag fuskar.
- Räknade med 70% effektivitet för detta första försök. Med en kittel på 25 liter har jag siktat på en slutvolym på 20 liter.
Återkommer senare med fler rapporter från fronten.
/Per
Utmäskning klar, lyfte ur påsen, pressade ut så mycket jag kunde (blev inte så mycket, men jäklar vad jag fick pressa). Och utbytet blev... (trumvirvel):
54,5%.
Näpp, mina vänner, det är för dåligt. Och hanteringen av den vid det laget ganska tunga påsen med (inte särskilt) urlakad drav var mycket mindre smidig än vad jag hade hoppats. Får göra vad jag kan för att fixa denna bryggningen, men jag kommer nog inte slösa tid med att försöka igen.
Har för mig att jag läst någonstans att man inte ska pressa ur vätskan ur malten då det kan frigöra oönskade tanniner. Kan det stämma?
Utbytet ökar säkerligen om du har en riktigt finkrossad malt. Det känns mindre riskabelt att använda det vid BIAB eftersom det inte finns något filter som du kan sätta igen.
Jag har kört med BIAB två gånger nu
Mäskade in totalt 2,2 kg malt i 13,5 liter vatten och det gav gav 9 liter efter kok med ett OG på 1050 båda gångerna
Den basmalten (pale ale malt) jag använde var ganska fint krossad. Specialmalten något grövre
Hur räknar ni ut utbytet?
//ulf
Ditt faktiska utbyte var 50 Öschelgrader * 9 liter (slutvolym) = 450
Max teoretiskt utbyte ca 290 Öschelliter * 2,2 kg (maltvikt) = 638
Utbyte = faktikst värd / teoretiskt värde => 450 / 638 => ca 0,705 * 100 = 70,5 %
Ungefär. Max teoretiskt utbyte påverkas av maltsorter och dess blandförhållande.
Med lite specialmalter (under 10%) och resten basmalter brukar jag räkna med
ca 290 Ö/kg malt.
//James
Ok, den första irritationen har lagt sig, jag körde en impromptu "andrabatch" och landade till slut på ungefär 70% som jag hade tänkt. Men det var inget arbete och ingen tid sparad denna gången.
Jag inser att jag inte riktigt räknat rätt när jag drog igång. Mäskvattnet + maltens volym var 20 liter i mitt fall. När jag lyfte ur påsen med drav och pressade fick jag 11 liter kvar. Malten + uppsuget vatten var således 9 liter inalles. 11 genom 20 liter ger 55%. 45% var kvar i påsen. Enkel (för att inte säga grovt förenklad) matematik.
En lärdom är att för att bemästra BIAB till fullo så måste man släppa tankemodellen (som ju fungerar väl vid "vanlig" mäskning och lakning) att mäsken har sina volymer vatten och malt, och sedan lakar man tills man är nöjd med förkoksvolymen. I BIAB gäller att mäskvattnets volym + maltens volym - (maltens volym + maltets uppsugna vattens volym) = förkoksvolymen. Och det skall vara rätt från början. Lite mer komplicerad matematik när man formulerar sitt recept.
Ett exempel:
Vi har 4 kg malt och vi vill göra 15 liter öl. Till förkoksvolym vill vi ha 18 liter. Då behöver vi ha i 18 liter vatten + mängden vatten malten suger upp. Enligt vad jag såg idag så suger malten 1,5 liter vatten per kg, så vi hamnar på 18 + 6 liter vatten. Kittelns volym måste alltså vara 24 liter PLUS den volym malten adderar i sig själv, efter den sugit upp vatten (har inga bra siffror här, men min bedömning efter dagens bryggande är att totala volymen drav + vatten ~ maltmängden i kg gånger 2).
En kastrull på 25 liter är alltså inte tillräcklig för att göra 15 liter öl. En 30-literskastrull blir precis full.
Enligt min "fulentropi" skisserad ovan kommer sockerarterna vara jämnt distribuerade bland dessa 30 liter, så när vi hivar upp påsen kommer 12 liter försvinna med sitt socker, och kvar blir 18 liter. 18/30 = 60% utbyte. Ganska lätt att räkna på när allt kommer omkring, och en av de viktigaste sakerna för mig inom bryggning är förutsägbarhet. Jag gillar verkligen inte att bli överraskad mot slutet av en bryggdag.
En konsekvens av den här matematiken (om den nu stämmer) är att mindre maltmängder till större volym (svagare öl) ger bättre utbyte. Hade vi använd 3 kg malt i stället för 4 hade utbytet hamnat på 75% (18 / (18 + (3 * 2)).
Nåväl. Syftet med mitt experiment var ju inte att åstadkomma största möjliga utbyte, utan för att utforska en potentiellt enklare sorts mäskning. Jag gjorde inte experimentet rättvisa, eftersom jag hade lite förväntningar på resultatet. Om jag någon gång skaffar en 50-litersgryta och bosätter mig granne med ett mälteri (så jag inte behöver betala för frakt och mellanhändernas avanser) så kanske jag överväger att prova igen.
/Per
Nu har jag inte köpt någon 50-litersgryta, och inte flyttat granne med något mälteri. Men med dåraktigt hjältemod kommer jag ge mig på detta igen i morgon. Denna gången blir det "Bag-in-box", alltså mäskning i kylbox. Helt omodifierad, inga bazookas och finurliga borrhål. Det blir alltså satslakning med malten i en muslinpåse, baserar bryggningen på mina slutsatser från mitt senaste försök.
Om det finns intresse kan jag rapportera om äventyret här på forumet. Det vankas rauchbier.
/Per
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Brew in a bag