Skum
Hejsan igen
Jag har några frågor/undringar angående skummet i ölet vi brygger.
Jag får nästan alltid i 9 av 10 fall ett bra skum på mina Lager/Pilsner öl.
Min senaste Lager som blev köldlagrad 091109, jag har 1 back a 25 flaskor a 50 cl kvar.
Ölet var kristallklart i rumstemp efter 1 veckas kolsyra jäsning. Jag ställde ut mina 2 backar på sammanlagt 25 liter på balkongen samt senare i mitt kylskåp, nu har ölet stått på kalallagring i ca 12 veckor.
Jag har ett enastående skum i glaset, det kvittar nästan hur jag häller, jag får ett tjockt fint skum som är ca 2,5 cm som håller sig hela tiden när jag dricker. Ölet är också annars väldigt lagerlikt.
Mina lageröl genom åren sedan 1996 har i stort sett alltid haft ett bra skum. Det är ju trevligt.
Mina underjästa, allt från vete till stout samt bitter verkar gå åt det andra hållet.
Gjorde min första Weissen 1999 fick ett bra skum som höll sig länge, det har genom åren blivit allt sämre.
Stouten har blivit något bättre men det beror nog på 5 % kornflingor.
Frågan är ju egentligen varför får den underjästa varje år ett sådant mycket bättre skum än dom överjästa?
Förra årets Lager lämnade ett tjockt lager skum gardiner efter sig i glaset, dom var tjocka, hela insidan på glaset var vitt, skummet var tjockare än en Hoeeg.
Varför?
Bo