1 Senast ändrad av Techno (2010-01-27 23:17:43)

Skum

Hejsan igen

Jag har några frågor/undringar angående skummet i ölet vi brygger.

Jag får nästan alltid i 9 av 10 fall ett bra skum på mina Lager/Pilsner öl.

Min senaste Lager som blev köldlagrad 091109, jag har 1 back a 25 flaskor a 50 cl kvar.

Ölet var kristallklart i rumstemp efter 1 veckas kolsyra jäsning. Jag ställde ut mina 2 backar på sammanlagt 25 liter på balkongen samt senare i mitt kylskåp, nu har ölet stått på kalallagring i ca 12 veckor.

Jag har ett enastående skum i glaset, det kvittar nästan hur jag häller, jag får ett tjockt fint skum som är ca 2,5 cm som håller sig hela tiden när jag dricker. Ölet är också annars väldigt lagerlikt.

Mina lageröl genom åren sedan 1996 har i stort sett alltid haft ett bra skum. Det är ju trevligt.

Mina underjästa, allt från vete till stout samt bitter verkar gå åt det andra hållet.

Gjorde min första Weissen 1999 fick ett bra skum som höll sig länge, det har genom åren blivit allt sämre.

Stouten har blivit något bättre men det beror nog på 5 % kornflingor.

Frågan är ju egentligen varför får den underjästa varje år ett sådant mycket bättre skum än dom överjästa?

Förra årets Lager lämnade ett tjockt lager skum gardiner efter sig i glaset, dom var tjocka, hela insidan på glaset var vitt, skummet var tjockare än en Hoeeg.

Varför?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Skum

Intressant att du tar upp skum-ämnet. Har funderat mycket på det själv det sista och tänkte just skapa en tråd. Hoppas jag inte kapar din när jag delar med mig av mina liknande funderingar.

Jag är nybörjare i bryggsvängen. Har gjort 5 bryggningar nu. IPA i samtliga fall. Delmäsk och helmalt. Alla utom den första har blivit väldigt bra öl. Det enda jag tycker att det brister i är just den där skumkronan.

Jag har förstått att alkohol motverkar skum, d.v.s. att väldigt stark öl blir mindre skummande. Jag har också förstått att minsta lilla fett i en brygd skulle döda skummet (varför man nu skulle få in fett i sitt kok). Jag har också förstått det som att enkelt uttryckt - ju mer det skummar när man tappar, använder hävert o.s.v. ju mindre kommer ölet att skumma sen... Sen skummar väl ett kraftigare kolsyrat öl mer än ett mindre kolsyrat så klart (t.ex. engelsk bitter).

Jag misstänker att det finns fler förklaringar. Vilka är era erfarenheter? Hur får man till ett riktigt bra skum på en överjäst öl? I mitt fall är nog inget av ovanstående boven i dramat.

Det finns, som jag förstår det, många faktorer som påverkar skumbildningen. Vetemalt och mycket humle ska ge mer skum medan hög alkoholhalt och fett i glaset sabbar skumkronan. Har för mig att det är långa proteinkedjor som skapar skummet och jag har hört någonstans att man kan äventyra skumbildningen om man skummar av vörten under koket, eftersom det är sådana proteiner som bygger upp skumkronan. Min erfarenhet är att öl som bryggs på pilsnermalt skummar bättre än de som bryggs med pale alemalt. Jag tror därför att det snarare är proteinsammansättningen i malten än huruvida ölen är över- eller underjäst som påverkar skummet.

Bo, hur mäskar du?  Tar du en proteinrast och i så fall hur länge?

Jag tycker inte jag lyckas någe vidare med skummet.  Om vi bortser från "fusk" med flakat korn och vete, så är det endast efter riktigt lång lagring som mina öl börjar få en liten skumkrona.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Hej Pål

Oftast så är det en enkel infussions mäskning, någon gång så tar jag ut en dekokt efter infussionen, aldrig protein rast. En proteinrast använder jag bara när jag gör veteöl, stegmäskar då från 40 c och uppåt

Bo

Jag har givit upp på proteinrast men stegmäskar fortfarande.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Har märkt på några bryggningar att skummet liknar skummet som blir när du har för lite diskmedel i diskvattnet, stora bubblor som lägger sig snabbt och tunt skum.
Bryggde en belgare på 7,6 % med 50g vetemjöl på 8 l vört och fick det bästa, mest stabila skummet hittills på min 15 gjord bryggningar. Körde försockringsrast 66-67 grader i 70 minuter.

limpan76 skrev:

Har märkt på några bryggningar att skummet liknar skummet som blir när du har för lite diskmedel i diskvattnet, stora bubblor som lägger sig snabbt och tunt skum.
Bryggde en belgare på 7,6 % med 50g vetemjöl på 8 l vört och fick det bästa, mest stabila skummet hittills på min 15 gjord bryggningar. Körde försockringsrast 66-67 grader i 70 minuter.

Blev ölet grumligt av vetemjölet? Bryggde en dubbel jag är väldigt nöjd med, förutom just skummet som lägger sig för snabbt.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Var grumlig de första veckorna, men efter 8 veckor så var den tillräckligt klar för mig. Aningen disig, men den var lagrad i 15 grader, får klarare öl vid lagring vid 5 grader,.

limpan76 skrev:

Hej

Trevligt. Det som är lite märkligt  med mina öl det är att mina Lageröl, alla sedan 1996 har blivit bra med skum, alla bortsett från 1997, men den var det något knepigt redan i starten.

96, 98-09 blev alla alldeles utmärkta angående skum, alla underjästa.. Jag bryggde under dessa år oxså många överjästa.

Bo