Torrjäst

Skall i veckan brygga en lager (extrakt) på 20 liter,har  safe lager w-34/70 hur mycket jäst behövs till 20 liter ? har en stor förpackning så jag får måtta själv,hur länge håller ett jästpaket som är öppnat? Går det att frysa torrjäst?

Tacksam för hjälp Qvistus

Sv: Torrjäst

7 dagar håller ett öppnat paket om det förvaras vid 4 plus. Jag tror ej att det är klokt att frysa paketet.

Svårt att säga mängden jäst när man ej vet hur stark öl du har tänkt att göra. Men kolla http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Jag kan inte se om jag länkade rätt eftersom jag ej tycks ha flash på jobbet. Googla annars Mr malty pitching rate calculator.

Där kan du knappa in tänkt OG samt volym så räknar den ut åt dig hur många gram du ska använda.

Hur stort är ditt paket förresten?

/Hans

500 g tror jag det ligger på(felbeställning)jag har tänkt hamna på ett OG 55 någonstans (20 l)

gvistus

4 Senast ändrad av Portugisen (2010-01-25 21:19:51)

För 20 liter behöver du cirka 22 gram torrjäst för en normalstark lager (1,050).

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Tack då kör jag på det,någon som vet hur mycket det är i ml ? jag har nämligen ingen våg

Qvistus

Ta då 2 teskedar , även om det blir för mycket är det ingen fara . Bättre för mycket än för lite iaf .

7 Senast ändrad av svensson.lu (2010-01-26 21:45:26)

Om ingen har ett exakt mått så ta och köp ett paket torrbakjäst i din lokala matbutik och mät upp volymen.
Den borde ha ungefär samma densitet som din bryggjäst och kostar inte många kronor.
Jag har tyvärr bara en öppnad kronjästpåse som från början innehöll 12g jäst så jag kan tyvärr inte ge dig nått bra svar.
Om du kan räkna ut volymen av dit paket så får du ju ut vad 500g har för volym. Det kan ju vara en annan väg?

Enkelt och smart ! kör på att kolla vol/g med baktorrjäst.

Tackar för det  Qvistus

9 Senast ändrad av Techno (2010-01-27 21:58:02)

AboJake skrev:

Ta då 2 teskedar , även om det blir för mycket är det ingen fara . Bättre för mycket än för lite iaf .

Hej

Två teskedar kan väl knappast va 22 g? Eller är jag ute och cyklar?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20