Prag i april.

Hej!

Den 8 april sticker jag och ett gäng polare iväg för tredje året i rad till världens mest underbara stad Prag. Där kommer vi hinka i oss litervis med Budweiser budwar, Pilsner Urquell, Kozel, Staropramen m.m m.m
Eftersom jag varit där två gånger redan så har jag hyffsad koll på innerstan, men är sugen på att åka ut på en ölexpedition till dem äldre kvarteren och förhoppningsvis hitta ett riktigt gött smultronställe. Därför tänkte jag höra med er, har ni några sjysta ställen ni kan rekomendera som jag kanske missat?

// Alex

Sv: Prag i april.

Se http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2513 för info om Prag
Kanske känner du till det mesta redan?

Där var ju två pubbar som verkar intressant! Pivovarsky dum har jag hört talas om innan, men vi har inte lyckats ta oss dit innan. Märkte nu dock att det ligger bara ett stenkast från vårt hotell! big_smile Inte dumt alls! Där kommer definitivt att göras ett besök! Kan nog ta en hel dag om det vill sig illa wink Man är ju odödlig när man är där nere, kan dricka hur mycke bira som helst och blir aldrig bakis eller för full. Ett måste om man åker ner är ju Carioca musicbar som det heter (typ), det är en strippklubb med riktigt fina tjejer! Kostar 500 koruna och då ingår 5 bärs i priset big_smile

// Alex

Finns massa ställen att besöka i Prag, synd bara att jag inte kan peka ut alla rakt av. Brukar heller inte hinka i mig öl så vi kanske tänker olika smile

Men en lunch/middag på klosterbryggeriet är aldrig fel, de är bra på mat och har ett par egna öl där. Alla goda smile
Det heter väl Klasterni Pivovar, har för mig man åker linje 9 dit men det är bara att kolla kartan, det är iaf uppe på berget ovanför slottet.

Sedan ska man väl på Pivovarsky dum (egna experimentiella öl), Pivovarsky Klub (här kan man sitta i dagar, de byter fat ofta med så återbesök rekommenderas), Zle Casy (många mikrobryggerier på fat), u Buldoka, Basta, Novometsy Pivovar, u Fleku (fantastisk god mörk öl, men akta er för becherovska-mannen tongue ), u Bubeniku, u medviku (sök er upp i själva bryggeriet och beställ en öl där)  och säkert massa som jag missat, i alla fall om man vill testa olika öl smile

Nu ska jag snart bege mig till Arlanda för åka till ovan nämnda stad. Tänkte tacka för tipsen ovan.

Då jag varken är polischef eller scoutledare så blir det nog inget besök på ditt tips zwonka, hehe.

Jag slänger upp några bilder efter hemkomst.

/Hans

Bra val av helg! (Jävla Island)
Vi hann precis iväg innan luftrummet stängdes. Detta glädjes man mycket åt i tron att allt skulle lösa sig innan hemfärden. Men icke. Igår morse påbörjades färden med tåg till Berlin.

Efter ett tag lyckades vi komma fram till biljettdisken där vi får reda på att det inte går att komma till Stockholm förens på lördag. Men tydligen gick det att åka till Köpenhamn. Alla andra länder klarade att få fram tåg att åka i förutom SJ. Visserligen överfyllda tåg där man fick sitta i gången men man fick åka med iaf.

25 minuters väntetid i Berlin då jag tänkte att jag både skulle hinna äta, köpa berliner weisse samt hitta rätt perrong. Springer in på keiser hittar en back med berliner kindl, springer till maten och sedan till tåget. Väl på tåget upptäcker jag att det inte var berliner weisse i backen. Jag hade fått någon jubileums utgåva av pilsner istället. Så myten om BW lever vidare.

Sedan körde en kamrat ner en bil åt oss till Malmö. Sen spenderades hela natten med att köra tillbaks till Stockholm.

Hursomhelst så var det väldigt trevligt i Prag! Trevligt folk och mycket att titta på.
Man måste dock anstränga sig ordentligt för att hitta något som inte är tjeckisk pilsner.

Pivovarsky dum var ofantligt bra. Gick tillbaka flera gånger. Väldigt bra mat och en fantastisk veteöl. Jag försökte få gå på tur i deras bryggeri men det fick jag desvärre inte.

Jag lägger upp lite bilder sen.

/Hans