Brumas Brau Eule

Ja, där har vi ett annat tyskt, blänkande underverk. Hoppas att någon som har detta eller Svante, som säljer det, läser det här.

Jag har några undringar.

Mäsken värms tydligen av injicerad ånga, och vörtpannan fungerar som ångpanna. Mäskningsprocessen styrs automatiskt men var sitter givaren till termostaten? Jag har studerat videon men kan inte se någon sladd.

Vattnet eller vörten pumpas ut och in ur vörtpannan och upphettas utanför. Klarar den hel humle utan att sätta igen?

Det verkar avancerat men lakningen verkar överraskande primitiv, eller...? Man ska tydligen tappa upp vatten i en hink att använda till lakningen innan man börjar mäska och det ska då hålla sig varmt till lakningen ska börja. Är det någon slags batch-lakning man ska göra?

Sv: Brumas Brau Eule

Jag har en BrauEule själv. (En av förmånerna med att driva ett sådant här företag...)

Det stämmer att vörtpannan fungerar som ångpanna, och ångan injiceras via en silkonslang i mäsk/lakkärlet. Temperaturgivaren för styrningen sticks ned genom ett litet hål i locket.

BrauEule är designad främst med tanke på att använda humle i pelletform. Det är knepigt att tillsätta kottar under koket eftersom det bara är ett ganska litet hål i "skorstenen" för detta. [En gång när jag bryggde tänkte jag inte på det utan skulle använda kottar (i humlekokpåsar). För varje giva fick jag stänga av BrauEule och ta loss hela locket till vörtpannan. Lite bökigt, särskilt när jag körde med "continuous hopping"...]

Man använder en extra hink eller liknande vid lakningen, men inte för lakvattnet utan för att samla upp lakvörten. Lakvatten av rätt temperatur fås genom att späda det kokheta vattnet i vörtpannan med kallt vatten efter mäskningen.

-- Svante

Sv: Brumas Brau Eule

Ytterligare frågor:

Pumpar man lakvattnet med den inbyggda pumpen till mäsk-/lakkärlet vid lakningen? Om det är så och det är fråga om flödeslakning - går det att få ett avpassat, jämt flöde (hålla lagom nivå i lakkärlet)? Eller gör man på ett annat sätt eller går det att variera?

På vilket sätt kyler man efter koket? "Whirlpoolar" man även efter koket?

Har du jämfört med Braumeistern Svante- nä - du behöver inte svara på det - du säljer ju båda. Men det är klart - en veteran som du kanske är lite konservativ - jag gissar på preferens för....

Sv: Brumas Brau Eule

Den inbyggda pumpen cirkulerar bara vätskan inne i vörtpannan. Lakvatten tappar man ur kranen och lakar på manuellt.

Det finns ingen inbyggd vörtkylare eller som originaltillbehör utan det får man lösa som man vill precis som vid traditionell hembryggning. (Brumas föreslår faktiskt i sin bruksanvisning att man inte kyler aktivt alls utan låter vörten svalna inne i den slutna vörtpannan över natten!)

Man får en whirlpool genom att cirkulera vörten med den inbyggda pumpen efter kokningen. Utloppet är tangentiellt.

Jag har bryggt både med Braumeister och BrauEule och föredrar...ja vilken föredrar jag egentligen? Båda har sina fördelar och nackdelar, liksom alla bryggsystem. Ingen av dem är ett dåligt val. I så fall skulle vi inte ha haft dem i sortimentet. Båda finns att beskåda här på Humlegården, och vi kan nog ordna provbryggningar också.

-- Svante

Sv: Brumas Brau Eule

Någon som har denna maskinen? det skulle vara intressant att höra lite mer om den. Det är så många på den andra braumeistersidan, lite jämvikt i vågskålen efterlyses! Den tar kanske mer plats, eller...?
Anders

Sv: Brumas Brau Eule

Hej på er alla, jag är en nybliven ägare av denna maskin (braueule 2) och kände att jag efter ett första försök behövde dela med mig av mina erfarenheter.
Mitt första intryck när jag packade upp den var att det strålade kvalitet.  Den kostar ju faktiskt en del och jag hade en liten rädsla i magen att det skulle vara en sladdrig plåtbalja jag köpt, men jag blev positivt överraskad, den känns massiv och robust och den har bra handtag på sidorna för att kunna flytta den. De enda minus jag kan nämna i utförandet är att knapparna till styrningen kärvar lite och fastnar emellanåt plus att tempgivaren som sticks ner i mäsktunnan kunde ha suttit med en kontakt istället för som nu plintad så man måste ha koll på sladden och givaren när man flyttar den.

Så till det tråkiga...
Igår körde jag min första sats som skulle bli nån sorts stout. Allt gick ganska bra till en början. Jag tyckte dock att den höjde temperaturen alltför långsamt under mäskningen men jag tror jag fann bot mot detta när jag spännde ringen som håller locket på plats.
Kokkärlet kokar vatten till ånga som trycks in i mäskkärlet. Till kokkärlet kopplas förutom slangen till mäsken en slang till en luftpump som håller trycket uppe, denna sitter i en tjock stålplatta som läggs ovanpå  den lilla "skorstenen" i koppar och fungerar på så sätt även som en säkerhetsventil.
Om man följer manualen så ska denna sitta där även när man sedan kokar vörten. Då transporterar den bort ångan till  mäskkärlet.
Jag gjorde detta och satte mig brevid och slösurfade i väntan på att få tillsätta humle.
När det var drygt 50min kvar kokade vörten och det skramlade en del från den stålplattan som ligger för hålet i toppen, så jag petade till den och det var då det hände.
En stråle sprutade som en geyser från kokkärlet upp i taket och täckte halva mitt kök (jag har ett ganska stort kök) med klibbig kokhet vört.
Jag misstänker att jag haft stopp i den slang som skulle transportera bort ångan och därför ökade bara trycket i pannan.
Mitt råd är att låta det vara öppet upptill i pannan och låta ångan strömma ut fritt, det kommer jag att göra iallafall.
Jag kan tillägga att man ska undvika humlekottar eftersom de kan sätta igen kranen när man rengör maskinen.
Imorgon hoppas jag kunna göra ett nytt försök med min stout även om det är en dödsfälla.

Sv: Brumas Brau Eule

Det ska ju finnas en pump vid kokkärlet som pumpar runt vätskan där. Var det inte den som pumpade ut vörten på något sätt?

Sv: Brumas Brau Eule

Jag har har också kört min  första gången och känner igen dina erfarenheter dock ej med vörtsprut som resultat men däremot ånga.Men man slipper all fukt inomhus med slangen kopplad till mäskkärlet,men tillsättning av humle blir pyssligt.En ståltratt blir nog lösningen för mig.
Vad det gäller humlekottar använde jag påse till bitterhumlen o släppte ned pellets i hålet direkt i pannan eftersom det bara får vara 2mm fast material i vörtpannan för att pumpen ska klara av det.
Tiden blev lite längre pga spännringsläckage förlorade 20 min. Jag körde autobrew 6h 20 min tog det och det stod 6h så det stämde bra med tiden.Med passning nu i början tror jag att det blir lättare med tiden att brygga, för handhavandet var lätt annars.
Det jäser sedan en vecka ispannen och det blev 27 liter.

Anders

Sv: Brumas Brau Eule

Eftersom jag står inför mitt inköp av denna vackra tingest så måste man ju ha något att pyssla med till den kommer hem, och vad passar då bättre än att laborera lite recept med BeerSmith.

En fundering är ju förstås om någon vill dela med sig av equipment profile till BrauEulen?

Samtidigt så kanske det blir lite liv i tråden också:-)

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

Sv: Brumas Brau Eule

Bump Bump, hmmmm över trhundra i den andra tråden men bara typ "nada# i denna. Ja jajag provar igen.
Sen när maskinen kommer så kör jag igång tråden på redigt:-)

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

11 Senast ändrad av LagerKing (2013-01-11 02:31:23)

Sv: Brumas Brau Eule

till att börja med måste jag be Svante om ursäkt för att det inte kom upp en redogörelse här innan jul.
Ursäkta Svante

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

12 Senast ändrad av LagerKing (2013-01-11 02:35:09)

Sv: Brumas Brau Eule

Såååå, nu till det nästa,,,,, jag skall precis som Scaryeyes gör den bästa lagern, no probs, samt att jag skall precentera den offentligt 2014, på fat och alllt:-)

På lördag så brygger jag min första All Grain Ever,,,,,, eller,,,,för att förtydliga,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,min första öl NÅNSIIN.

MEH,, skalll du då inte börja med x och sen gå till x*2, och när du kan det så kan du gå till x*3,   ,,,,,,,,ooooooooch sen kanske allgrain?????

EHHHHH, nä va fö då?????????,  Börja utan kunskap(som man kan kan få på nätet) med dålig utrustning(som alla andra) och sean stega sig genom misslyckanden,,,,,,,,,(Funkar nog för vissa, och rådet är HELT OK til de som inte läst på när de frågar)

Well well, på lördag börjar resan med en California Common, och jag återkommer med resultat på utrustningen här och med recept chatt om nån vill på receptdelen.

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

Sv: Brumas Brau Eule

LagerKing skrev:

Såååå, nu till det nästa,,,,, jag skall precis som Scaryeyes gör den bästa lagern, no probs, samt att jag skall precentera den offentligt 2014, på fat och alllt:-)

På lördag så brygger jag min första All Grain Ever,,,,,, eller,,,,för att förtydliga,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,min första öl NÅNSIIN.

MEH,, skalll du då inte börja med x och sen gå till x*2, och när du kan det så kan du gå till x*3,   ,,,,,,,,ooooooooch sen kanske allgrain?????

EHHHHH, nä va fö då?????????,  Börja utan kunskap(som man kan kan få på nätet) med dålig utrustning(som alla andra) och sean stega sig genom misslyckanden,,,,,,,,,(Funkar nog för vissa, och rådet är HELT OK til de som inte läst på när de frågar)

Well well, på lördag börjar resan med en California Common, och jag återkommer med resultat på utrustningen här och med recept chatt om nån vill på receptdelen.

Hur gick bryggningen? Körde du stegmäskning eller single infusion?

Sv: Brumas Brau Eule

Sorry för det sena svaret, sitter i cape town och har inte haft nät förrän nu. (så fick jag det sagt:-) )

Bryggningen gick bra tycker jag. Jag mäskade i 6 steg och det gick ok. Det var lite lurigt att ha koll på tiden för tempökningen mellan stegen bara, men det kommer med några fler bryggningar.

Alles in alles så tycker jag att Eulen är kanon. Inga problem att köra den i köket utan invändningar från "Regeringen".
Ingen ånga så att tapeterna lossnar och inte nämnvärt med lukt

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

Sv: Brumas Brau Eule

Dags för återkoppling;
JAg fick en hel del kommentarer och synpunkter från många erfarna bryggare och dessa togs i beaktande(=ignorerades, sorry), dock blev jag besatt av min ide av att göra en lager map inriktning Tuborg.

Hur blev det då?

Jaaaa,,,, en Tuborg blev det inte,,,det är helt säkert:-)
Anledningen för att landa bryggandet var att göra en Tuborg så att "Tanten# blev nöjd så att man kan fortsätta.

Ett test mellan: Fias!s Tellusborg, Carlsbeg Export och Tuborg Grön, gav vid handen;

Smak: vinst för Tellusborg av både mig och frugan.
Lukt: Marginell vinst för Tuborg grön(by Little)
Utseende: Har inte kunnat kallkrascha så de andra två är/var mer klara. ( men jag kommer)

Ett subjektivt omdöme från frugan om min andra all grain som är en lager: " Jag dricker hellre denna än de andra två, det är en viss skillnad i karraktär".

OBS: Hon kan vara subjektiv. Men NB. Jag är inte mindre stolt för det.

Denna testen gjordes dessutom efter 7 dagars lagring och av en flaska som är flaskjäst med socker.

Hoppas att resten på fat är ok runt midsommar:-)

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

Sv: Brumas Brau Eule

Jag måste också lägga till att om man kör en pilsner med beer smith så komer inte equip profile att stämma, utan den behöver ändras till 86% som jag har haft det de senaste två bryggningarna. I alla fall vid bryggning med pilsner/pale malt som jag har kört

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

Sv: Brumas Brau Eule

På Lördag så är det dags för en ny bryggdag och då skall jag lägga upp lite bilder på spektaklet tänkte jag.
Planen är en Kölsch i grunden, men med Amerikanska toner i humlen. Hoppas bara att jag kan tala mina bryggarkollegor tillrätta angående IBU.
Det kan vara svårt med gravt skadade ALE-människor;-)

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

Sv: Brumas Brau Eule

Ja, nu har det blivit LoDo-tider och det här bryggverket pumpar in en blandning av ånga och luft (!) i mäsken. Ja - jag säger då det.